Dinsdag 20/04/2021

Jaguar S-Type vertrekt op rooftocht

Op de autobeurs van Parijs, eind vorige maand, verraste Jaguar met het leuke XK180-prototype. De gloednieuwe S-Type stond nog niet in de Franse hoofdstad, want daar pakte Jaguar blijkbaar liever mee uit in het eigen Birmingham. Die berline was vorige week dan ook meteen de ster van die Britse beurs, maar in de toonzalen mogen we haar pas in de lente van volgend jaar verwachten. De S-Type moet hier dan een te duchten concurrent worden voor de Duitse prestigewagens, al vermoeden we dat er toch ook naar mogelijke Amerikaanse gegadigden wordt gelonkt.

Alain Devos

In tegenstelling tot die van de XK180 (zie verder) was de komst van de S-Type natuurlijk geen verrassing meer. Wie het autowereldje al een tijdje volgt weet dat Jaguar, dat nu deel uitmaakt van het machtige Ford, zijn aanbod in de toekomst aanzienlijk wil verruimen. De topberlines en de exclusieve sportwagens die de constructeur al decennialang bouwt bereiken immers maar een relatief klein publiek. Dankzij enkele fraaie modellen en vooral ook een eindelijk weer wat grotere technische betrouwbaarheid steeg de verkoop van die modellen de laatste jaren vrij spectaculair. En Jaguar en moedermaatschappij Ford zijn er rotsvast van overtuigd dat er nog meer inzit. Daarom wordt het gamma nu naar onder uitgebreid, met een wagen die dus wat minder zal gaan kosten. Het is dan ook meteen duidelijk op welke klanten wordt gemikt. Vooral in de Verenigde Staten, waar de fiscus grote en krachtige motoren nog steeds niet extra belast, is er een enorme markt voor wagens uit dit zogenaamde H-segment. De lokale industrie, de Japanse constructeurs en een handvol Europese merken verdelen er de buit, waarvan Jaguar nu dus ook graag een stukje zou willen. En in Europa bewijst de verkoops van auto's als de BMW 5-reeks, de Mercedes E-klasse en de Audi A6 dat dit segment hier evengoed nog steeds best lucratief kan zijn. Bij ons worden die wagens dan ook de belangrijkste concurrenten van de Jaguar. De constructeur noemt zijn S-Type een Sports Saloon, waarmee hij natuurlijk vooral wil herinneren aan de legendarische MK1 en MK2 uit de jaren vijftig en zestig. Dat waren toen inderdaad wel heuse trendsetters, die een aparte stijl en een typisch Britse luxe wisten te combineren met voor die tijd heel sterke prestaties. De Engelse lord die zich nog te jong of te dynamisch voelde voor een Rolls-Royce of Bentley, of die er gewoon de centen niet voor had, kocht zich zo'n Jaguar. Vandaag rijden ze waarschijnlijk met een Range Rover, een BMW of een Audi, maar de nieuwe S-Type kan hen helpen de weg naar de oude stal terug te vinden. En de jonge Belgische dokters, Duitse advocaten of Franse ondernemers die wel eens wat anders willen dan een Mercedes, zijn natuurlijk ook meer dan welkom in de Jaguar-garage. Als ze zich dan inderdaad ook laten overtuigen zou het merk zijn huidige verkoop in de komende jaren bijna moeten verdubbelen. Van de verwachte 50.000 auto's in 1998 tot meer dan 90.000 tegen het jaar 2000. Het distributeursnetwerk zal dan ook gevoelig worden uitgebreid. Alleen al in Duitsland moeten er meer dan veertig garages bijkomen.

Vanaf de lente van volgend jaar zal daar dus gepronkt worden met de S-Type, een auto met een toch wel heel opvallende carrosserie. Hij geeft een heleboel nostalgische knipoogjes naar die al vermelde klassiekers van Jaguar: de vorm van de achterruit, de ronde (dubbele) koplampen en ook het heel typische radiatorrooster. Vooral dat laatste springt meteen in het oog, wat natuurlijk ook wel de bedoeling is. De snuit van de auto moet immers zelfs mooie herinneringen oproepen aan de op het continent wat minder bekende XK-sportwagens van vroeger. Ook voor het bolle profiel en de kofferklep van deze S-type zijn de ontwerpers hun inspiratie duidelijk in het verleden gaan zoeken. Het is misschien zelfs een beetje van het goede teveel, zeker voor een wagen die het tegelijk in Europa, Noord-Amerika en het Verre Oosten moet gaan waarmaken. Van de Japanners hebben we in alle geval geleerd dat een constructeur daar beter niet te veel risico's neemt met zijn design. Het is dus maar te hopen dat de klanten niet te snel uitgekeken zullen raken op al die retrotrekjes, die deze Jaguar hoe dan ook inderdaad wel heel wat extra charme bezorgen.

Dat ook het interieur niets van de zo sfeervolle klasse van het merk heeft verloren, hoeft natuurlijk niemand ongelukkig te stemmen. Schitterend hout en dito leder, in een Jaguar mag het niet ontbreken. En een auto van dit merk wordt vanzelfsprekend ook geacht sterke prestaties mogelijk te maken, ook al zijn die dan alleen nog toegelaten in Duitsland en enkele dunbevolkte Amerikaanse staten. De Jaguar maakt het allicht wel waar met zijn lichtmetalen drieliter-V6 met een vermogen van 243 pk. Het is een volledig nieuwe krachtbron, zegt Jaguar, maar dat klopt toch niet helemaal. Ze werd immers afgeleid van de 2,5 liter die onder meer de Ford Cougar aandrijft. Voor wie zijn neus zou optrekken voor 'slechts' zes cilinders is er ook nog de al van de XJ- en de XK-serie bekende vierliter-V8 van 285 pk. De lat ligt dus toch meteen heel hoog en een concurrent voor basismodellen als de Mercedes 200 of de BMW 520 wordt de Jaguar duidelijk niet. De veel krachtiger E420 en de 535 en de 540, die liggen wel recht in het vizier. De Jaguar zal daarbij alvast één grote troef kunnen uitspelen, namelijk zijn prijs. Zo belooft de Belgische invoerder dat de 'goedkoopste' S-Type maar een kleine 1,6 miljoen frank zal kosten, wat beduidend minder is dan de voor die Duitse concurrenten gehanteerde prijzen. De Jaguar gaat op rooftocht, zoveel is duidelijk. De XK180 kan daar helaas niet bij helpen, want die schitterende roadster is niet meer dan een prototype. Hij werd al voorgesteld op de autobeurs van Parijs, maar de foto had u van ons nog tegoed. Met deze volledig met de hand gebouwde en toch wel heel fraaie roadster wou Jaguar naar eigen zeggen vooral de vijftigste verjaardag van de geboorte van de legendarische XK120 vieren. Maar tegelijk is de auto ook een leuke reclame voor de Special Vehicle Operations-afdeling, die werd opgericht om klanten van het merk verdere personalisering van hun auto aan te bieden. Het design doet vooral denken aan de ooit (onder meer in Le Mans) zo succesvolle racewagens van het C- en het D-Type, en dat is natuurlijk geen toeval. Onder de motorkap van de uit aluminium opgetrokken carrosserie zit een maar liefst 456 pk-sterke variant van de V8, die gekoppeld is aan een automatische versnellingsbak met sequentiële bediening aan het stuurwiel. Maar zoals al gezegd en allicht tot grote spijt van de liefhebbers van dergelijke bolides, deze XK180 is hoegenaamd niet bestemd voor de serieproductie.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234