Zondag 22/05/2022

Janis' jongste dochter

De ideale dochter. Dat is de omschrijving die me spontaan te binnen schiet als ik op de Antwerpse Groenplaats Amaryllis Uitterlinden ontmoet, het 16-jarige meisje dat de vorige weken zo'n sterke indruk maakte in De Grote Prijs Bart Peeters. 'Een stem waarbij die van Janis Joplin in het niets verzinkt', prees een doorgaans nuchtere collega haar de hemel in. Dat bleek ook de mening van de platenmaatschappijen: die stonden nog vóór ze gewonnen had al voor haar in de rij.

Jean-Paul Mulders

Zelf heb ik als verstokt tv-onthouder de halve en kwartfinales gemist, maar uit de schriftelijke neerslag van het jurycommentaar blijkt dat ook de professionals behoorlijk van Amaryllis onder de indruk zijn geweest. "Amai, op dit soort momenten zeg ik gewoon niks", was het veelzeggend commentaar van presentator Bart Peeters. Ook Marijn Devalck noemde zich sprakeloos en ontroerd. Margriet Hermans vond Amaryllis dan weer 'ongelooflijk': "Ik zie daar iemand staan. Ik hoop dat ze nog kan rijpen, dat ze zich nog een beetje inhoudt. Ik denk dat zij wereldklasse is." Katrien Palmers vond dat ze een heel vaste volwassen stem had voor zo'n jong meisje, en Marcel Vanthilt zette een orgelpunt achter de hyperbolen door met trillende stem te verklaren: "Tien jaar geleden deed ik bij MTV mijn duizendste interview met een ietwat uitgemergeld, tenger meisje. Die zong toen ook. Ik was onder de indruk. Het was Sinéad O'Connor. Vanavond heb ik dat gevoel weer. Daar staat ze."

Daar staat ze inderdaad, bij het standbeeld van Rubens op de Antwerpse Groenplaats. Samen met haar vriend en klasgenoot Marijn heeft ze zich tussen de lange lesuren door even kunnen vrijmaken voor een interview. Met haar bleke gelaatskleur, donkere ogen en Venetiaans blonde haren heeft ze niets van een omhooggevallen starlet maar ziet ze er integendeel verrassend volwassen en wereldwijs uit. Geboren in 1983... het cijfer doet wat surrealistisch aan bij het zelfvertrouwen dat deze jongedame uitstraalt. "Ze weet héél goed wat ze wil", vertrouwt haar vriend Marijn me toe terwijl de fotograaf de sluiter laat klikken. Ik twijfel er geen seconde aan.

Eerst wou ze schrijfster worden, later actrice, en sinds een goed jaar heeft Amaryllis haar zinnen op het zingen gezet. "Hoe ik mezelf zou omschrijven? Ik heb het daar eens met mijn moeder over gehad en uiteindelijk vonden we het woord 'rockchansonnière' wel goed. Dat is wat ik wil worden: rockchansonnière." Zanglessen heeft ze nooit gevolgd omdat haar moeder - de actrice Ilse Uitterlinden - vindt dat die je stem meer verknoeien dan wat anders. "Ik heb wel zeven jaar muziekles gevolgd en piano leren spelen. Mijn nummers, die ik aan de piano schrijf, zijn eigenlijk meer akkoorden met een zanglijn eronder. Maar ik heb het geluk dat ik in de studio met goede vakmensen kan werken."

Niet alleen de vakjury, ook de platenfirma's zagen blijkbaar meteen brood in de ranke Antwerpse. Nog voor de finale werd ze al gecontacteerd door de grootste platenfirma's. Sony, Universal, EMI, stuk voor stuk boden ze haar een contract aan. Amaryllis Uitterlinden blijft er echter stoïcijns kalm onder. "Ik wil mezelf nu niet te grabbel gooien door vlugvlug een vergankelijk zomerhitje op te nemen", zegt ze. "Ik hoop dat ik een platenfirma vind die mij de tijd gunt om te groeien, zodat ik aan een eigen répertoire kan werken voor ik met een cd naar buiten kom."

