Maandag 21/06/2021

Japanse kledingketen Uniqlo brengt 'normcore' naar België

De 'doe-maar-normaal'-attitude wordt bij Uniqlo hoog in het vaandel gedragen. Beeld PHOTO_NEWS
De 'doe-maar-normaal'-attitude wordt bij Uniqlo hoog in het vaandel gedragen.Beeld PHOTO_NEWS

Het lijkt wel anti-mode, de zwarte shirts, witte hemden en eenvoudige jeans die de Japanse keten Uniqlo voor lage prijzen in de rekken legt. Toch is de confectieketen een wereldwijde hit. En nu is België aan de beurt.

De Japanse keten vestigt zich in het voorjaar van 2015 op de Antwerpse Meir. Daarna zou het aan Brussel zijn. Uniqlo is langzaam maar zeker de wereld aan het veroveren. Het begon in 1984 met een bescheiden winkel onder de naam Unique Warehouse Clothing in de stad Hiroshima. Vandaag telt de groep meer dan duizend winkels op vier continenten.

In Europa gaat het voorlopig om zeventien winkels in Groot-Brittannië, Frankrijk en Duitsland. Ook in de VS zou de keten de komende jaren flink uitbreiden.

Fast Retailing, het moederbedrijf dat ook J.Crew en Comptoir des Cotonniers omvat, moet in de kledingwereld op dit moment enkel het Spaanse Inditex (Zara, Mango), het Zweedse H&M en het Amerikaanse GAP laten voorgaan. CEO Tadashi Yanai, een man met het uiterlijk van een zenboeddhist en een vermogen dat vier keer groter is dan dat van Donald Trump, is vastbesloten om de concurrentie op een hoopje te spelen. Tegen 2020, voorspelt hij, zijn de verkoopscijfers van Uniqlo vervijfvoudigd tot 50 miljard dollar.

'Doe-maar-normaal'-attitude
In eigen land werd Uniqlo groot dankzij de goedkope Chinese productie en de diepe Japanse recessie van de jaren negentig. De Atlantische expansie is dan ook goed getimed. Uniqlo is de belichaming van 'normcore', de 'doe-maar-normaal'-attitude die doodgewone kleren weer hip maakt.

Uniqlo deed in de jaren 2000 al een poging om Europa te veroveren. Die mislukte jammerlijk. Yanai verklaarde dit in een interview met The Financial Times door de slordige aanpak: "Ik was razend toen ik in Londen zag hoe rommelig de winkel er bij lag, hoe de stukken lukraak in de rekken waren gepropt."

Vandaag zijn ook de Europese winkels bakens van rust in de shoppingstraten, voorzien van een verregaande klantendienst. Een jeansbroek wordt binnen het uur op maat ingekort. Personeel is alomtegenwoordig maar nooit opdringerig. De kleding is helder gepresenteerd.

Het aanbod is groot maar sober: de snits zijn eenvoudig, de kleuren helder. Uniqlo verkoopt ook 'slimme' kledij: dunne truitjes in textiel dat lichaamswarmte isoleert, een onderhemd dat net erg luchtdoorlatend is, jassen met waterwerende coating.

Uitgekiend
Er zijn een paar uitgekiende samenwerkingen zoals met Inès de la Fressange, de ultieme elegante Parisienne, en met de coole Pharell, die shirts met vrolijke prints promoot. Maar in het algemeen zijn de stukken van Uniqlo wars van trends. Misschien is dat wel de reden van het succes. Hier hoef je niet na te denken over de combinatie van felle prints, welke lengte de hipste is en of dat T-shirt wel bij die broek past. Uniqlo is simpel, betaalbaar en te vertrouwen. Een verademing.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234