Vrijdag 24/01/2020

Portret

Jacqueline Galant bleek dan toch geen Waalse Maggie

Jacqueline Galant. Beeld Photo News

Een kleurloze figuur is ze nooit geweest. Zelfs in Vlaanderen charmeerde Galant met haar parler vrai en uitgesproken ambitie. Vrij snel bleek een ministerspost toch iets te zwaar voor 'Calamity Jacqueline'.

"Kunnen we de politie bellen?" Met dat ene zinnetje lijkt het in 2014 al voorbij nog voor het begonnen is voor Galant. Bij de inhuldiging van een veiligheidssysteem op een spoorlijn in Dinant wordt haar trein tegengehouden door stakende cheminots. "Haal ze weg", bromt de kersverse minister van Mobiliteit.

Zodra haar woordvoerder beseft dat de VRT-camera's draaien, grijpt hij in. Na aandringen stapt ze schoorvoetend uit de trein om met de werknemers te praten, maar de schade is geleden. Het zijn de eerste beelden van Galant die Vlaanderen rondgaan.

De anekdote typeert de korte ministerscarrière van de Henegouwse. Galant is een impulsieve doener. Ze gaat de confrontatie nooit uit de weg, ook als ze dat beter wel zou doen. Daar ligt de kracht van Galant. Aanvankelijk wordt ze vergeleken met Maggie De Block (Open Vld), die een moeilijke start had voordat ze de meest geliefde politica van België werd. Net als De Block is Galant geen vrouw van de grote ideologische betogen, maar een buitenbeentje met een volks parler vrai.

Hardliner

Vergis u niet: Galant is een raspolitica. Kan moeilijk anders als je op je 27ste burgemeester wordt. Ze neemt in 2001 de sjerp over van vader Jacques en ontpopt zich tot stemmenkanon voor de MR. Ze teert op het blinde vertrouwen van de clan-Michel binnen de partij.

Het verklaart waarom ze in de regering de onvoorwaardelijke steun krijgt van de premier, waardoor zij zich ongehinderd kan profileren als hardliner. Bij haar aantreden zijn de verwachtingen hooggespannen: als iemand de daadkracht heeft om de NMBS op te kuisen, dan is zij het wel.

Maar gespierde taal maakt nog geen sterke minister. "Of we ons vergist hebben? Ze is een zeer intelligente politica, maar ze is ruw in haar aanpak. Ze gaat dwars door zee. Het is niet door dingen te roepen dat je ze ook zult realiseren. Een beetje tact komt altijd van pas", zegt een partijtopper. Een andere bron zegt: "Ze was te veel een bulldozer."

Eind 2015 komt Galant al bijna ten val na onregelmatigheden bij de aanstelling van het advocatenkantoor Clifford Chance. De affaire wordt dan al weggezet als een beschadigingsoperatie van Laurent Ledoux, de ex-topman van de FOD Mobiliteit.

De positie van de minister is op dat moment al verzwakt. Bij CD&V, N-VA en Open Vld klinkt frustratie over het feit dat ze geen vooruitgang boekt in belangrijke dossiers zoals het rijbewijs met punten, het investeringsplan voor de NMBS of het voorstadsnet rond Brussel.

Ook NMBS-topman Jo Cornu haalt uit naar "het getreuzel van Galant". Mobiliteit is een van de zwaarste departementen in de Wetstraat, geen cadeau voor een nieuwkomer. "Een vergiftigd geschenk", zo zegt een vakbondsman.

Bio

• 42 jaar.
• Politica voor MR.
• Studeerde politieke wetenschappen in Bergen.
• Begon haar politieke carrière op het kabinet van toenmalig minister van Buitenlandse Zaken Louis Michel.
• Werd op haar 27ste verkozen als burgemeester van Jurbise (Henegouwen).
• Kamerlid van 2003 tot 2014.
• Minister van Mobiliteit van 2014 tot 15 april 2016.
• In eigen dorp bekend als voormalige spits van voetbalclub FC Vacresse.
• Houdt van snelle motoren.

Strapatsen

In de zomer van 2015, in volle heisa rond haar vernieuwingsplan voor het spoor, beseft Galant dat het ministerschap steeds zwaarder begint te wegen. "Ja, ik heb de afgelopen maanden momenten gehad waarop ik de moed kwijt was", geeft ze toe in deze krant. "Toen Charles mij voor deze functie vroeg, besefte ik niet dat ze zo veeleisend zou zijn." Wanneer de N-VA haar na een reeks ongelukkige uitspraken 'minister van stilstand' noemt, ziet ze de bui hangen.

De kentering komt er wanneer premier Michel de strapatsen van 'Calamity Jacqueline', zoals ze in de Franstalige pers door het leven gaat, beu wordt. Als Galant hem ook nog dreigt mee te sleuren in haar val, kan hij niet anders dan de banden door te knippen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234