"Ik wist wel dat ik kon zingen maar dit had ik toch niet verwacht. Zo goed vind ik mezelf eigenlijk niet." Ze is opmerkelijk nuchter voor iemand die straks voor het oog van honderdduizenden live haar ding moet doen en bijna gedoemd is om door te breken. De winnaar van De Grote Prijs Bart Peeters krijgt volgende week vrijdag een eigen show van een uur en, als we Rick Tubbax van het gelijknamige productiehuis tenminste mogen geloven, eeuwige roem. Dát ze zou winnen was vrijdagavond echter nog lang niet zeker. "Ik denk niet dat je Amaryllis al de gedoodverfde winnares mag noemen", zegt Rick Tubbax. Volgens mij is Kris Struyven uit Tienen een even grote kanshebber. Net zoals Amaryllis haalde hij bij de halve finale een overweldigend aantal televoting-stemmen. De uitslag van de finale wordt voor een kwart door de vakjury, voor een kwart door de persjury en voor de helft door de televoting bepaald. Bij gelijk eindigen is het zelfs die laatste die de doorslag geeft. De respons op de televoting is trouwens enorm: afgelopen week liepen er in zeven minuten tijd meer dan 50.000 telefoontjes binnen."

Dat zijn er zoveel dat het volgens deskundigen schier onmogelijk is de uitslag van de stemming te beïnvloeden door een legertje vrienden en kennissen met zachte aandrang te vragen te bellen. Toch is Amaryllis er niet honderd procent gerust op, vooral niet nu ze heeft vernomen dat haar belangrijkste rivaal zelfs door de burgemeester van zijn woonplaats Tienen wordt gesteund, die de goegemeente opriep om massaal naar de telefoon te grijpen. "Ik zou het wel jammer vinden mocht ik daardoor verliezen. Maar ach, als ik win dan heb ik liever dat dat zonder de hulp van Leona Detiège gebeurt."

Naast de aanmoedigingen en de sympathie die haar te beurt vallen, is er ook wel eens een zeldzaam afgunstig geluid. Vooral het feit dat haar moeder beroepsactrice is en haar vader, Karel Hermans, als directeur van Studio Herman Teirlinck door het leven gaat, ontlokt sommigen de opmerking dat Amaryllis wel 'gepusht' zal zijn. "Terwijl mijn moeder mij eigenlijk alleen maar helpt de juiste kleren uit te kiezen. Maar daar is ze dan wel onmisbaar voor."

Een bloedhekel heeft ze aan dance en techno, aan uitwassen als de Poco Loco Gang en Abba Teens. Absolute fan is ze dan weer van K's Choice, Raymond en Alanis Morisette. Ze ziet zich in de toekomst zo'n beetje als een Tori Amos, maar dan toegankelijker. "Ik bewonder haar enorm, maar zou wat populairder willen werken dan haar." Hoewel ook 'Nobody's Wife' van Anouk een van haar lievelingsnummers is, heeft deze ideale dochter al een jaar en twee maanden een vaste relatie. "Waarom zou ik tegen de mannen zijn als ik zelf een goede verbintenis heb met het andere geslacht?" vraagt ze retorisch. Een beetje bedremmeld kijkt Marijn toe terwijl zij met de lens van de fotograaf staat te flirten. Hij houdt meer van wiskunde en wil later ingenieur worden. Of ze niet bang zijn dat de cijfertjes met de showbizz in botsing zullen komen? "Ach, ze moet gewoon haar droom volgen, hè", zegt hij. "Ze heeft altijd al actrice of zangeres willen worden. Toen ik vijftien werd heeft ze zelfs speciaal voor mij een lied geschreven, waarbij ze zichzelf op de piano begeleidde. Dat doet je wel iets, zo'n verjaardagscadeau." - "Ik denk juist dat het goed is dat we zo verschillend zijn", voegt Amaryllis eraan toe. "Dan kan ik later tenminste thuiskomen bij iemand die het hele zaakje een beetje kan relativeren."

Hoe veelbelovend haar eigen toekomst er ook uitziet, in het lot van de wereld is Amaryllis heel wat minder gerust. "Ik vind dat het Vlaams Blok bangelijk veel stemmen haalt. Ronduit angstaanjagend is dat. Hoe kun je nu, zoals in Oostenrijk, gewoon dezelfde fout maken als zoveel jaar geleden? Maar je moet het zo ver van huis nog niet zoeken; ook bij ons zat er vorig jaar een jongen in de klas die duidelijk sympathie had voor extreem-rechts. De spreekbeurt over de scouts die hij gaf, ontaardde op het einde in pure propaganda voor Hitler. En onlangs nog hoorde ik een andere kerel zeggen dat het wel goed zou zijn mochten al die negers eruit worden gegooid. Tegelijk maakte hij zich zorgen over de vraag wie dan het vuile werk zou doen... Ik begrijp dat allemaal niet goed. Maar ach, we moeten blijven geloven in de jeugd, hè."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234