Donderdag 02/04/2020

Italiaanse scooter is zestig en zeer hot

'Een Vespa heeft totaal geen agressieve look en je kunt er mooi gekleed mee op stap gaan'

Zeg nooit zomaar brommer tegen een Vespa

Wie zich vandaag snel en stijlvol wil verplaatsen in het drukke stadsverkeer, rijdt met een Vespa. De verkoop van de beroemde Italiaanse 'wesp op wielen' gaat daardoor al enige tijd steil de hoogte in. Dat je er niet vuil op wordt en dat je hem overal kunt parkeren, zijn maar enkele van de vele voordelen, vinden de Vesparijders. Marc Schoetens

In de winkel van Colette Ruyssers, bijgenaamd Mama Vespa, staat Radu (31) vol bewondering voor een zilvergrijze PX 125. Hij overweegt er een te kopen. "Die vind ik erg mooi. Ik ben vorige week met mijn vriendin naar Toscane geweest en nu is de drang om er een te kopen nog groter geworden. In Italië rijden ze alleen nog met de allernieuwste scooters, maar daardoor verliest het land wat van zijn oude charme. Wij hebben het meer voor een retromodel zoals deze PX 125, die al enige jaren weer op de markt is."

Radu en zijn vriendin Bieke zijn tijdens hun reis op bezoek geweest in het Vespamuseum van Pontedera. Daar kwam in april 1946 de eerste Vespa uit de fabriek van Enrico Piaggio. Volgens de geschiedenisboeken riep hij, toe hij de smalle taille van het eerste prototype zag: "Het lijkt wel een wesp ('vespa' in het Italiaans, MLS)", en zo was de Vespa geboren.

Je ziet steeds meer Vespa's op straat. "Het is echt een vervoermiddel voor deze tijd", zegt Radu. "Het is goedkoop en brengt je snel op je werk. Ik woon in Berchem en geef les in Deurne maar met het openbaar vervoer is dat een gesukkel. Van mijn collega's hebben er al drie op korte tijd een Vespa gekocht. En er zullen er nog meer volgen. Ook in het weekend lijkt het me fijn om er ritjes mee te maken. Mijn vriendin gaat akkoord. Zij wil een groene Vespa, precies zoals we er een hebben gezien in Italië."

Helaas is die kleur momenteel nergens te krijgen. "Het retromodel hebben we enkel in wit, zwart en zilvergrijs", zegt Colette Ruyssers (44) in haar Vespawinkel aan de Hessenbrug in Antwerpen. "Ze zijn niet aan te slepen, die ouderwetse Vespa's met een tweetaktmotor en schakeling op het stuur. Ik heb er dit jaar al tweeëntwintig van verkocht. De luxepaardjes zoals de volautomatische GTS 250 doen het ook erg goed. Het is een totaal andere manier van rijden, maar dat het daarom beter zou zijn dan een oldie? Daarmee moet je bij de verstokte Vespisti niet aankomen."

Wie koopt die Vespa's? Volgens Colette rijdt zowel de dokwerker als de dokter ermee. "Stadsmensen zijn de verkeersellende beu en met een Vespa heb je daar weinig of geen hinder van. Dat geldt niet alleen in Antwerpen maar ook in Brussel. Daar worden trouwens de meeste Vespa's verkocht. Maar het gaat niet alleen om mobiliteit. De kosten van verbruik, verzekering en onderhoud zijn slechts een fractie van wat je betaalt voor een auto of een motor. En wie voor september 2001 een autorijbewijs heeft behaald, mag ook zonder examen met een Vespamodel tot 125 cc rijden."

En dan is er natuurlijk de aparte lifestyle eigen aan het Vesparijden. "Zeg dus nooit zomaar brommer tegen een Vespa, want het is de stijlvolste en properste manier om je in het stadsverkeer te begeven", zegt Colette. "Op een Vespa kun je zowel een werkbroek als een smoking dragen. Je kunt er mooi gekleed opstappen en bij aankomst ook piekfijn afstappen. De Vespa heeft een lage treeplank zodat je ook met een rok geen problemen hebt."

