Maandag 26/08/2019

James Bond, with a license to sell

Product placement is in geen andere film zo begeerd als in een Bond. James Bond is immers omgeven door enkel het beste, het mooiste, het meest klassevolle. Bedrijven staan in de rij om hun product aan 007 te verbinden. Zo ook nu weer, in Casino Royale. Door Stephen Rosé

Smirnoff Vodka

James Bond heeft zijn martini graag shaken, not stirred. Maar hij drinkt niet om het even welke martini. Al sinds 1962, sinds Dr. No, laat 007 zich graag verleiden door een wodka-martini gemaakt met Smirnoff Vodka.

In de boeken van Ian Fleming verkoos Bond gewone Poolse of Russische wodka en één enkele keer zelfs Wolfschmidt Wodka. In de films is James zeer trouw aan zijn drankje. Al meer dan veertig jaar houdt hij het bij Smirnoff. Enkel in de vorige Bondfilm, Die Another Day, waagde hij zich aan een ander merk, Finlandia Vodka. Maar nu keert Bond dus terug naar zijn oorspronkelijke martini.

Heineken

Niet iedereen drinkt graag martini en dus worden er ook andere dranken geserveerd in de nieuwste Bondfilm. Het Nederlandse Heineken bijvoorbeeld. Maar ondanks uitlatingen van de nieuwe Bond, Daniel Craig, dat hij zijn personage een ruiger imago wil geven door hem eens bier te laten drinken in plaats van martini of champagne, is het biermerk zelf nauwelijks, en zeker niet duidelijk, zichtbaar in de film.

Het miljoenencontract zorgt er wel voor dat Eva Green, de nieuwste Bondgirl, optreedt in een speciale commercial voor het biermerk, opgenomen op de officiële set van de film.

Omegahorloges

Wanneer Bondgirl Vesper Lynd op een gegeven moment aan Bond vraagt of hij een Rolex draagt, antwoordt 007: "Nee, een Omega." Qua product placement kan dat alvast tellen. Lange tijd was Rolex inderdaad het huismerk aan de pols van Bond, maar sinds GoldenEye uit 1995 hangt daar nu een Omega Seamaster Professional om hem in tijden van nood te helpen.

Een van de redenen waarom werd overgeschakeld naar Omega was omdat Rolex niet dezelfde budgetten ter beschikking wilde stellen voor marketing. Nu kunt u zelf een eigen Omegahorloge kopen, compleet met 007-logo, in de Casino Royale-winkel van de horlogemaker.

Ford / Aston Martin

De nieuwe Ford Mondeo, die vanaf februari exclusief geproduceerd wordt in Ford Genk, is in avant-première al te zien in Casino Royale. Maar de auto die het meest geassocieerd wordt met James Bond is Aston Martin. Dat merk is voorlopig nog eigendom van Ford, maar staat al enkele weken in de etalage. Al sinds Goldfinger, uit 1964, rijdt Bond van de ene vrouw naar de andere in een grijze Aston Martin DB5.

De eerste Bondwagen was nog een Bentley uit 1933. Bond ten tijde van Pierce Brosnan reed met een BMW. Maar ook nu weer keert Bond terug naar een oude geliefde: zijn Engelse sportwagen, de gloednieuwe Aston Martin DB9.

Sony Electronics/ Sony Ericsson

Aangezien Sony Pictures de officiële verdeler is van deze nieuwste Bondfilm is er ook voor Sonyproducten de nodige ruimte voorzien. Sony lanceert een complete lijn van Bondproducten, waaronder computers gesierd met het 007-logo en vier verschillende onlinecasinospelen.

Maar de crème de la crème van Sony moeten de K800i en de M600i worden. Twee mobiele telefoons van Sony Ericsson, compleet met digitale camera en andere snufjes, heel nadrukkelijk te aanschouwen wanneer ze worden gebruikt door de nieuwe James Bond.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden