Maandag 21/06/2021

Ja hoor, ook techno is emotie

EERHERSTEL. Techno wordt door de gemiddelde cultuurliefhebber nog steeds afgedaan als dom gebonk. Jammer, want de muziek is mooi, gelaagd, narratief en subtiel. Reden te meer om zaterdag af te zakken naar Flanders Expo voor I Love Techno.

Artiest: Randomer. Titel: 'Curtains'. Een melodie meandert wat in het donker. Ze klinkt kil, luguber. Vanuit de achtergrond bouwt er een licht gebons op. Het komt steeds dichterbij. De dreunen klinken donker en metaalachtig, als doffe slagen op olievaten. Alles lijkt gehuld in duisternis. Bam, bam, bam, bam. Een scherpe synth valt in.

Een goede technotrack brengt een auditief verhaal. Jammer genoeg zien veel cultuurliefhebbers dat niet in. Rock/pop/klassiek? Geen probleem. Techno? Probleem!

"In de eerste plaats wordt techno verguisd omdat je er geen instrument voor moet kunnen bespelen", zegt kenner Peter Decuypere. Als 'founding father' van de Brusselse technoclub Fuse en I Love Techno is de man een stukje technogeschiedenis op zich. "Daarnaast dient techno om te dansen. Dat schrikt af. Men denkt: 'Al die lui moeten wel aan de drugs zitten.'"

'Losgaan', dat is de smet die aan techno vastplakt. Maar je lichaam compleet overgeven aan muziek is toch iets bijzonders? Iets spiritueels zelfs. Decuypere: "Men kijkt naar techno zoals men naar Afrikaanse volksstammen op National Geographic kijkt. Dansen wordt nog steeds gelinkt aan het primitieve en vindt men belachelijk. Zie het gemiddelde personeelsfeest. De meeste mannen moeten eerst wat pinten achterover kappen om zich op de dansvloer te wagen. Men is bang om een mal figuur te slaan. Dat bewijst maar hoe geremd wij eigenlijk zijn."

Dansen oké, maar is techno niet eerder zinloos gebeuk dan een muzikale ervaring? Peut! - poging twee. Hoewel het genre héél breed is, wordt techno door de kenner nog steeds geassocieerd met intelligente muziek die het experiment niet mijdt. Techno is afkomstig uit het Detroit van de jaren tachtig, een stad die door een autocrisis verscheurd werd. In die malaise experimenteerden pioniers zoals Jeff Mills, Juan Atkins en Derrick May met een Roland 909-drummachine. Dat klonk allemaal best lollig, maar gaandeweg werd het genre serieuzer, donkerder en veel, veel breder.

"Voor mij is techno in essentie drie dingen", aldus Decuypere. "Energie, donkerte en warmte. House bijvoorbeeld, is voor mij energiek en warm - veel meer zang ook - maar niet donker. Trance bevat enkel energie." De definitie van Decuypere klinkt summier, maar slaat de nagel op de kop. Van de beukende Gary Beck over de ontspannende beats van dj Koze tot de onnavolgbare geluidskunst van Autechre, zijn drie kernbegrippen zitten er steeds in.

Subtiel

Artiest: John Talabot. Titel: 'Sunshine'. Een zachte beat kabbelt voort, met in zijn kielzog wat springende geluidjes. Onverwacht verandert die beat naar een mooi, warm, vol gedreun. Er komen steeds meer elementen bij. Zonnige tintelingen alom. Zes minuten later is het geluid volledig aangezwollen, een en al zomer met een suikerlaagje melancholie.

"Voor mij zit de schoonheid van techno in de subtiliteit, ondanks de hardheid van het genre". Tim Van de Meutter is dj en producer onder de naam Locked Groove en woont sinds een jaar in Berlijn. "Een goed gemaakt technonummer is zeer fragiel. Als er ook maar een klein detail niet goed zit, zakt het nummer in elkaar."

Is techno subtiel? Ja, techno is subtiel. Terwijl trance er prat op gaat om met een groots geluid episch te knallen, muggenzift techno erop los. "Op een slecht systeem techno beluisteren is echt nutteloos", stelt Van de Meutter. "En het is zowat het enige genre waar een liveset minstens twee uur moet duren. Je moet een verhaal kunnen opbouwen."

Verhaal

Een technoset is een traag verhaal waarin minutieus veranderingen in energie en sfeer aangebracht worden. Die veranderingen zijn zo subtiel dat je moeilijk kan spreken over een 'plat' genre. Techno is verre van opzichtig. Daarbij brengt het net zoals iedere andere muziekvorm een gevoel over. Techno is narratief en geeft de luisteraar een beeld voor ogen. Neem het nummer 'Just Ask The Lonely' van Omar S, waarin een springerige beat een droevig pianoriedeltje weg dreunt om er uiteindelijk mee te versmelten. Je zíét de tragiek van een verloren man voor je ogen passeren. Of 'Lost' van Locked Groove. De titel zegt al genoeg. Het ding is dat techno natuurlijk een heel ander vocabularium hanteert dan andere muziekgenres - beat, synths, weinig vocalen - maar niettemin een boeiend vocabularium.

Van de Meutter: "Techno-leken vinden het muziek voor jongeren die aan de drugs zitten en met een Camino rijden. Dat komt omdat techno in ons land niet verbonden wordt met cultuur. In Berlijn wel. Berghain - wereldwijd beschouwd als dé technoclub - organiseerde laatst een kunsttentoonstelling en een balletvoorstelling in hun gebouw. Dat is bij ons gewoonweg ondenkbaar. Cultuur ontdek je in België als jongere in het cultureel centrum naast de kerk. Op die manier wordt de drempelvrees van de cultuurliefhebber voor techno wel heel groot. Mensen die niet van techno houden, zijn mensen die niet écht durven dansen."

I Love Techno: 8/11 in Flanders Expo te Gent. www.ilovetechno.be

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234