Woensdag 04/08/2021

Expo

Jan Fabre curator van opvolger 'De Zee'

Jan Fabre tijdens de opening van zijn tentoonstelling in Sint-Petersburg vorige maand.  Beeld EPA
Jan Fabre tijdens de opening van zijn tentoonstelling in Sint-Petersburg vorige maand.Beeld EPA

Jan Fabre is de curator van 'Het vlot. Kunst is (niet) eenzaam', de kunsttentoonstelling die volgend jaar in Oostende georganiseerd wordt. 'Het vlot' is de opvolger van de 'De Zee' en vindt plaats van 18 oktober 2017 tot 15 april 2018.

Even terug in de tijd. Op 27 februari 2014 stierf Jan Hoet, net terwijl hij volop aan het werken was aan 'De Zee', zijn laatste grote tentoonstelling. De selectie van 19de-eeuwse kunstenaars gebeurde nog deels door hem. Philip Van den Bossche, co-curator en directeur van Mu.ZEE in Oostende, zette zijn werk nadien voort. En zo opende twee jaar geleden 'De Zee - Salut d’honneur Jan Hoet', een expo die te bezichtigen was in Mu.ZEE, op locaties in de stad en langs de kustlijn.

Voor de nieuwe editie, die oktober volgend jaar begint, neemt Jan Fabre de fakkel over om 'Het Vlot' te cureren. "Ik vind het een eer om een bijzondere curator als Hoet op te volgen", zegt Fabre. "Ik ga mijn best doen om hem als opvolger te eren." Als co-curator kiest hij Joanne de Vos, waarmee hij eerder al samenwerkte.

Fabre werd in februari nog voor vier jaar aangesteld als curator van het jaarlijkse theaterfestival, Hellenic International Festival in Athene. Na twee maanden hield hij het echter al voor bekeken. Hij moest het festival een internationale uitstraling geven, schakelde daarvoor flink wat Belgen in, maar dat viel bij de Griekse theatersector niet in goede aarde. Niet getreurd, het was meteen een aanleiding voor organisatie De Zee vzw om hem als opvolger van Jan Hoet te vragen.

Politiek

De titel van de komende kunsttentoonstelling in Oostende verwijst naar 'Het Vlot van Medusa' (1818), een beroemd schilderij van Théodore Géricault dat in Louvre hangt. 'Kunst is (niet) eenzaam' is een werk uit 1986 van Fabre. Hij knutselde toen een vlot met daarop een denkbeeldige studio in miniatuur. "Het werk van Géricault is een politieke aanklacht, maar ook een metafoor voor een onafhankelijke mens die ronddobbert zonder regels en zelf keuzes maakt", zegt Fabre. Verder haalt Fabre nog 'Sanguis/Mantis' aan. Tijdens deze performance in 2001 schreef hij een manifest met zijn eigen bloed. Daarin drukte hij onder meer de dreiging en de gift van de onafhankelijkheid van de mens uit. "Je kan ook de hedendaagse context van de vluchtelingenstroom uit deze thematiek niet wegdenken", stelt Fabre. "Toch wordt het geen politieke tentoonstelling, maar het zal wel onderhuids aanwezig zijn."

Fabre wil zich opstellen als "falende poëet". Met deze tentoonstelling wil hij een brug slaan tussen beeldende kunst en performancekunst. Vooral in het begin van zijn carrière deed Fabre zelf veel performances. "Zowel nationaal als internationaal is performancekunst in opmars. Het heeft geen economische waarde dus ik vind het belangrijk om het te ondersteunen." Naast gevestigde namen wil hij jonge kunstenaars een kans geven. Daarnaast selecteert hij kunstenaars waarmee hij zelf een nauwe band heeft. De performances geven om de paar weken de tentoonstelling een nieuwe impuls. Naast Mu.ZEE als centrale plek zal ook op locaties, zoals het gerechtsgebouw en de Koninklijke Loge in Oostende, werk te zien zijn.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234