Vrijdag 22/01/2021

AchtergrondAutoverkoop

Januari zonder autosalon: een wagen kopen we steeds vaker digitaal

De coronapandemie heeft ervoor gezorgd dat de 99ste editie van het autosalon in Brussel niet kan doorgaan.Beeld Tim Dirven

Meer dan een half miljoen mensen trok vorig jaar naar het autosalon. Dit jaar: nul. Automerken organiseren virtuele autosalons mét bijbehorende kortingen. De coronapandemie digitaliseert de verkoop van wagens verder. Waar ligt de toekomst?

Schoenen, boodschappen, bureaustoelen, tv’s of smartphones. Denk aan een hele resem producten: we betalen en kopen ze online en laten ze aan de deur leveren. Niet tevreden? Dan sturen we het toch gewoon terug naar afzender. Bij auto’s doen we dat (nog) niet.

Niet moeilijk. Een nieuwe wagen kost al snel tussen de twintig- en dertigduizend euro. Het is na de woning de tweede investering in gezinsbudgetten. En toch lijken steeds meer merken te experimenteren met een volledige onlineverkoop. Zeker nu het fysiek autosalon in Brussel niet kan doorgaan. Al waren er al eerder aanwijzingen voor een verdere digitalisering van de verkoop.

Subaru rolde in mei van dit jaar een online-verkoopplatform uit. Klanten kunnen er hun wagen samenstellen, afrekenen en ophalen als hij klaar is. “De consument is meer en meer bereid om duurdere producten aan te kopen zonder deze vooraf fysiek te bekijken of uit te testen”, zei Subaru daarover bij de lancering. Een ander voorbeeld is Polestar, de elektrische wagen van Volvo, die je online kunt bestellen door een voorschot van 1.000 euro te betalen – een model dat de Amerikaanse autobouwer Tesla als eerste toepaste.

Olie verversen

“Het grote voordeel voor autoconstructeurs om op een digitale manier wagens te verkopen, is dat ze op die manier rechtstreeks aan de consument kunnen verkopen”, zegt Brecht Vanhaelewyn, hoofdredacteur van Auto55.be. “Ze zouden op die manier het dure dealernetwerk, waar vele traditionele constructeurs nog aan vast zitten, verder kunnen afbouwen.” Een evolutie die al jaren aan de gang is.

Daarnaast speelt de vooruitgang van de technologie een belangrijke rol in het verdienmodel van de dealer, zegt Ben Van Roose, manager maakindustrie bij technologiefederatie Agoria. “Toen ik jong was, moest ik om de 5.000 kilometer bij een garage langs om mijn olie te verversen. Tegenwoordig is dat om de 30.000 kilometer.” Met andere woorden: autodealers zien hun klanten steeds minder vaak over de garagevloer komen en kunnen dus minder verdienen. “Diverse geavanceerde veiligheidstechnologieën zorgen voor minder ongevallen. En dus minder werk aan de carrosserie. Bij elektrische wagens zal onderhoud nog minder noodzakelijk zijn.”

Abonnementen verkopen

“Alle autoconstructeurs zitten op dit moment met de handen in het haar”, zegt Vanhaelewyn. “Hoe gaan ze een betaalbare elektrische wagen op de markt brengen?” Niet per se voor de consument, maar voor zichzelf. Op dit moment verdient niemand aan elektrische wagens. “Ook Tesla niet. Als je de inkomsten uit CO2-rechten (Tesla verkoopt emissierechten aan andere automakers, FE) aftrekt van hun inkomsten, dan maken ze verlies op wagens die vandaag tussen de zestig- en zeventigduizend euro kosten.” 

De reden waarom die wagens zo duur zijn, is niet ver te zoeken: de materialen in een elektrische motor zijn enorm kostelijk. Zo zijn het moeilijk te verkrijgen neodymium of dysprosium vereist in de motoren en de accu’s van die auto’s.

“Het is dus niet abnormaal dat automerken erover nadenken om geen wagens, maar het verbruik van wagens te verkopen”, zegt Vanhaelewyn. Op die manier blijven de autoconstructeurs in bezit van die dure metalen en kunnen ze in de toekomst elektromobiliteit betaalbaar maken. Autoconstructeurs bekijken of ze geen abonnementen kunnen verkopen.

Blauw en zwart

De Chinese autoproducent Lynk & Co startte in oktober met een offensief in Europa. Voor 500 euro per maand stelt het bedrijf een luxueuze hybridewagen ter beschikking. Wie de auto niet meer nodig heeft, geeft hem gewoon terug. Of je kan hem zelf onderverhuren aan derde personen. Op die manier moet een auto betaalbaarder worden. Lynk & Co verkoopt naar eigen zeggen dan ook geen auto’s, ze leveren mobiliteit. In de pers wordt het model van Lynk & Co wel eens de Netflix voor auto’s genoemd.

Dit soort verkoopmodellen neemt de noodzaak om een wagen eens te bekijken en te testen voor een groot stuk weg. Consumenten lenen de wagen en bezitten hem niet. Is een wagen niet in orde? Heb je pech? Dan wordt er meteen een ander model voorgereden.

Die manier van aanpak staat in enorm contrast met hoe we in Europa naar wagens kijken. De blikken dozen op wielen vertegenwoordigen onze persoonlijkheid. Een man met drie kinderen kiest misschien eerder voor een familiewagen. Een vrouw die een bedrijf runt, rijdt mogelijk graag in een sportieve hybride SUV. “Je mag niet vergeten dat een wagen kopen vooral een emotionele beslissing is”, zegt Ben Van Roose van Agoria.

Totaalbeleving

Alleen zijn die emoties die we vandaag aan merken verbinden nog op weinig gebaseerd, vindt Brecht Vanhaelwyn. “Toen je dertig jaar geleden met een mooi budget een wagen wilde kopen, dan had je effectief nog keuze.” Hij vergelijkt bijvoorbeeld een hoekige, bonkige Mercedes E-klasse op een klassiek stalen frame met een gestroomlijnde Citroën CX met oleopneumatische ophanging en heel drukgevoelige remmen. “Je maakte toen noemenswaardige keuzes.”

“De technologie, de fusies tussen autoconstructeurs, allerlei samenwerkingen en reguleringen van de overheid hebben ervoor gezorgd dat wagens tegenwoordig eenheidsworst zijn geworden”, zegt Vanhaelewyn. Dat heeft ervoor gezorgd dat merken zich steeds meer moeten onderscheiden op vlak van totaalbeleving dan op technisch vlak.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234