Zaterdag 17/04/2021

Italiaanse rockster Gianna Nannini maakt comeback in AB ***

null Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee

Drieëntwintig jaar was het geleden dat Gianna Nannini nog in België had opgetreden. Maar nu ze met Inno net haar éénentwintigste cd uit heeft waagde de Toscaanse zangeres zich nog eens tot in de Brusselse Ancienne Belgique. Dat had ze al veel vroeger moeten doen.

Halverwege de jaren tachtig leek het er even op dat Italiaans een nieuwe wereldtaal zou worden. Op korte tijd braken sterren als Eros Ramazzotti, Zucchero Fornaciari, Laura Pausini, Jovanotti en Gianna Nannini in heel Europa door, en scoorden ze de ene hit na de andere. Met uitzondering van Jovanotti - een volbloed rapper- grossierden de meesten onder hen in theatrale fm-rock met melodieën die tot aan de hemel leken te klimmen. De grote emoties werden niet geschuwd -de aanstekerballads evenmin- en live plakten ze daar geregeld nog een streepje bombast overheen.

Eén handelsmerk
De uit Siena afkomstige Gianna Nannini -de zus van gewezen formule 1-piloot Alessandro Nannini- had alvast één handelsmerk waar je niet naast kon luisteren: een rauwe, schijnbaar aan flarden gescheurde stem die haar net iets minder afgelikt deed klinken dan haar collega's. 'I Maschi' werd in '87 een instant classic, maar de laatste jaren plooide ze haar activiteiten grotendeels terug tot haar thuisland. Daar veroorzaakte ze in 2010 nog een mini-schandaaltje door op haar zessenvijftigste hoogzwanger op de cover van Vanity Fair te poseren.

Sinds kort treedt ze ook buiten Italië weer op, en in de Ancienne Belgique - waar het publiek vrijdagavond overigens een stuk jonger was dan je zou verwachten- werd gauw duidelijk dat ze nog steeds met plezier op het podium staat. Omgeven door een vijfkoppige band onder leiding van Will Malone (zie ook: Massive Attack, The Verve, Black Sabbath en Iron Maiden) gooide ze zich helemaal. Die uit de duizenden herkenbare stem was er nog steeds, en ook al deed de zangeres af en toe wat aan een al wat oudere man denken, toch werkte het enthousiasme waarmee ze op het podium stond ronduit aanstekelijk.

Op de koop toe ging Nannini niet meteen de nostalgische tour op, maar trok ze nadrukkelijk de kaart van haar jongste plaat. En het moet gezegd: 'La Fine Del Mondo' en 'Indimenticabile' vielen niet tegen. Nannini was op haar sterkst in de ballads en de mid-temponummers. Dan had ze haar stem mooi onder controle, en kwamen de sierlijke melodieën het best tot hun recht.

null Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee
null Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee

Roepen of zingen?
Ook 'Dimmelo Chi Sei' -met een verrassende synth-intro die zowaar aan Kraftwerk deed denken- bleef boeien, maar als het tempo hoger lag en het volume tot de meest bombastische stand werd opengedraaid, stond ze meer te roepen dan te zingen. Gelukkig bleven die passages beperkt. In plaats daarvan was er een knap akoestisch intermezzo waarbij ze zich tijdens 'Profumo' enkel door percussie liet begeleiden. De Carole King-classic 'You've Got A Friend' had te lijden onder Nannini's loodzwaar accent, maar hits als 'Bello E Impossibile', 'Fotoromanza' en - uiteraard - 'I Maschi' brachten de zaal naar een kookpunt.

De bisronde -waarbij het schijnbaar eeuwen duurde voor de band terug op het podium verscheen- viel uiteen in twee helften. 'Meravigliosa Creatura' -bekend van de Fiat-reclame- werd meegescandeerd alsof het een hymne was, en 'Inoubliable'-de voor de gelegenheid naar het Frans vertaalde versie van 'Indimenticabile'- bleek een ingenieuze zet om ook de Waalse fans uit hun dak te doen gaan. Nannini was uiteraard niet iemand die je de knepen van het vak nog moet leren, maar toch: als achtenvijftigjarige rockchick wist ze -een beetje tegen alle indicaties in, eigenlijk- toch te overtuigen.

Een fraaie comeback van iemand die we eerlijk gezegd al een beetje hadden afgeschreven.

null Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234