Zaterdag 04/04/2020

JAN CALLEBAUT

Ja Guillaume,

De media vragen nogal wat van een mens. Op alles moet je reageren of je telt niet mee. De cijfers liegen er niet om. Mits enige getolereerde variantie per bron kan je er van uitgaan dat de gemiddelde Vlaming 6 tot 9 uur per dag aan mediagebruik spendeert. Je zou van minder moe worden. Dagelijks twee tot drie uur tv en andere video plus meer dan twee uur radio en andere audio. Gooi daarbij nog 200 minuten interactieve media: Facebook, mails, gaming, webgebruik in het algemeen. En er zijn nog de kranten en de magazines die gelezen moeten worden. Die krijgen steeds minder tijd, nauwelijks nog een uurtje.

Massamedia in de letterlijke zin bestaan nog nauwelijks. Het mediaverkeer raakt verstrikt in deelgroepen.Communities, zoals dat in het jargon heet. De twitteraars, de LinkedIn'ers, de facebookers, de gamers, de smartschoolers: ook maar verzamelnamen want de waarheid is dat deze deelgroepen nauwelijks echt met elkaar dialogeren. Ze doen vooral hun eigen ding als het hen uitkomt. Zo liet oppertwitteraar Frank Van Massenhove bijzonder weinig getwitter horen toen hijzelf maatschappelijk relevant nieuws was. Twitterende rector Torfs gaf tenminste midden in het proffendebat taalles aan Fientje Moerman.

Wat vangen we aan met al dat gedoe? Wie informeert wie? Wie of wat betrouwen we nog? Het lijkt me vandaag een geweldige uitdaging om journalist te zijn. De Will McAvoy uitThe Newsroomis een dinosaurus uit vervlogen tijden. Hoe doe je dat, nieuws brengen, feiten dubbelchecken, hoofdzaken van bijzaken onderscheiden, liefst regelmatig een primeur brengen en zo de noodzakelijke vierde macht zijn die de maatschappij alert en zelfcorrigerend houdt?

Als kijker, luisteraar en ja, ook als intense internetgebruiker weet ik niet meer wat te geloven. Wie weet er echt iets? Hoe kan ik onderscheid maken tussen de spelletjesspelers, de half-geïnteresseerden, de effectjagers, de betweters? Het lijken allemaalboysengirlsdie zich vooral interessant willen maken bij hun virtuele cafévrienden. De mediagebruiker heeft nieuwe stabiele referentiepunten nodig om zijn maatschappelijk kompas te ijken. Wat denk je, bestaat de kans dat er weer grote journalisten opstaan?

Mediagebruik is niet alleen zo vermoeiend geworden omdat er van je verwacht wordt te reageren op elke virtuele zucht. Het is vooral lastig geworden om het kaf van het koren te scheiden. Er wordt simpelweg veel te veel geproduceerd, te veel gecommuniceerd en te weinig aan zelfcensuur gedaan.

Als we nu eens afspreken eerst tot 12 te tellen vooraleer we onze volgende mail, tweet, sms of instagram de ether in zwieren? Twaalf seconden twijfelen of we hiermee echt onze medemens willen lastigvallen? Of gunnen we hem die extra minuten om iets leukers te doen? Zoals een kopje koffie drinken met zijn buur? Of naarAlbert IIkijken? Begrijp jij trouwens waar het succes vandaan komt van een reeks die iedereen afbreekt?

Marktonderzoeker Jan Callebaut en schrijvende medemens Guillaume Van der Stighelen schrijven om beurten de column in Media.com.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234