Woensdag 21/04/2021

jaar Megavino

'Eerste editie was een ramp'

Megavino, het grootste wijnevenement in de Benelux, is aan zijn tiende editie toe. Megavino 2008 bestrijkt meer dan 10.000 vierkante meter, biedt plaats aan 270 exposanten en 23 wijn- landen. Spanje is het grootste gastland ooit , maar ook Frankrijk verdriedubbelt haar oppervlakte. Naar aanleiding van het jubileum, tien vragen aan organisator en bezieler Alain Bloeykens.

Door Rudy Collier / foto jimmy kets

Tien jaar Megavino, wie is op het idee gekomen en waarom?

"Megavino is eigenlijk een uit de hand gelopen hobby. Ik was al actief in de wijnschrijverij en had enkele grote wijnbeurzen in het buitenland bezocht. Groot was mijn frustratie dat een land als het onze nota bene één van de grootste wijndrinkersnaties ter wereld niet ook zo'n nationaal event had. Dat bestond wel (Mondial du Vin, RC) maar was uitsluitend voorbehouden voor vakmensen. Zo kwam het idee om Megavino op te starten, specifiek voor de particuliere wijnliefhebber. Nooit gedacht dat Megavino zo'n proporties zou aannemen."

Hoe zag die eerste editie er eigenlijk uit?

"Een ramp. Nog geen kwart van een Heizelpaleis, om en bij de dertig standjes en op de koop toe sneeuwde en ijzelde het de nacht voordien. Resultaat: heksentoeren moeten doen om er te geraken, ik sukkelde twee keer de gracht in en uiteraard kwamen er quasi geen bezoekers."

Op tien jaar tijd is er een enorme explosie geweest wat wijn betreft.

"Uiteraard, en wij Belgen kennen er iets van. In twintig jaar tijd is de consumptie verdubbeld, tot 28 liter vandaag de dag. Het aanbod is enorm uitgebreid. Geen enkel ander land in Europa telt zoveel verschillende wijnlanden in de rekken als wij. Het zijn er in totaal vijfentwintig. Bovendien drinken steeds meer lagen van de bevolking wijn, slechts vier procent doet dat niet. Jongeren blijken ook steeds meer voor wijn gewonnen dan voor alcoholpops. Dan zijn er de dames die volgens recente studies de heren qua verbruik tegen 2010 zouden bijbenen. Als we naar de cijfers kijken dan vertegenwoordigt wijn in ons land een zakencijfer van bijna 1,3 miljard euro. Tegen 2010 zou de kaap van 1,5 miljard overschreden worden."

Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen geweest in die periode?

"De wijnwereld wordt steeds 'breder': de Vlamingen zijn niet vies van experimenteren maar naast Frankrijk, nog altijd twee derde van onze consumptie, staan we ook open voor wereldwijn en steeds meer andere Europese landen. Vooral Spanje boomt gigantisch. Alleen al de import van cava verdriedubbelde in nauwelijks twee jaar tijd.

We herontdekken Frankrijk: de grote regio's Bordeaux, Bourgogne laten we al eens links liggen en we gaan op ontdekking naar de 'underdog' (nog steeds Bordeaux maar dan kleinere appellaties, Languedoc-Roussillon, zuiden van Frankrijk, etc., RC). Het snobisme gaat er eindelijk uit. Wijn is steeds meer weggelegd voor iedereen, je hoeft niet langer een wijnkenner te zijn. En gelukkig maar! Meer dan de helft van de gezinnen drinkt wekelijks wijn bij de maaltijd zonder zichzelf kenners te noemen. Blij te zien dat ook de jeugd nu en dan een glas kan appreciëren. Misschien iets moderner gemaakte en vlotter toegankelijke wijnen, maar de interesse is er. En dat zijn toch de consumenten van morgen."

Megavino is echt mega. Is dat nog een goeie plaats voor de echte wijnliefhebber?

"Ik denk het wel, want nergens anders kan je zo'n assortiment wijnen ontdekken én proeven als op Megavino. Daarenboven is er het persoonlijk contact met invoerders, oenologen en wijnbouwers. En zijn er de vele didactische manifestaties die je kunt bijwonen om je wijnkennis bij te spijkeren. Feit is dat je vooraf best een selectie maakt van wat je wil proeven. Zo maar lukraak van stand naar stand lopen, is om problemen vragen en absoluut niet ernstig. En uiteraard is spuwen de boodschap als je niet lazarus naar huis wenst te gaan."

Je bent zelf een wijnrecensent. Hoe fanatiek ben je daar mee bezig?

"Misschien té. Quasi dag en nacht. Het is mijn passie, mijn leven en mijn beroep. Ik heb nooit het gevoel dat ik moet gaan werken hoewel de organisatie van Megavino stilaan zijn tol begint te eisen. Dagen van 18 tot 20 uur, doodmoe, hopen stress, onregelmatig eten,... Kortom een aanslag op de gezondheid. Er is ook nog het sociale aspect. Je moet verdorie al een goede partner hebben die je zoveel vrijheid geeft want ook buiten Megavino gaat heel veel tijd op aan wijn. Maar klagen doen we niet. Integendeel, zelf voor gekozen en ik ben er mij van bewust dat vele anderen een minder leuke job hebben. Of ik het fysiek en ook de komende tien jaar kan rooien zal de toekomst uitwijzen. Maar voorlopig gaan we zeker door, mijn intens moment van geluk is wanneer ik duizenden mensen uit het hele land zie aanschuiven om een glas wijn te proeven. Dan denk ik: alweer missie volbracht."

Wat vind je het meest overdreven in de business, en wat wordt het meest onderschat?

"Meest overdreven: de waanzinnige prijzen die soms worden neergeteld voor een flesje wijn. Denk maar aan veilingen. Dit heeft niks meer met genieten te maken maar is puur speculatief. Duur kopen en nog duurder verkopen om toch maar winst te maken. Nooit gaat die fles open. Zonde voor zoveel liefhebbers die graag eens een absolute topwijn zouden willen drinken maar er nooit de kans toe krijgen gezien hun budget. Neem het gerust van mij aan: die nieuwe generatie rijke Russen en Oekraïners maken niet alleen de markt kapot, ze zijn gewoonweg een heuse pest! Meest onderschat vind ik de vele kleine wijnbouwers die geen marketingmachine achter zich hebben staan, het moeten rooien met beperkte middelen en hun wijn tegen belachelijk lage prijzen nauwelijks kwijtraken. Daar zitten nog wijnbouwers 'pur sang' tussen die leven voor hun vak en wees gerust, die vind je gelukkig nog in ieder land."

Vorig jaar was de nieuwigheid het ZAK-glas. Was daar eigenlijk belangstelling voor?

"Belangstelling? Help! Nog nooit zoveel bezoekers gehad die zogezegd hun glas gebroken hadden om toch maar aan een tweede glas te geraken. Uiteraard waren er nergens scherven te bespeuren. De pallets hebben we achter slot en grendel moeten steken want die werden gewoonweg bestormd. Mijn onthaalteam heeft nu al stress als ze denken aan de nieuwe collectie! Bovendien zie je dat wijnliefhebbers die glazen echt wel bewaren en nog gebruiken. Nog nooit zoveel ZAK-glazen gezien op allerhande proeverijen als het afgelopen jaar! Neen, het ZAK-concept is een heuse hype geworden."

Spanje is gastland. Heeft de wijn van dat land nog promotie nodig?

"Het gaat inderdaad bijzonder goed met Spanje maar ze verdienen het ook. De nieuwe generatie wijnbouwers heeft het clever aangepakt. Moderne wijnen maken die beantwoorden aan een hedendaags smaakprofiel zonder evenwel hun eigen druivenrassen te verloochenen. Reken daar nog een clevere marketing bij én steun van de eigen overheid en je ziet dat het resultaat hen geen windeieren legt. Toch is promotie nog altijd nodig. Niks is zo gevaarlijk als te denken dat een markt definitief veroverd is. Kijk maar naar de Fransen. Dachten dat ze hier alles gewonnen hadden maar hebben toch aan marktaandeel ingeboet. En zie, nu staan ze hier plots terug."

Als je op een eiland moet gaan wonen, en je mag drie flessen wijn meenemen...

"Ik zou starten met een flesje Bollinger, nog altijd mijn lievelingschampagne. Mijn hond heet trouwens... Bolli! Daarna een flesje witte sancerre van het huis Henri Bourgeois en tot slot een stevige Italiaan met een Brunello di Montalcino van het wijngoed Banfi." n

Geen enkel ander land in Europa telt zoveel verschillende wijnlanden in de rekken als wij

INFO

Tiende editie Megavino van vrijdag 17 tot en met maandag 20 oktober, Brussels Expo, Paleis 3.

Openingsuren

vrijdag 17/10 van 18 tot 23 uur

zaterdag 18/10 van 12 tot 20 uur

zondag 19/10 van 10 tot 19 uur

maandag 20/10 van 10 tot 18 uur

Toegang 10 euro, degustatieglas (ZAK-glas!) en catalogus inbegrepen, www.megavino.be

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234