Zaterdag 10/12/2022

Jacht op oude 35 millimetercamera's is geopend op tweedehandsmarkt

Winkels stockeren klassieke toestellen al om ze met woekerwinsten te verkopen aan liefhebbers

Het analoge fototoestel flitst weer

De wereld van de fotografie beleeft vandaag een merkwaardige paradox. Terwijl de grote Japanse producenten de productie van de klassieke 35 millimetercamera's stopzetten wegens niet langer rendabel, beleeft het oude toestel een renaissance op de tweedehandsmarkt. En ook hier zijn het de Japanners die de toon zetten. Toestellen die tot voor kort rond de 1.200 euro kostten, gaan er nu over de toonbank voor 2.000 euro en meer.

Brussel

Eigen berichtgeving

Wilfried Eetezonne /

Jeroen de Preter

In Japan is er een stormloop ontstaan op fotografiewinkels die nog de klassieke 35 millimetercamera's verkopen. Verwacht wordt dat ook de rest van de wereld zal volgen. De analoge camera wordt meer en meer een verzamelobject, nu de digitale camera zijn oudere broer uit de winkelrekken heeft gestoten. In Groot-Brittannië beginnen gespecialiseerde winkels 35 millimetercamera's al te stockeren om ze in de nabije toekomst voor aanzienlijke sommen te verkopen.

De tendens is even merkwaardig als logisch. In Japan hebben twee grote producenten, Konica Minolta en Fuji Photo Film, onlangs aangekondigd dat ze zich volledig terugtrekken uit de markt van de klassieke fotografie. Konica, dat in Japan de eerste kleurenfilm maakte, kijkt aan tegen een schuldenlast van meer dan een half miljard euro en doekt deze maand nog zijn analogecamera-afdeling op. Vierduizend mensen komen daardoor op straat te staan. Een gelijkaardig verhaal is op te tekenen bij de concurrentie. Fuji ontslaat binnenkort vijfduizend werknemers en Nikon heeft zijn productie teruggeschroefd tot nog één model. Ook bij Canon en Kodak zijn er plannen om zich enkel nog op de digitale fotografie te focussen. In België maakte Fnac eind vorige zomer bekend dat het klassieke fototoestel nog maar 20 procent uitmaakt van het aanbod.

Het succes van de digitale camera hoeft niet te verbazen. Omdat er geen filmrolletjes nodig zijn, zijn ze goedkoper om mee te werken. Bovendien zijn ze ook flexibeler en bieden ze meer technische mogelijkheden dan de analoge toestellen. Maar voor liefhebbers dan de traditionele camera is dat allemaal geen punt. Ze zien vooral de nadelen van digitale camera's. Die zijn immers gemaakt van lijm en plastic. Eenmaal ze gebroken zijn, zijn ze niet meer te herstellen. Daarbij komt nog dat de technologie na enkele jaren verouderd zal zijn. Hun liefde voor het aloude analoge toestel heeft echter haar prijs. Een Nikon Rangefinder uit de jaren vijftig of een Leica uit de jaren tachtig haalt onder liefhebbers een prijs van omstreeks 5.000 euro.

Voor hen is de camera dan ook meer waard dan enkel de geldwaarde. "Er hangt veel romantiek rond het filmrolletje", vertelde Chris Gatcum van het magazine Amateur Photographer vorige week in The Times. "Digitale fotografie kan die romantiek nu eenmaal niet bieden. Veel van onze lezers vrezen het einde van film. Maar dat einde is zeker niet in zicht. Wel komt er een einde van de productie van de camera."

Bij professionele fotografen wint de digitale camera intussen aan terrein, al zweren ook daar sommigen bij de analoge fotografie. Portretfotograaf Brian Aris, de man die de huwelijksfoto schoot van de Beckhams en het portret van de Queen voor haar zeventigste verjaardag, zei ooit dat portretfotografie het laatste toevluchtsoord zou blijven voor de analoge fotografie. Hij gebruikt nog altijd film in negentig procent van zijn werk, al wordt hij wel steeds minder principieel. "We moeten het allemaal gebruiken", zei hij in The Times. "Je kunt je hoofd niet in het zand steken." David Bailey, een van Engelands bekendste fotografen, zegt dat er nog altijd een plaats is voor de klassieke film. "Digitaal is fantastisch voor de fotografie in haar geheel en voor de liefhebber zijn de voordelen enorm omdat je de foto's onmiddellijk op je computer kunt zetten zonder gedoe met chemicaliën", zegt hij. "Maar toch gebruik ik voor tachtig procent nog de oude film."

Twee eeuwen naar het vogeltje kijken

1826 Nicéphore Niépce maakt de eerste foto van zijn huis in Chalon-sur-Soane.

1855 De fysicus James Clerk Maxwell toont een vroege kleurenfoto van een tartanlint aan de Royal Society of Scotland.

1888

De eerste Kodakcamera komt op de markt. Een jaar later verschijnt een betere versie die gebruik maakt van film in plaats van papier. De toestellen moesten teruggestuurd worden naar de fabriek om de foto's te laten ontwikkelen, maar ze konden tot honderd foto's maken.

1900 De Brownie komt op de markt, een goedkoop toestel dat ideaal bleek voor kiekjes en populair zou blijven tot in de jaren zestig.

1963 Instant kleurenfilm. De Polaroid wordt een feit.

1981 Sony brengt de Mavica als een camera zonder film, de eerste incarnatie van de digitale camera.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234