Maandag 27/01/2020

Jaarlijks 20 miljoen euro voor meer toezicht op De Lijn

De Vlaamse overheid en De Lijn gaan veel meer investeren in veiligheid op het openbaar vervoer. Het actieplan, dat 20,2 miljoen per jaar kost, gaat bovendien onmiddellijk in.

Door Thea Swierstra

BRUSSEL l Het plan is geen rechtstreeks gevolg van de dood van Guido Demoor op een Antwerpse bus vorige maand, maar die gebeurtenis heeft alles wel in een stroomversnelling gebracht.

Het actieplan omvat een heel pak maatregelen. De grootste investering behelst de inzet van meer personeel. Voor 7,1 miljoen euro komen er 214 extra mensen in dienst. Zij moeten het veiligheidsgevoel bij reizigers en chauffeurs vergroten. De meesten zijn controleurs, maar er komen ook vijftig extra Lijnspotters die ook in het weekend en 's avonds op pad zullen zijn. In Antwerpen en Gent komt er een proefproject met een tweede persoon op het voertuig.

Het aantal camera's wordt vertienvoudigd. Kosten: 2,5 miljoen. Alle trams en 22 procent van de bussen krijgen camera's (tegenover 2 procent nu) en een monitor bij de chauffeur. Daarnaast komen er in de dertig grootste busstations camera's en in de premetro's toestellen die kunnen inzoomen.

Ook wordt er extra aandacht besteed aan opleiding (1,8 miljoen euro). Alle nieuwe chauffeurs krijgen vanaf 2007 drie dagen extra basisopleiding over het omgaan met klanten. Alle bus- en trambestuurders die reeds in dienst zijn, krijgen een halve dag extra opleiding.

Er wordt versneld gewerkt aan het vergroten van het veiligheidsgevoel in premetrostations (6,4 miljoen). Vanaf 2007 worden achtereenvolgens de Antwerpse stations Diamant (2007), Meir (2008), Plantin (2009) en Groenplaats (2010) aangepakt. Daarbij worden nissen en donkere hoeken weggewerkt, en komen er betere verlichting, signalisatie en toegankelijkheid.

Voorts wil De Lijn reizigers nog beter informeren over of en wanneer hun bus of tram komt. Dat gebeurt onder andere via auditieve boodschappen en informatieborden. Volgens directeur-generaal Ingrid Lieten van De Lijn kan zo al een hoop wrevel worden weggenomen bij reizigers. "Mensen zijn vaak al gestrest om andere redenen. Als ze dan ook nog ongerust zijn over een bus die misschien niet komt, kookt het potje dikwijls over."

De Lijn houdt ook zogenaamde 'hotspots' in de gaten. Dat zijn geen risicolijnen, maar bussen en trams waarop op sommige momenten een verhoogd risico op agressie heerst. Daarvoor kan De Lijn gerichte maatregelen nemen.

Het nieuwe actieplan stond al langer op stapel vanwege het toenemende geweld in de maatschappij, maar komt er versneld na de recente moorden op Joe Van Holsbeeck in Brussel-Centraal en Guido Demoor op een Antwerpse bus. De bedoeling is dat het plan in de loop van volgend jaar op volle sterkte draait.

De Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers kan zich vinden in het plan. "Elk op zich zijn de maatregelen geen wondermiddel, maar ik geloof in het totaalpakket", zegt woordvoerder Kees Smilde.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234