Woensdag 30/09/2020

Solliciteren

Jammer, maar de computer wil u niet aannemen

Aanwervingsprocedures zouden wel eens grondig kunnen veranderen, nu computers de eerste selectieronde kunnen uitvoeren.Beeld thinkstock

U slooft zichzelf uit om een opvallend cv te maken? U zorgt ervoor dat uw sterke punten netjes in de verf staan? Mooi, maar weet dat vandaag computers de eerste selectieronde bij een vacature voor hun rekening kunnen nemen. En jawel, ze schatten uw kwaliteiten vaak beter in dan een mens.

"Sorry, onze computer heeft u helaas niet weerhouden voor deze vacature." Het klinkt anno 2016 bizar, maar het zou zo maar een antwoord kunnen zijn dat u krijgt op een sollicitatie. Computers zijn heel goed in staat om de eerste selectieronde over te nemen van mensen, zo blijkt uit een onderzoek van Colin Lee, doctoraatsstudent aan de School of Management van de Rotterdamse Erasmus Universiteit. De onderzoeker analyseerde ruim 440.000 cv's en sollicitaties en creëerde op basis daarvan een algoritme dat tot 81 procent nauwkeurig kon voorspellen wie uitgenodigd zou worden door professionele recruiters.

Lee speelde dat klaar door software te gebruiken die digitale cv's automatisch scant op variabelen als ervaring, leeftijd, afstand tot de werkplek en opleiding. Daarnaast kijkt de software ook naar vragen als 'heeft de kandidaat op tijd gesolliciteerd?' en 'werkt de kandidaat al bij de organisatie?'. Colin Lee meent dat zijn model van waarde kan zijn bij het screenen van grote aantallen cv's.

Opgesmukt profiel

Volgens Lee is dit nog maar het begin van 'big data' in het selecteren en aanwerven van werknemers. Een overtuiging die hij deelt met Frederik Anseel, professor organisatiepsychologie aan UGent. "Ik heb de studie van Lee niet bekeken, maar het is duidelijk dat big data in de toekomst een belangrijke rol gaan spelen bij aanwerving en selectie. Er is een massa aan data waarop recruiters zich kunnen baseren. We laten op sociale media als Facebook en LinkedIn een heleboel sporen na over ons gedrag. Daarnaast zijn er ook cv's die opgeslagen worden op vacaturesites. Op die manier kun je keuzes gaan maken op een veel bredere basis."

"Je moet dat ook relativeren: mensen kunnen een opgesmukt profiel hebben op LinkedIn. Maar belangrijk: computers maken vaak betere inschattingen dan mensen. Dat heeft te maken met het feit dat mensen vaak onbewust een bepaalde vooringenomenheid hebben. Iemand die in dezelfde gemeente woont, of aan dezelfde universiteit studeerde, krijgen bijvoorbeeld een streepje voor. We zijn ons daar amper of niet van bewust."

In ons land is het bedrijf Inostix, dat onlangs overgenomen werd door consultancybedrijf Deloitte, bezig met wetenschappelijke analyses van personeelsgegevens. "We maken analyses op basis van gegevens die we krijgen van bedrijven. We doen dat voor grootbanken, verzekeraars, callcenters in heel Europa. Op basis van data voorspellen we het verloop, verzuim, prestaties, enzovoort, in een onderneming", vertelt medeoprichter Jeroen Delmotte. "We staan nog maar aan het begin van dit soort wetenschappelijk gestuurd personeelsbeleid, onder meer omdat veel bedrijven er tot nu toe niet aan dachten om gegevens op te slaan."

Frederik Anseel (UGent): "Bedrijven hebben er belang bij zo accuraat mogelijk te werken. Iemand aanwerven is een belangrijke investering. Hoe meer je de risico's daarvan kunt inschatten, hoe beter. En dat zal in de toekomst nog meer kunnen naarmate er meer databanken aan elkaar gekoppeld worden. Maar toch denk ik dat menselijke inschatting belangrijk blijft. Je zou dat bijvoorbeeld kunnen integreren als een van de factoren bij de data-analyse."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234