Donderdag 28/10/2021

Italiaanse toparchitecten geven Antwerpen van de 21ste eeuw vorm

Twee bruggen moeten relatie tussen Antwerpen en Schelde aanzwengelen

Antwerpen

Van onze medewerker

Jeroen Verelst

De Italiaanse toparchitecten Bernardo Secchi en Paola Vigano hebben een toekomstvisie op Antwerpen uitgetekend. Het stadsbestuur heeft het strategische ruimtelijk structuurplan zopas goedgekeurd. Om de huidige Antwerpenaars in de stad te houden en nieuwe inwoners naar de Scheldestad te lokken, gaan Secchi en Vigano back to basics. Geen megalomane projecten, maar terugvallen op de sterkte en de troeven van Antwerpen.

'Planning doe je met je voeten.' Zo luidt het motto van het Italiaanse architectenduo Secchi en Vigano. "Ze hebben het strategisch ruimtelijk structuurplan Antwerpen niet ontworpen achter hun bureau in Italië", benadrukt projectleidster Katlijn Van der Veken. "Secchi en Vigano zijn ontelbare keren naar Antwerpen afgezakt. Ze hebben de stad platgelopen, ze hebben echt elke vierkante meter verkend en uitgekamd."

Vijftien jaar na het globaal structuurplan had Antwerpen nood aan een nieuwe toekomstvisie, een leidraad voor de verdere ontwikkeling van de Scheldestad. Secchi en Vigano tekenden de krijtlijnen uit voor het Antwerpen van de 21ste eeuw. Bijna vijftig strategische projecten moeten de Antwerpenaars in de stad houden, en nieuwe inwoners aantrekken. Het stadsbestuur heeft al een aantal van die projecten met stip aangekruist. Ze moeten fungeren als hefboom, en de toekomstige ontwikkelingen op gang trekken. Een aantal van die hefbomen staan al in de steigers, voor andere moet de ontwerpfase nog starten en kunnen de Antwerpse architecten de visie van hun Italiaanse collega's vorm geven.

De opvallendste hefboom is de Scheldebrug, die de linker- en rechteroever van de Schelde en de nieuwe wijken Nieuw-Zuid en Prestibel met elkaar verbindt. Over de brug zal een tramlijn lopen. Auto's kunnen de brug gebruiken, vrachtwagens niet. "We willen vermijden dat vrachtwagens de nieuwe Scheldebrug gebruiken als sluipweg voor de Oosterweeltunnel, waar ze tol zullen moeten betalen", verduidelijkt Van der Veken.

De hefboom overbrugt niet toevallig de Schelde. De rivier speelt een cruciale rol in de visie van Secchi en Vigano. Ze willen teruggrijpen naar het idee van 'stad aan de stroom', de relatie tussen Antwerpen en de Schelde aanzwengelen. Ook de ontwikkeling van het Eilandje en de facelift voor de kaaien aan de binnenstad kregen het etiket 'hefboom' opgeplakt.

De Italiaanse architecten dromen trouwens van twee Schelde-bruggen. Aan de andere kant van de stad pleiten ze voor nog een brug, alleen voor fietsers en voetgangers. Die brug zou lopen van het Noordkasteel tot Sint-Anneke. Schepen van Ruimtelijke Ordening Ludo Van Campenhout (VLD) wil de Antwerpenaar volgend jaar inschakelen om namen te bedenken voor de twee bruggen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234