Maandag 23/05/2022

Jacht op vervalsingen kleine veilinghuizen

Janpiet Callens

De afdeling Kunstcriminaliteit van de federale politie heeft bij een veilinghuis in Sint-Genesius-Rode meer dan tachtig kunstvervalsingen in beslag genomen. Het gaat om beelden, schilderijen en grafiek die verkocht werden voor authentieke stukken van grote namen als Rodin, Magritte en Picasso.

Door Ward Daenen

Brussel l 'Met de beslaglegging willen we de strijd aanbinden met dubieuze praktijken van sommige kleine, provinciale veilinghuizen', zegt Janpiet Callens, rechercheur kunstcriminaliteit.

De inbeslagname volgde op een klacht van een slachtoffer, dat voor bijna 30.000 euro niet-authentieke stukken had gekocht bij een veilingzaaltje in de rand rond Brussel. Uit goede bron blijkt dat het om Epoque uit Sint-Genesius-Rode gaat. Na de klacht gingen speurders van de sectie kunstcriminaliteit zelf een verkoop bijwonen, waar "verschillende onregelmatigheden" werden vastgesteld. Epoque wordt nu aangeklaagd wegens oplichting en bedrog op de oorspronkelijke kwaliteit van het voorwerp.

In samenspraak met de procureur des konings van Brussel werd voorlopig bewarend beslag gelegd op alle te koop aangeboden loten. Tijdens de expertise werden verschillende bronzen beelden, zogezegd van grote namen als Rodin of Rik Wouters, enkele schilderijen getekend Felix De Boeck en Ludwig Kirchner en een groot deel van de aangeboden grafiek van namen als Magritte, Picasso, Chagall en Miró ontmaskerd als nep. "De loten werden geveild alsof het originele stukken waren. Dat bleek ook uit de catalogus", aldus Callens.

Kleine veilingzalen schermen nogal vaak met grote namen, zegt de rechercheur. Zelden met originele schilderijen, des te meer met grafiek, die in grote oplages gereproduceerd wordt. Nu is er originele grafiek die de kunstenaar op een beperkte oplage laat afdrukken (bijvoorbeeld op 100 exemplaren) maar ook grafiek die naar het origineel is hermaakt. Soms moeten er specialisten aan te pas komen om het origineel van de nagenoeg feilloos nagemaakte vervalsing te onderscheiden. "Het gebeurt echter ook", zegt Callens, "dat er gewoon een prent uit een kunstboek wordt gescheurd, ingelijst en per opbod verkocht."

Kunstkenners laten zich moeilijk om de tuin leiden. "Wie bij de neus wordt genomen is door de bank genomen weinig vertrouwd met kunst. Misschien zijn de gedupeerden naïef, maar ze worden toch maar opgelicht."

De dubieuze praktijken in Sint-Genesius-Rode blijken geen alleenstaand geval. "Dit was een eerste inbeslagname, maar wellicht niet de laatste. In België zijn er een tien-, vijftiental van dergelijke veilinghuisjes, meestal buiten de steden. Wij willen de kleine veilinghuizen niet kapotmaken, maar wel aansporen in de toekomst koosjer te werk te gaan", aldus Callens.

De beroepsvereniging van veilingzalen reageert alvast opgelucht. "Eindelijk wordt er hard opgetreden tegen deze oplichterij", zegt Mon Bernaerts, voorzitter van de Koninklijke Belgisch-Luxemburgse Kamer van Veilingzalen, Veilingmeesters-Taxateurs, Makelaars en Deskundigen. "Wij hebben liever dat bepaalde mensen uit de branche worden verwijderd dan dat zij ons beroep bezoedelen." Bernaerts onderstreept dat het betrokken veilinghuis geen lid is van de vereniging .

Bernaerts runt in Antwerpen zelf een groot veilinghuis. "Ik zit al 35 jaar in het vak. Nog altijd zie ik werk van twijfelachtige komaf opduiken. Een bronzen beeld van Rik Wouters wordt bijvoorbeeld als authentiek verkocht, maar blijkt na expertise pas gisteren gegoten. Of onder een litho van Dalí staat '50/250'. De koper denkt dat hij nummer 50 van de 250 originelen heeft, maar hij weet niet dat die 250 alleen voor de Vlaamse markt bestemd zijn. In Wallonië circuleren er nog eens 250, in Duitsland 600. Ik kan de mensen alleen maar aanraden uit de doppen te kijken voor ze die Picasso voor een vierde van de prijs denken te kunnen kopen. Want dat is een vierde te duur", zo nog Bernaerts.

(gerechtelijke politie):

'Kleine veiling- zalen schermen nogal vaak met grote namen'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234