Zaterdag 06/03/2021

Jaguar X-Type krijgt nieuwe basisuitvoering

Jaguar heeft tijdens de voorbije jaren zijn gamma op een nooit eerder geziene manier uitgebreid. In België is dat niet meteen aanleiding geweest tot een spectaculaire groei van de verkoop. Daar zijn verschillende redenen voor. Het topmodel, de XJ, gaat al een tijdje mee en de nieuwe compacte X-Type is enkel verkrijgbaar met benzinemotoren. Bij Jaguar bevestigen ze nog maar eens dat er dieselversies gaan komen. Daarvoor wordt gerekend op een samenwerking met PSA. In afwachting pakt Jaguar uit met een herschikking van het aanbod benzineversies.

Tijdens de beurs van Brussel zal de Britse specialiseerde constructeur uitpakken met twee wereldpremières. Een daarvan is de X-Type in 2,0-literuitvoering. De motor is een volledig lichtmetalen V6 die is afgeleid van de 2,5-literversie. Het vermogen piekt bij 157 pk. Het gewicht van de auto werd gereduceerd door te kiezen voor voorwielaandrijving in plaats van vierwielaandrijving bij de al bestaande 2,5- en 3,0-literuitvoeringen. Van deze nieuwe tweeliter bestaat een instapmodel en, net zoals bij de andere motoren, zowel een Executive als een Sport. Door de lagere cilinderinhoud is deze versie alleszins fiscaal interessanter. Door geen vierwielaandrijving te monteren wordt de kostprijs van dit basismodel gedrukt.

De uitbreiding van het Jaguar-gamma begon eigenlijk drie jaar geleden met de S-Type. Dit middenmodel van Jaguar krijgt enkele belangrijke aanpassingen. De uiterlijke veranderingen blijven subtiel maar niettemin werd 80 procent van de bestaande componenten verbeterd, maar de meest zichtbare vernieuwing vindt plaats in het interieur. Dat kreeg compleet hertekende zetels en een volledig nieuwe middenconsole. Het design ervan leunt meer dan in het verleden aan bij de typische Jaguar-stijl.

Daarmee wordt tegemoetgekomen aan de kritiek van veel Jaguar-rijders die het interieur qua stijl te Amerikaans vonden. Met de aangepaste S-Type worden ook drie nieuwe motoren geïntroduceerd. De topversies krijgen voortaan een V8 met een cilinderinhoud van 4,2 liter tussen de wielen. De krachtigste is de S-Type R, die tekent voor maar liefst 400 pk. Volledig in lijn met zijn uitgebreide cavalerie is deze versie meteen in Sport-livrei getooid. Chroom is vervangen door strips in koetswerkkleur en het radiatorrooster laat zich kenmerken door een mazenstructuur. De S-Type is voortaan ook beschikbaar in een lichtere V6-versie van 2,5 liter met een vermogen van 201 pk. De V6 van 3,0 liter blijft in het aanbod. Elke S-Type met automaat telt voortaan zes overbrengingen.

De samenstelling van de XJ-reeks is vereenvoudigd maar de uitrusting van het basismodel werd royaal uitgebreid. De Sovereign verdwijnt uit de lijst maar de Executive (3.2 en 4.0) is des te rijkelijker aangekleed. De sportief getinte XJR blijft bestaan en de Daimler wordt geleverd op speciale bestelling. Het gamma wordt afgerond met de XK8 Coupé en XK8 Cabriolet. (TDM)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234