Woensdag 22/09/2021

Jamie Cullum zorgt voor elektriciteit in Vorst ****

Soepele crooner met een knipoog. Jamie Cullum sprong van hot naar her als een speels kind, en hij schreeuwde zijn keel rauw om een oogwenk later zijn zachtste croonerstem op te dissen. Beeld UNKNOWN
Soepele crooner met een knipoog. Jamie Cullum sprong van hot naar her als een speels kind, en hij schreeuwde zijn keel rauw om een oogwenk later zijn zachtste croonerstem op te dissen.Beeld UNKNOWN

'We gaan vanavond spelen tot onze ballen eraf vallen', beloofde Jamie Cullum (30) woensdagavond aan het begin van zijn concert in Vorst Nationaal. Het blijft gissen of het dik twee uur later echt zover gekomen was, maar het moet gezegd: voor het eerst sinds zijn legendarisch concert in de Ancienne Belgique, nu zes jaar geleden, speelde de Britse ster nog eens op het toppunt van zijn kunnen.

Vorige zomer, Gent Jazz. Jamie Cullum stelde er niet alleen zijn nieuwe, flink verjongde groep voor maar speelde voor het eerst ook het repertoire van The Pursuit, zijn nieuwe cd die wel al klaar maar nog niet uit was.

Het wordt een rommelige set waar de muzikanten elkaar slechts bij vlagen vinden en de oude songs zelfs een beetje uitgeleefd aandoen. Wat een contrast met de set in Vorst woensdagavond. De band is sindsdien vrijwel onafgebroken op tournee geweest en vanaf openingsnummer 'I'm All Over It' voelde je dat er electriciteit in de lucht hing: glashelder geluid, strak gespeeld, en gezongen met de souplesse van een echte crooner. Jamie Cullum is een geboren performer die er moeiteloos in slaagt de kloof tussen podium en publiek te overbruggen door zichzelf te presenteren als one of the guys. Cullum speelt popmuziek met een sterke jazzinslag, en vaak waren songs als 'I Get A Kick Out Of You' en 'Mixtape' niet meer dan vertrekpunten waarop vrijelijk geïmproviseerd werd. Ook het repertoire waaruit hij putte was opvallend veelzijdig. Veel eigen werk, uiteraard. Het moet trouwens gezegd dat Cullum zich (getuige de ballad 'All At Sea' en het op volle kracht vooruitsnellende 'Wheels') ook al songschrijver zijn roeping niet gemist heeft.

Daarnaast zaten er uiteraard de gebruikelijke jazzstandards van Cole Porter tussen, maar net zo goed werk van Radiohead ('High and Dry'), Jimi Hendrix ('Wind Cries Mary') en Rihanna, van wie Cullums uitvoeringen van 'Don't Stop the Music' en 'Umbrella' moeiteloos de originelen overklasten. Cullum timmerde als een metaalbewerker op het ivoor en kwam even later weer net heel subtiel uit de hoek, schreeuwde zijn keel rauw om een oogwenk later zijn zachtste croonerstem boven te halen, en sprong van hot naar her als een kind dat in de speeltuin nog een kwartier had om elk toestel uit te proberen voor het aan de hand van mama weer naar huis moest. Ook de groep, met blazers die ook als gitarist dubbelden, een drummer die heel compact speelde en een ronduit virtuoze bassist, deed niet voor Cullum onder en liet nauwelijks steken vallen.

Verstrengelde koppeltjes

Eén keer ging Cullum de mist in. Bij het van N.E.R.D. geleende 'Frontin' beatboxte hij in zijn eentje een heel arrangement bij elkaar, sampelde hij zichzelf en het publiek, en gooide al die loops samen tot één geheel. Leuk om naar te kijken, daar niet van. Maar muzikaal leidde al die spielerei niet meteen tot een hoogtepunt in de set. Het was zowat de enige echte uitschuiver in een set die ondanks de aanzienlijke lengte geen seconde verveelde. Cullum, energieker dan een Duracellkonijn, loofde het Belgische publiek, werkte zich uit de naad en plukte helemaal op het eind nog een paar bloedmooie ballads uit zijn repertoire. 'What A Difference A Day Made' zorgde meteen voor een boel innig met elkaar verstrengelde koppeltjes in de zaal, maar nog beter was het samen met Clint Eastwood gecomponeerde 'Gran Torino', de finale toegift en misschien wel het beste nummer waar Cullum tot nog toe de hand in heeft gehad. Na een paar gewoon goeie optredens stond de wederhelft van Sophie Dahl in Vorst eindelijk weer eens op het toppunt van zijn kunnen. Nu maar hopen dat hij er zijn mannelijkheid niet bij is ingeschoten. (Bart Steenhaut)

undefined

Foto's Alex Vanhee Beeld UNKNOWN
Foto's Alex VanheeBeeld UNKNOWN
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234