Colette ziet steeds meer vrouwen met een Vespa rijden. "Sedert Nieuwjaar heb ik er al een stuk of tien aan vrouwen verkocht. Zelf ben ik op een Vespa getrouwd. In maart 1986 ben ik op een blauwe PX 200 naar het gemeentehuis van Kapellen gereden. Dat herinner ik me nog zo goed, want het sneeuwde toen."

Volgens Colette, die al 25 jaar Vespa's verkoopt, zijn we in België vandaag aan een tweede Vesparevival toe. "De vorige keer was rond het jaar 1990. Toen leek het of elke jongere tussen zestien en achttien een PK 50 XL wou. Ik verkocht er toen elke dag één. Een paar jaar later was de hype voorbij. De Vespa werd verslagen door de Booster en andere goedkope scooters uit Azië. Vandaag staat België wat de verkoop van Vespa's betreft in Europa op de vierde plaats, achter Engeland, Frankrijk en Duitsland. In Brussel gaat het vooral om de nieuwste modellen. In Antwerpen geeft de nostalgie de doorslag. De populariteit is momenteel zo groot dat Vespa Benelux volgende maand een kledinglijn met het Vespalogo op de markt brengt."

Colette heeft jarenlang Vespameetings georganiseerd. "Daar heb ik mijn bijnaam Mama Vespa aan te danken. Op 11 juni gaan we met een aantal Vesparijders, allemaal dertigers en veertigers intussen, nog eens bijeenkomen. Na de koffie met croissants rijden we naar de Grote Markt voor een groepsfoto. Nadien vertrekken we naar het haventje van Lillo om daar een terrasje te doen."

Wie er die zondag zeker bij zal zijn, is Giuliano Todaro (35). Die rijdt al vanaf zijn veertiende met een Vespa. "Sindsdien heb ik er heel wat versleten", zegt de accountmanager. "Bij mij gaat het niet zozeer om mobiliteit, het is een passie. Nu heb ik een Vespa uit 1964 in mijn garage staan. Die heb ik overgebracht uit Sicilië. Het is een erfstuk waarmee mijn vader en mijn grootvader nog hebben gereden. Ik heb de oude Vespa zelf gerestaureerd tot op de laatste schroef. Om hem te sparen heb ik een PX 125 gekocht, waarmee ik vaak ga rijden, als het weer dat toelaat."

De Vespa Club Antwerpen heeft elke week een bijeenkomst. "Er is inderdaad een revival bezig", zegt voorzitter Bart Bergans (34). "In een half jaar tijd is onze ledenlijst verdubbeld. We zijn nu met meer dan honderd. Ons jongste lid is 17, de oudste rijder is 68 en gemiddeld zijn we 35 jaar. De vrouwen zijn bij ons nog ondervertegenwoordigd. Ons nieuwste lid is een kinesist die in de stad maar moeilijk op tijd bij zijn patiënten raakte en daarom een Vespa kocht. Sinds we een website hebben (www.vespaclubantwerpen.be), is de belangstelling voor onze club nog groter geworden."

Bart, een sitemanager, kocht zijn eerste Vespa achttien jaar geleden. "Cool dacht ik, toen ik er voor het eerst een zag op het Autosalon, waar ik met mijn vader rondliep. Zoiets wou ik absoluut ook hebben en op mijn zestiende kocht ik mijn eerste 50 cc."

Volgens Bart heeft de Vespa alleen maar voordelen in het verkeer. "Dat je hem overal kunt parkeren is voor veel mensen al voldoende om er een te kopen." Dat je Vespa's vandaag vaak ziet opduiken op televisie, is volgens Bart mogelijk nog een reden voor hun populariteit. "Zo rijdt er eentje rond in een reclamefilmpje van Electrabel. De Britse groep Kaiser Chiefs zijn ook Vesparijders. Dat voorbeeld spreekt veel jongeren aan."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234