Zondag 05/07/2020

Japan zeilt op zonne-energie naar Venus

TOKIO

Groene sonde moet ter plaatse informatie vergaren die nuttig kan zijn voor onze kennis van de aarde

De Japanse ruimtevaartorganisatie JAXA ontwikkelde een ruimtezeil dat zorgt voor de aanstuwing van een raket. Het zeil zal gebruik maken van zonnewind om het toestel van energie te voorzien.

Het zeil wordt tegelijkertijd ondersteund door zonnecellen die een elektrische motor aanstuwen, wat het tuig meteen tot het eerste 100 procent hybride toestel op zonne-energie maakt.

De lanceerraket met de ruimtesonde Akatsuki (Japans voor ‘dageraad’) aan boord vertrok gisteren om 06.58 uur lokale tijd vanuit het Tanegashima-ruimtecentrum in het zuiden van Japan. De sonde zou in december bij Venus moeten aankomen en daar informatie moeten vergaren over onder meer bliksem en actieve vulkanen op de planeet. Ook wil het Japanse team beter begrijpen wat de snelle weersveranderingen op Venus veroorzaakt. De sonde gaat daartoe samenwerken met de ruimtesonde Venus Express van de European Space Agency (ESA), die daar sinds 2006 is.

Opvallend aan de hele missie is de manier waarop het tuig naar Venus reist. De sonde wordt immers vergezeld van het ruimtetuig Ikaros, een acroniem voor ‘Interplanetary Kite-craft Accelerated by Radiation of the Sun’, dat de sonde moet begeleiden en van energie moet voorzien. Ikaros weegt zo’n 320 kilo en zal in de komende dagen een ruimtezeil van 14 bij 14 meter uitrollen. Op het zeil, dat maar een fractie van mensenhuid dik is, zijn zonnecellen geïnstalleerd.

“Het tuig maakt gebruik van twee technologieën”, vertelt Johan Steelant, die werkzaam is bij ESA. “Enerzijds het zeil, dat gebruik maakt van de zogenaamde zonnewind, die veroorzaakt wordt door de uitstoot van geladen deeltjes van de zon, wat een druk veroorzaakt. Die druk is zeer klein, maar daar er geen luchtdruk is in de ruimte is er ook niet veel nodig. Anderzijds zijn er op het zeil ook zonnecellen aangebracht die energie leveren voor het aansturen van een elektrische motor.”

Aan de lancering van de sonde gingen heel wat testvluchten vooraf. Er werden vijf testritten gemaakt, waaronder één waarbij Ikaros in een baan om de aarde gebracht werd om de techniek van het ruimtezeilen op zonlicht grondig te testen.

Het toestel maakt gebruik van een heel nieuwe technologie maar is niet het eerste ruimtetuig op zonne-energie. ESA stuurde al eens een ruimtetuig op zonne-energie het heelal in. Op 27 december 2003 werd SMART-1 gelanceerd. Dat toestel maakte ook al gebruik van de zon om een elektrische motor aan te sturen. De SMART-1 bereikte op die manier de maan en vloog er rond tot men het tuig in 2006 liet crashen op het maanoppervlak.

Het doel van deze missie, de studie van Venus, kan bijzonder interessant zijn voor onze planeet. Want hoewel Venus qua oppervlakte ongeveer even groot is als de aarde en ook een gelijkaardige samenstelling heeft, heeft de planeet een gemiddelde temperatuur van 460 graden Celsius. “Hoewel men ervan uit gaat dat Venus zich onder ongeveer dezelfde omstandigheden als de aarde heeft gevormd, is de planeet nu nog in weinig opzichten te vergelijken met de aarde. Er zijn extreem hoge temperaturen door het broeikaseffect van koolstofdioxide en en een snel roterende atmosfeer met dikke wolken van zwavelzuur”, zegt Takeshi Imamura, wetenschappelijk begeleider van de missie. “Met het toestel hopen we meer te leren over de factoren die bepalend zijn voor de planetaire omgeving.” (NVD)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234