Zondag 28/02/2021

Jan Callebaut medeoprichter onderzoeksbureau Censydiam

Waarom bent u in de media gestapt?

Om de eenvoudige reden dat communicatie heel boeiend is, het is de basis van ons leven. Massamedia zijn zo fascinerend dat ik er automatisch naartoe gezogen word.

Welke kranten en weekbladen werden er bij u thuis gelezen?

Het Volk. Mijn vader was bediende en aangesloten bij de christelijke vakbond. Toen ik zelf geld te besteden had, kocht ik de Humo.

Welke kranten en weekbladen leest u nu?

Professioneel quasi alles. In het weekend neem ik De Standaard en De Morgen mee van het werk. Op mijn privéadres vallen Het Nieuwsblad en Humo in de bus. Ik ben veel op reis en lees daardoor ook veel buitenlandse tijdschriften.

Wat was uw eerste wapenfeit in de media?

Begin jaren tachtig onderzochten we of het verantwoord was om de stadszender Studio Brussel landelijk te verspreiden. Die opdracht heeft geleid tot een volgende: de profilering van Radio Donna. Ik ben dus via de radio in de media gerold.

Hoe zou u uw job zelf omschrijven?

Als gedreven door nieuwsgierigheid naar wat mensen doen waartoe ze niet gedwongen worden. Dat gaat om de banaalste dingen. Waarom kiezen ze voor chocolade A in plaats van chocolade B? Het gaat om die zoektocht naar de mengvorm van rationele en emotionele redenen.

Wat is uw beste herinnering?

Telkens puur het ontdekken, het klaar zien van het antwoord op zo'n vraag. Dat plotse begrijpen van het waarom der dingen, dat geeft de kicks. Dat was bijvoorbeeld het geval bij Cola Light, dat niet aansloeg bij mannen omdat er zoveel vrouwelijke codes omheen hangen. Coke Zero is eigenlijk hetzelfde, maar geeft een heel andere affectieve relatie.

Wat is uw slechtste ervaring?

Het tegenovergestelde, als je ergens de vinger niet op kunt leggen. Ik heb heel lang geknoeid op het leesgedrag van kranten. De klik is pas gekomen toen ik De Standaard ging helpen en ik inzag wat voor een complexe, levende materie dat is waar de interactie met de lezers heel belangrijk is.

Waar hebt u er een zootje van gemaakt?

Van mijn eerste krantenanalyse. Die was niet helder.

Wat is het eerste mediakanaal dat u 's ochtends raadpleegt?

De radio. Mijn ochtendritueel bestaat erin om de radio aan te zetten, naar beneden te gaan en mijn mail te checken, en dan pas een kop koffie te zetten.

Zonder welk medium zou u absoluut niet kunnen?

Ik ben een echte multimediagebruiker, maar als ik echt moet kiezen: het internet. Dat is zo'n wezenlijk onderdeel van ons privé- en professionele leven geworden. Puur affectief zou ik voor radio kiezen.

Wanneer bent u nieuwe media gaan gebruiken?

Vrij vroeg. Maar wat is nieuwe media? Ik heb de overgang van de telex naar de telefax meegemaakt, dat was toen ook nieuw. Het is een geleidelijk proces.

Kijkt u digitaal en wanneer gebruikt u het?

Neen, en dat is een princiepsbeslissing. Tv is een vluchtig medium en ik denk dat ik het met andere ogen bekijk als ik het niet in realtime kan zien. Dan heb je er al commentaar over gehoord en ga je hineininterpretieren, denk ik.

Waar zou u werken als u geen job in de media had?

Ik heb nood om me uit te drukken en relaties met anderen aan te gaan. Ik ben niet gefixeerd op tv, radio en pers, ik heb bijvoorbeeld ook al boeken geschreven. Dan zou het een andere communicatieve functie worden.

Wie bewondert u in de media?

Alle mensen die in de media werken zonder de behoefte te hebben om zelf op dat scherm te staan kwijlen. Dat is moeilijk in toom te houden, iets wat tegelijk je ego streelt en je te kijk zet. Daarom denk ik bijvoorbeeld aan Piet Van Roe (gedelegeerd bestuurder ad interim van VRT) of Leo Hellemans (directeur productie VRT). (SVB)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234