Italiaans kunstexpert ontdekt initialen in Mona Lisa’s ogen
De expert, tevens voorzitter van het Italiaanse Comité voor Cultureel Erfgoed, maakt zijn volledige bevindingen volgende maand bekend.
“Da Vinci hield van symbolen en codes om zijn boodschap over te brengen”, verklaart Vinceti aan de Britse krant The Guardian. Het ligt volgens hem voor de hand dat Leonardo (1452-1519) de identiteit van het model in haar ogen heeft verborgen omdat voor de schilder “de ogen de spiegels van de ziel zijn”. Met het blote oog zijn de minuscule letters en cijfers evenwel niet zichtbaar.
Aan de hand van hogeresolutiebeelden ontdekte Vinceti de letters LV in de rechterpupil van Mona Lisa: dat zijn de initialen van Leonardo da Vinci zelf. In de linkerpupil heeft Vinceti de letter B of S, en de initialen CE ontdekt, volgens hem dé sleutel tot de identiteit van het model. Vinceti zegt zich te inspireren op een boek van een Franse kunsthistoricus, die in de jaren 1960 al gewag maakte van letters in de ogen van Mona Lisa.
Tot nu toe is men er altijd van uitgegaan dat het schildersmodel Lisa Gherardini was, de vrouw van de Florentijnse koopman Francesco del Giocondo. Daardoor geeft men het portret ook wel de bijnaam ‘La Gioconda’. ‘Giocondo’ betekent bovendien ‘opgewekt’ in het Italiaans, een toespeling op de raadselachtige glimlach van ‘Mona’ (de afkorting van ‘Madonna’) Lisa.
Maar met die hypothese is Vinceti het niet eens. “Op de rug van het paneel staat ‘149’, een vierde cijfer is uitgewist”, aldus Vinceti. “Dat suggereert dat Da Vinci het portret in de loop van de jaren 1490 schilderde, toen hij in Milaan vertoefde. Hij gebruikte als model een dame van het hof van Ludovico Sforza, hertog van Milaan.”
Vinceti, die eerder dit jaar beweerde het stoffelijk overschot van de Italiaanse kunstschilder Caravaggio te hebben ontdekt, zegt voorts dat onder de brug in de achtergrond van het schilderij het cijfer 72 of de code L2 voorkomt, “een andere sleutel”.
Het Italiaanse Comité voor Cultureel Erfgoed zou intussen aan Frankrijk gevraagd hebben om het stoffelijk overschot van Da Vinci te mogen opgraven. De schilder ligt begraven in het kasteel van Amboise aan de Loire, waar hij de laatste drie jaar van zijn leven doorbracht. Onderzoekers willen nagaan of ze aan de hand van Da Vinci’s schedel kunnen ontdekken of de Mona Lisa geen zelfportret is. De vrouwenportretten die Da Vinci maakte, zouden volgens een van de vele hypothesen verkapte zelfportretten zijn.