Woensdag 20/11/2019

Jan Fabre twijfelt aan God, midden in de kathedraal

De man die het kruis draagt, een levensgrote bronzen sculptuur van Jan Fabre (57), krijgt in het najaar een plaats in de Antwerpse kathedraal. Het is decennia geleden dat er nog een nieuw kunstwerk terechtkwam in de enorme gotische kerk, beroemd voor haar altaarstukken van Rubens.

Het bronzen beeld, De man die het kruis draagt, is geen voorstelling van Christus die tot drie keer toe onder het loodzware kruis valt, maar een levensgrote menselijke figuur - het evenbeeld van Jan Fabre - die een immens kruis op de palm van zijn rechterhand in evenwicht houdt. Een beetje zoals een circusartiest of jongleur dat zou doen.

Het beeld dateert van 2014 en was vorig jaar te zien - zij het dan in was - op de tentoonstelling The Spiritual Sceptic, die in de Antwerpse galerie At The Gallery liep. In de kathedraal zou niet het wassen beeld, maar een bronzen versie opgesteld worden. Een bronzen versie van het beeld staat momenteel in de tuin van het Palais Provincial in Namen, waar nog tot eind deze maand de tentoonstelling Facing Time - Rops/Fabre loopt.

Het nieuws dat het beeld van Fabre een plek krijgt in de Antwerpse kathedraal stond in Gazet van Antwerpen en werd bevestigd door zowel medewerkers van Jan Fabre als het bisdom Antwerpen. Beide partijen zijn overeengekomen om pas in september te communiceren over het hoe en waarom van de keuze van Fabres sculptuur.

Een anonieme mecenas zou het kunstwerk hebben aangekocht. Naar verluidt zou het beeld in november onthuld worden en een plaats krijgen in de rechterzijbeuk van de immense kerk, onmiddellijk na de ingang. Aan het einde van die beuk hangt het enorme drieluik met de Kruisafneming door Peter Paul Rubens.

Fabre zei eerder over het beeld: "Het is een zoektocht naar balans, naar evenwicht. Geloven we in God? Geloven we niet in God? Het kruis op de arm staat symbool voor die vraag."

Pietà

Het is niet de eerste keer dat hij werk maakt met een religieuze inslag. Op de Biënnale van Venetië van 2011 toonde hij vier enorme hersensculpturen in marmer, getooid met religieuze tekens, die elk symbool staan voor verschillende godsdiensten. Dé blikvanger in Venetië was zijn herinterpretatie van Michelangelo's Pietà, met een dode Fabre die in de plaats van Christus in schoot van Maria ligt.

De Moeder Gods beeldde Fabre uit met een doodshoofd. Dat zorgde toen voor beroering in de Italiaanse pers. Volgens Fabre toonde zijn Pietà niet de dood maar net de kracht van de metamorfose: alles in de natuur is in constante verandering.

Van Jan Fabre zijn er momenteel al enkele beelden in de openbare ruimte te zien. Boven op het dak van de Antwerpse deSingel en van het S.M.A.K. in Gent staat de iconische sculptuur De man die de wolken meet. Aan de achterkant van de toegangspoort naar de Antwerpse Dierentuin prijken twee mozaïeken van schildpadden uit Fabres jeugd, Janneke en Mieke, terwijl op het grasveld in de buurt van de flamingo's diezelfde twee schildpadden in brons opgesteld staan.

Op het Ladeuzeplein in Leuven staat sinds 2004 een 23 meter hoge naald waarop een gigantische kever geprikt zit. "Een totem als eerbetoon aan de schoonheid, de wetenschap en de kennis", volgens Fabre. In Nieuwpoort stond tot voor kort het beeld Searching for Utopia: een gigantische schildpad, overdekt met bladgoud, waarop Fabre zelf als menner zit. Dat werk had al snel te lijden onder de invloed van zand en wind, en wordt nu gerestaureerd. Op de citadel van Namen staat momenteel een andere versie van Searching for Utopia. Verspreid over de stad zijn tijdelijk nog veel meer sculpturen van Fabre te zien.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234