Zaterdag 19/10/2019

Transmigranten

Jambon schakelt versnelling hoger: extra bewaking voor vijf parkings

Parking langs de E40 in Groot-Bijgaarden. Beeld BELGA

Door parkings te bewaken en elke dag controleacties te organiseren, wil minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) de mensensmokkelaars gericht slagen toebrengen. 'De pakkans moet zo hoog mogelijk zijn.'

Een week geleden dwarsboomde iemand de politieactie om illegale migranten op te pakken in het Brusselse Maximiliaanpark en de wijk rond het Noordstation. De mensenrechtenorganisaties in het park werden getipt en konden de migranten op tijd onderbrengen bij gastgezinnen. Daarom richtte de politie haar pijlen op de Brusselse treinstations. Een geluk bij een ongeluk voor de politie: want zo kon ze de link ontwaren tussen Brussel-Noord en de treinstations langs de E40: zeventien sans-papiers werden aangehouden.

"Die actie bevestigde ons vermoeden dat Brussel een belangrijke hub is om transitmigranten richting de E40 te vervoeren - onder andere via de trein. Daar klimmen ze dan in vrachtwagens om Groot-Brittannië te bereiken", aldus het kabinet-Jambon. Maar de transitmigranten gebruiken de laatste tijd vaker geweld. Tegen de chauffeurs, maar ook tegen de politie, vorige week nog in Groot-Bijgaarden.

Jambon broedde al even op maatregelen die de mensensmokkelaars in de hoek moeten duwen en hij gaat met drie maatregelen meteen aan de slag.

Agenten en honden

Ten eerste: een vijftal snelwegparkings richting de kust zullen zodra het donker wordt, bewaakt worden door een privébedrijf - met agenten en honden. Hij wijst er ook op dat zijn Vlaamse collega Ben Weyts de infrastructuur en de beveiliging (zoals camera's) van snelwegparkings al serieus heeft aangepakt.

Ten tweede: de lokale en federale politie gaan elke dag controleacties doen in treinstations, langs de snelwegen en in de haven van Zeebrugge tegen illegale transmigratie en mensensmokkel. "Maar ook op andere plekken langs smokkelroutes zijn acties mogelijk." De federale politie zal daar personeel voor moeten vrijmaken. Ze zullen worden bijgestaan door MATA-teams van de federale politie. Die teams zijn gespecialiseerd in de administratieve afhandeling van personen zonder papieren die tijdens zo'n actie worden aangetroffen. "De acties zullen duren zolang het nodig is", klinkt het nog.

Ten derde: de taskforce mensensmokkel brengt alle veiligheids- en gerechtelijke diensten samen rond de problematiek. Volgende week komt die werkgroep opnieuw samen over de transmigranten. Het doel is bijna chirurgisch bloot te leggen hoe de smokkelaars juist werken en dat netwerk oprollen.

Het beloofde Engeland

Je kunt je wel een paar vragen stellen bij de maatregelen. Hebben de acties en de bewaking zin als je weet dat je niet alle illegale migranten kunt terugsturen naar hun land? Illegale migranten die geen asiel willen aanvragen worden alleen naar een gesloten centrum gebracht en teruggestuurd naar hun land als de kans reëel is dat ze ook terug kunnen. Een deel van de migranten krijgt dus enkel een bevel om het grondgebied te verlaten maar zet daarna de weg naar het beloofde Engeland gewoon voort.

Jambon weerlegt die kritiek. "Er zullen altijd een aantal mensen worden teruggestuurd. De acties en de bewaking zorgen sowieso voor een ontradingseffect. En het laat ons toe om de smokkelnetwerken verder in kaart te brengen."

Marktbevraging

De federale politie zal vanaf vandaag beginnen met de extra bewaking van de snelwegparkings langs de E40. Bedoeling is wel dat een privé-bedrijf haar snel van die taak verlost. "Er is een marktbevraging gestart bij bewakingsbedrijven. We hopen die tegen het einde van de week te kunnen toewijzen."

Jambon erkent dat een private bewakingsagenten "niets meer kunnen doen dan u en ik" als ze zo'n snelwegparking bewaken. "Ze zijn misschien beter opgeleid om tijdens een vechtpartij tussenbeide te komen. Maar ze mogen geen arrestaties uitvoeren of mensen uit een vrachtwagen halen." Wel zullen ze voortdurend in contact staan met de federale politie die tussenbeide kan komen indien nodig. "Het gaat dan ook in de eerste plaats om het afschrikeffect", aldus de minister. Ook geeft Jambon de vrachtwagen zo extra ogen. "Vaak hebben chauffeurs het niet eens gezien als er iemand in hun vrachtwagen is geklommen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234