Woensdag 19/01/2022

Jamaicaanse basdreunen uit Frankrijk

'de naam van de groep hebben we ontleend aan 'Pulp Fiction'. Als het personage van Samuel Jackson een woedeaanval krijgt, citeert het altijd uit het boek EZechi�l'

Ez3kiel

Tours

Eigen berichtgeving

Dirk Steenhaut

Gallische elektrodub? Welja. Het vanuit Tours opererende trio Ez3kiel heeft de jongste tien jaar immers met verve aangetoond dat je niet uit Jamaica hoeft te komen om met moddervette bassen en rare geluidseffecten boeiende dingen aan te vangen. Na een gezamenlijke tournee door Frankrijk is de groep goed bevriend geraakt met Die Anarchistische Abendunterhaltung. Het Antwerpse kwartet is zelfs te horen op twee tracks uit haar jongste cd Barb4ry.

"On U Sound was een belangrijke inspiratiebron", zegt drummer Matthieu Fays. "Instrumentale dub vormt nog steeds de basis van onze muziek, maar gaandeweg zijn er ook invloeden uit hiphop en triphop bij gekomen." De muziek van Ez3kiel is in ieder geval zeer open en blijkt zich prima te lenen tot allianties met ex-Zap Mama-zangeres Angélique Willkie (in het fraaie 'Phantom Land') of Fishbone-voorman Angelo Moore (die een gedicht reciteert in 'Thought').

De naam Ez3Kiel werd ontleend aan de film Pulp Fiction. Fays: "Ja, we zijn verstokte Tarantino-fans. Herinner je je die scènes met Samuel Johnson? Telkens als zijn personage een woedeaanval krijgt, citeert hij uit het bijbelboek Ezechiël. Heel grappig. Maar om duidelijk te maken dat de groep niets met religie te maken heeft, hebben we wel de spelling een beetje aangepast."

Sinds zijn debuut-ep Equalize It uit 1998 is de muzikale aanpak van het drietal sterk geëvolueerd. Toetsenman Joan Guillon: "Eerst gebruikten we enkel conventionele instrumenten, maar toen we een sampler en computers aanschaften, luidde dat voor de groep een nieuwe fase in. Plots ontdekten we een auditieve wereld vol onbegrensde mogelijkheden, waardoor ons geluid elektronischer en gelaagder werd." Bassist Yann Nguema: "Je moet weten dat, toen we begonnen, onze muzikale appetijt vooral werd geprikkeld door hardcorebands als Bad Brains en Fugazi. In die dagen hadden we een hekel aan machines: muzikanten en dj's leken toen nog op verschillende planeten te vertoeven. We hebben mentaal dus een lange weg afgelegd, want je kunt pas met machines werken als je snapt hoe ze in elkaar zitten en wat je ermee kunt doen. Zolang je de mogelijkheden er niet van kent, ben je een slaaf van de technologie. In het begin was het puur nattevingerwerk, maar als je de softwareprogramma's beheerst merk je hoezeer ze je creativiteit dienen en onvermoede dingen mogelijk maken."

Guillon: "Sinds we onze nummers op een computer structureren, repeteren we steeds minder en werken we ieder afzonderlijk. Vervolgens wisselen we bestanden uit en maken we de tracks gezamenlijk af." Tot de platen die Ez3kiel op de juiste weg hebben gezet, behoren Cargo van de Sofa Surfers, The Reality Of My Surroundings van Fishbone, We Are van Audio Active, The Fragile van Nine Inch Nails en Ummagumma van Pink Floyd. Maar ook Roots Manuva, Techno Animal en Philip Glass hebben op hun muziek een stempel gedrukt.

Wat opvalt als je de groep live bezig ziet, is dat haar muziek naast een harde ook een fragiele kant vertoont. Die voorliefde voor tegenstellingen heeft ze van Bad Brains en Fishbone. Fays: "We willen altijd de twee kanten van de medaille laten zien: het rauwe en het poëtische, het sensuele en het explosieve. De ene dag voel je je gejaagd en opgefokt, de andere evenwichtig en sereen. Die gevoelens worden ook weerspiegeld in onze muziek."

Nguema: "Als je jong bent wil je lawaai maken, zweer je bij de oerschreeuw. Maar op een dag word je je ervan bewust dat er ook in de stilte tussen twee noten wat gebeurt. Zo ga je inzien dat het geen zin heeft almaar meer geluiden op elkaar te blijven stapelen en krijg je zin de dingen wat subtieler aan te pakken, mensen emotioneel te raken met minimale hulpmiddelen. Naarmate we ouder worden, raken we steeds meer in kwetsbaarheid geïnteresseerd. Precies op dat terrein valt er nog veel te exploreren. Daarom zal onze volgende cd uitsluitend berçeuses bevatten."

Nummers als 'Barb4ry' en 'Versus' verraden een uitgesproken politieke ondertoon. Guillon: "We maken geen platen om een sociale boodschap te verspreiden. We respecteren eenieders vrijheid van denken. Maar tegelijk voelen we ons te zeer betrokken bij wat er in de wereld gebeurt om het uitsluitend over bloemetjes en bijtjes te hebben. In 'Versus', waarin een mannelijke en een vrouwelijke stem elkaar afwisselen, plaatsen we tegengestelde begrippen tegenover elkaar, een truc die we hebben afgekeken uit 'SUdS & SOdA' van dEUS. Maar we preken niet, het publiek mag zijn eigen conclusies trekken."

Ez3kiel kreeg in de loop der jaren steeds meer weg van een multimediaproject. Dat is de verdienste van Yann Nguema, die als computergraficus ronduit geniale capaciteiten mag worden toegedicht. De bassist staat in voor de vormgeving van de cd-hoezen, de video's, de filmprojecties tijdens de concerten, de website, en legt momenteel de laatste hand aan een heuse cd-rom. Het spreekt vanzelf dat Ez3kiel veel belang hecht aan een herkenbare visuele identiteit. Toch is het geen toeval dat het classicistische hoesontwerp van het drie jaar oude Handle With Care volkomen haaks staat op de glaciale, futuristische beeldtaal die gehanteerd wordt op Barb4ry. Nguema: "Op onze eerste plaat besteedden we enorm veel zorg aan microscopische details. We hadden zoveel te vertellen dat we ineens alles kwijtwilden. De tweede cd klinkt, ondanks zijn stilistische verscheidenheid, vloeiender, coherenter en uitgepuurder. We hebben ons stap voor stap ontwikkeld, maar nu we ons eigen spoor hebben getrokken willen we een bladzijde omslaan en van nul herbeginnen."

De affiniteit van Ez3kiel met DAAU is niet nieuw. Guillon: "De jongste jaren hadden we hen meermaals aan het werk gezien, we kenden dus hun muzikale universum. Maar onlangs hebben we drie weken samen intens gerepeteerd en zowel op artistiek als menselijk vlak klikte het meteen. Ons samenspel levert een boeiende symbiose op, net omdat we elk apart al iets unieks en waardevols te bieden hebben. De reacties tijdens onze jongste tournee waren erg lovend, hopelijk slagen we er dus ooit nog in een gezamenlijke cd op te nemen. Weet je, wij van Ez3kiel hebben een vrij beperkte muzikale bagage. Mocht iemand ons enkele jaren geleden verteld hebben dat we op het podium ooit nog onze krachten zouden bundelen met muzikanten van het niveau van DAAU, we hadden het nooit geloofd."

Ez3kiel speelt vanavond samen met DAAU in het Koninklijk Circus, Brussel, tussen Dani Siciliano en Matthew Herbert. De cd Barb4ry is uit op Jarring Effects.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234