Dinsdag 20/04/2021

Jan Modaal is lastige investeerder

Crowdfunding lijkt het nieuwe toverwoord voor ondernemers. Na Sonic Angle en Bart Swings gaat nu ook nieuwssite NewsMonkey.be met de collectebus rond. Maar hoe succesvol is crowdfunding? 'Vlaanderen staat niet voor de grote doorbraak.'

Crowdfunding wint wereldwijd aan belang. In 2012 haalden 800 projecten zo maar even 2 miljard euro op. Een bijna verdubbeling tegenover 2011. En ook de pas opgerichte Belgische nieuwssite NewsMonkey.be doet mee. Vanaf 50 euro kun je intekenen in ruil voor een aandeel.

Het vormt de basis van het financieringsmodel dat komt overwaaien uit de Verenigde Staten. Waarbij iedereen collectief kan investeren in een startende onderneming. Wie deelneemt krijgt in ruil een aandeel of een materiële tegenprestatie.

Kaarten op tafel

"Het grote voordeel voor een onderneming is dat ze haar financiering rechtstreeks bij de gewone man haalt", zegt expert nieuwe media Jo Caudron. "Dat maakt crowdfunding vaak aantrekkelijker dan de klassieke financieringsbronnen. Dat is toch vaak je broek afsteken en de ronde doen langs allerhande mogelijke investeerders. Bovendien legt een onderneming die aan crowdfunding doet op voorhand zijn kaarten op tafel. Heeft het crowdfunden succes, dan bestaat er een markt voor je product."

Dat klinkt eenvoudiger dan het is. "Want het grote publiek is ook de moeilijkste investeerder", zegt José Zurstrassen van crowdfundplatform MyMicroInvest, dat de campagne van NewsMonkey beheert. "Het allerbelangrijkste is om jouw product dermate eenvoudig uitgelegd te krijgen aan Jan Modaal dat die de meerwaarde ervan inziet. Als het publiek het niet wil, lukt het gewoonweg niet."

Caudron: "Vroeger kon je een slecht geïnformeerde investeerder nog om de tuin leiden met een halve boodschap. Tegenwoordig moet je voor een succesvolle crowdfunding een fantastisch verhaal vertellen, en een product hebben dat resoneert, dat sexy is."

"Bovendien is het altijd goed om mensen bij je project te betrekken die geloofwaardigheid uitstralen", meent Barry Pieters van het Nederlandse platform Impact Crowd. "Dat kunnen een of meerdere bekende Belgen zijn, of dat kunnen duizend gewone Vlamingen zijn. Hoe meer mensen intekenen, hoe geloofwaardiger het project. Op die manier kunnen crowdfundings plots heel snel groeien, zoals De Correspondent (Een Nederlandse nieuwssite die in acht dagen een miljoen euro ophaalde, PGZ). Mensen zijn kuddedieren. Als ze zien dat anderen meedoen, willen ze ook aan boord, en redeneren ze: laat ik instappen voor het te laat is."

Hoeraberichten

Toch knelt net daar het schoentje in België. Want ondanks de hoeraberichten gaan we niet massaal plat voor crowdfunding. "Veel projecten verwerven minder dan 10 procent van het door hun beoogde bedrag", zegt Tom Alleman, coördinator van het sociaal crowdfundingsplatform SoCrowd. "Dat maakt dat crowdfunding niet de kip met de gouden is waarvoor velen ze slijten."

Dat België in tegenstelling tot de buurlanden niet warm loopt voor crowdfunding ligt volgens Alleman deels aan het tekort aan goede platformen en projecten. "Het geld komt niet plots binnenstromen wanneer je aan crowdfunding doet. Zelden spreken ondernemingen een massa mensen aan. De meeste Vlaamse projecten onderschatten dat. Een onderneming haalt 95 procent van haar crowdfunding op bij mensen die al in haar netwerk zitten. Ik heb dan ook niet het gevoel dat Vlaanderen voor de grote crowdfunddoorbraak staat."

Belgische voorbeelden van crowdfunding

1.Bart Swings

Om zijn voorbereiding voor de Olympische Winterspelen 2014 in Sotsji 'perfect' voor te bereiden, vroeg de ijsschaatser zijn fans geld te storten. In ruil beloofde Swings een speciale schaatsmuts of een VIP-bezoek, voor wie 2.500 euro veil had. Na drie weken had Swings 79.000 euro verzameld.

2. Sonic Angle

Maurice Engelen en Bart Becks waren in 2009 een van de eersten om met crowdfunding aan de slag te gaan. Via hun muzieklabel Sonic Angle konden fans aandelen kopen van een artiest, van wie ze in ruil de plaat kregen. Ondertussen is Engelen opgestapt en lijkt het project te verwateren.

3. Belgian Bullets

Ook het Belgische bobsleeteam zoekt geld om naar de Olympische Winterspelen te kunnen. Via crowdfunding wil het team onder meer de dure bobslees (50.000 euro) bekostigen. De Bullets verzamelden vooralsnog minder dan 20 procent de beoogde 25.000 euro.

4. Scanadu

Met ruim 1,6 miljoen dollar behoort Scanadu tot de meest succesvolle crowdfundcampagnes op het Amerikaanse platform Indiegogo. Ruim 8.500 investeerders wereldwijd toonden zo hun vertrouwen in de 'Scanadu Scout' van onze landgenoot Walter De Brouwer, een scanner die in 10 seconden de medische stand van je lichaam scant.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234