Dinsdag 22/09/2020

Film

James Franco maakt hilarisch eerbetoon aan slechtste film ooit

James Franco als de freaky Tommy Wiseau in 'The Disaster Artist'. Beeld Justina Mintz

Als we de critici mogen geloven, heeft acteur-regisseur James Franco met The Disaster Artist zijn meesterwerk gemaakt. Maar daarvoor moet hij ook Tommy Wiseau dankbaar zijn – de zonderlinge figuur wiens torenhoge filmambities leidden tot The Room, algemeen bekend als ‘de slechtste film aller tijden’.

Wie tussen 2003 en 2008 langs Highland Avenue in Los Angeles reed, zag daar steeds een gigantisch reclamepaneel, waarop een sinistere man – bleek aangezicht, lang zwart haar – onheilspellend knipoogde. Het was een affiche voor The Room, het prestigeproject van de mysterieuze Tommy Wiseau, die ervoor zorgde dat de affiche er vijf jaar bleef hangen, hoewel zijn film beschouwd werd als “de slechtste film aller tijden”.

Dit jaar hangt er een nieuwe, bijna identieke affiche. Alleen is Wiseaus gezicht vervangen door dat van acteur-regisseur James Franco, die met
The Disaster Artist – een film over hoe The Room ooit tot stand is gekomen – de positieve recensies aan elkaar rijgt, nadat de film afgelopen weekend in de VS uitkwam (in België moeten we nog wachten tot april.) “De awards buzz draait al rond The Disaster Artist”, schreef The Guardian, en The Hollywood Reporter heeft het over een “hilarische ode aan geweldig goed slechte films maken”.

Haalt Tommy Wiseau op die manier, onrechtstreeks, eindelijk zijn gram? Het zelfverklaarde genie zag in The Room een drama over Johnny, een All-American hero wiens leven overhoop wordt gehaald, “met de passie van Tennessee Williams”. De film, waarvoor Wiseau zo’n 6 miljoen dollar (ruim 5 miljoen euro) bij elkaar spaarde (hoe dat is gelukt, weet niemand), kwam maar uit in één bioscoop in Los Angeles. Voldoende voor een Oscarnominatie, in theorie. Maar die kwam er nooit.

Vampier

Er kwamen wel een handvol vernietigende kritieken: Variety had het over “een potsierlijke film, waarvan het voornaamste doel is om het publiek ervan te overtuigen dat de freaky Tommy Wiseau een normale kerel is”. Terwijl iedereen ziet dat Tommy Wiseau geen normale kerel is: hij spreekt met een vreemd accent dat niemand kan thuisbrengen en hij ziet eruit als een vampier.

Niet meteen de eigenschappen van een Hollywood-ster, maar Wiseau zag zichzelf wel zo. Omdat niemand anders het zag, rekruteerde hij zijn vriend Greg Sestero (die later het boek The Disaster Artist uitbracht, waarop Franco zijn film baseerde) en schreef, regisseerde, produceerde én speelde de hoofdrol in The Room. Kennelijk vond hij zichzelf even getalenteerd als Orson Welles, die zestig jaar eerder in zijn eentje het meesterwerk Citizen Kane uit zijn mouw schudde.

Still uit 'The Disaster Artist': James Franco als Tommy Wiseau, die zich als regisseur en acteur God waant op de set. Beeld Justina Mintz

In zekere zin kreeg hij een beetje gelijk: veertien jaar na de geflopte release leeft The Room verder. Cultfans vullen nog wekelijks midnight screenings van de film, waarbij ze zich verkleden als personages uit de film en luidkeels iconische oneliners meebrullend als “I did not hit her, I did noooot, oh, hi Mark!” en “You’re tearing me apart, Lisa!”

Dat fascineert, omdat de film aaneenhangt van bizarre en ronduit verkeerde keuzes. Journalist Tom Bissell, coauteur van The Disaster Artist, omschrijft The Room als “een film die werd gemaakt door een alien die nog nooit een film heeft gezien, maar aan wie iemand het concept ‘film’ uitgebreid heeft uitgelegd.” Het verhaal gaat in wezen over de succesvolle bankier Johnny (Wiseau), wiens leven uit elkaar valt wanneer zijn verloofde Lisa (Juliette Danielle) aanpapt met zijn beste vriend Mark (Sestero).

Maar The Room barst van subplots die nooit worden uitgewerkt: Johnny’s schoonmoeder heeft borstkanker en zijn semigeadopteerde zoon Denny wordt bijna vermoord door een drugdealer, maar daar wordt nooit verder op ingegaan.

Dave Franco en James Franco als Tommy Wiseau. Beeld Justina Mintz

Intussen wordt de tijd opgevuld met twee identieke seksscènes waarbij de focus lijkt te liggen op Lisa’s navel, spelen personages American football in smoking en wordt er te pas en te onpas een kip geïmiteerd. Emoties en dialogen stuiteren alle richtingen uit (“Anyway, how’s your sex life?”), geen enkele menselijke interactie lijkt gebaseerd op wat er in de realiteit zou kunnen gebeuren, en Wiseau loopt even rond in zijn blote kont, “om de film te doen verkopen”. The Room eindigt met de meest pathetische zelfmoord ooit op pellicule vastgelegd. Een mens moet het zien om te geloven. (Een tip: YouTube is uw vriend.)

Frustraties

Het verhaal van The Room is, met andere woorden, zo bizar, en zo goed op een foute manier – of zo fout op een goede manier – dat het niet te overtreffen valt. Maar dat is niet wat James Franco poogt met The Disaster Artist. De film zit vol met re-enactments van scènes uit The Room, maar Franco vertelt vooral het verhaal achter de film – over hoe Wiseau investeerde in een privétoilet op de set en over hoe de frustraties zich opstapelden bij medewerkers die steeds meer gingen twijfelen aan Wiseaus visie. 

Een sentiment dat Franco moet kennen: hij vond zichzelf getalenteerd genoeg om William Faulkner tot twee keer toe te verfilmen (As I Lay Dying in 2014 en The Sound & The Fury in 2015), maar moest het toen stellen met hoongelach. Met The Disaster Artist lijkt hij nu aan te tonen dat grote dromen en een nog groter zelfvertrouwen wel vruchten kunnen afwerpen. Tommy Wiseau zou het vast het met hem eens zijn. 

The Room speelt vanaf 4 april in de Belgische bioscopen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234