Woensdag 24/07/2019

Spoorstaking

Ja, er is minimale dienstverlening, maar zal uw trein dan echt rijden?

Beeld Wouter Van Vooren

Wie vrijdag of zaterdag de trein neemt, kijkt best even online of er wel een rijdt. Door een staking van de spoorbonden valt de NMBS voor het eerst terug op de minimale dienstregeling.

Bij de NMBS is het puzzelen geblazen om de hinder van de staking tot een minimum te herleiden. De spoorbonden CGSP en ACOD dienden een stakingsaanzegging in, omdat niet alle spoorpersoneel is opgenomen op de lijst met zware beroepen bij de openbare diensten. Het treinverkeer zal vanaf donderdagavond 22 uur tot en met zaterdag 30 juni 22 uur verstoord zijn.

Duizenden spoorlui van spoorwegmaatschappij NMBS en spoornetbeheerder Infrabel moesten ten laatste afgelopen maandag laten weten of ze zullen staken of niet. Het gaat om mensen in essentiële functies, zoals treinbestuurders en -begeleiders, veiligheidsagenten van Securail en depanneurs. Ook bij Infrabel moesten de mensen in de seinhuizen laten weten of ze van plan zijn om te staken.

Focus op grote steden

Op basis van die telling heeft de spoormaatschappij een vervoersaanbod uitgewerkt. Daarin ligt de focus op de IC-treinen die de grote steden met elkaar verbinden. Stoptreinen (L) en de voorstadstreinen (S) rijden enkel tijdens de spits. De meeste piekuurtreinen zijn afgelast. "Alles samen verwachten we dat één op de drie treinen rijdt", zegt NMBS-woordvoerder Dimitri Temmerman.

Op zaterdag rijden alle soorten treinen, maar minder frequent dan normaal. Bovendien worden de extra treinen naar de kust en andere toeristische bestemmingen geannuleerd.

Reizigers krijgen het advies om zowel de dag voor de staking als net voor het vertrek op de online routeplanner te kijken. Niemand durft immers te voorspellen of de geplande treinen ook effectief rijden. Zelfs Ludo Sempels van ACOD Spoor niet. "We hebben eerlijk gezegd geen zicht op de mogelijke opkomst. Maar mensen opvorderen in het kader van de minimale dienstverlening kan niet", zegt hij.

Test voor de regering

De andere spoorbonden doen officieel niet mee met de staking, maar het valt af te wachten of sympathisanten zich zullen aansluiten. Verschillende kleinere bonden hadden ook stakingen rond deze periode aangekondigd, maar hun aanzeggingen werden om procedurele redenen door HR Rail geweigerd. "Iedereen is wel administratief gedekt", zegt Sempels.

De staking is niet alleen een test voor de reiziger, maar ook voor de regering-Michel. Zij drukte de minimale dienstverlening door ondanks protest van de vakbonden, die de maatregel nu ook aanvechten voor het Grondwettelijk Hof. Volgens hen druist de maatregel in tegen het recht op staken.

Reizigersorganisatie TreinTramBus (TTB) vindt het goed dat het treinverkeer niet volledig stilvalt, maar sluit niet uit dat er chaos ontstaat. Zo zal moeten blijken of sommige treinen niet overvol zitten. "Het is afwachten of dit werkt", zegt voorzitter Stefan Stynen.

Ook de timing aan het begin van de grote vakantie komt volgens TreinTramBus erg ongelukkig. "Sommige jeugdbewegingen moeten al voor het derde jaar op rij een alternatief zoeken om op kamp te gaan."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden