Vrijdag 13/12/2019

‘IT 3.0’ herenigt twee dansvirtuozen

Negen jaar na de première van dansvoorstelling IT bundelen de internationaal gerenommeerde choreografen Wim Vandekeybus en Sidi Larbi Cherkaoui opnieuw de krachten. Meer dan zomaar een reprise moet IT 3.0 een duel tussen twee geesten en lichamen worden. Onder meer Roland Van Campenhout tekent voor de grillige muzikale toets.

De een is net terug uit Japan, waar hij op het moment van de aardbeving aan een creatie rond Osamu Tezuka, de overleden oervader van de manga, werkte. In de Brusselse Muntschouwburg brengt hij vanaf vandaag bovendien de dansvoorstelling Play. De ander jaagt intussen met zijn nog tot 7 mei lopende jeugdvoorstelling Radical Wrong het publiek de zaal uit en begint binnenkort aan de voorbereiding op Oedipus, die begin juli in première gaat in Amsterdam.

De agenda’s van Sidi Larbi Cherkaoui (35) en Wim Vandekeybus (47) zitten overvol. “Daardoor hebben we voor IT 3.0 slechts een heel korte voorbereidingsperiode”, zegt Vandekeybus. “Maar dat is net heel spannend en interessant. Op die manier kan de abstractheid van het IT-verhaal gerespecteerd worden.”

Artistiek experiment

De kiem van IT 3.0, vanaf woensdag 13 tot en met zaterdag 16 april te zien in het Antwerpse Toneelhuis, ligt in 2002. Op het Festival van Avignon presenteren de twee danschoreografen IT, “een artistieke ontmoeting die alles van een experiment mag hebben”. Op het podium: een ezel, met daartegenover Cherkaoui als kronkelende slangenmens. Of als harkerige robot. Van meditatief tot bezeten: zijn lichaam ondergaat de opmerkelijkste metamorfoses. Na een bewerking in 2004, met videobeelden in plaats van het muildier, valt het dansduo Vandekeybus-Cherkaoui uiteen. Tot nu.

“In het Toneelhuis probeer ik elk jaar een reprise te brengen, en IT was een heel intense ontmoeting waaruit ik veel heb geleerd”, zegt Cherkaoui, onlangs nog winnaar van twee prestigieuze Olivier Awards in Londen. “Vorig jaar zagen Wim en ik elkaar terug en meteen kregen we zin om het verhaal van IT opnieuw op te nemen.”

Pingpong

Vandekeybus opteert in IT 3.0 opnieuw voor The Circular Valley, een tekst van de naar Marokko uitgeweken Amerikaan Paul Bowles. In die tekst staat Atlajala centraal, een geest die in mensen en dieren binnendringt en op die manier zowel hen als zichzelf transformeert. Stond in Avignon Cherkaoui nog alleen op het podium, dan ontvouwt IT 3.0 een duel tussen twee erg diverse dansers.

“Op scène zijn wij heel verschillend”, zegt Vandekeybus. “Dat maakt het spannend. Samen vormen wij IT: het monster, belichaamd door twee personen. We zijn elk een hemisfeer van dezelfde hersenen. De een sterk, de ander zwak. De een gevoelig, de ander ongevoelig.” Cherkaoui: “Zie het als een soort pingpong tussen ons, we verdelen de geest over twee personen.”

Een clash tussen twee grootheden uit de danswereld, vonken verzekerd. “We zullen ons aan elkaar moeten aanpassen op het podium”, aldus Vandekeybus. “Ik regisseer hem en hij mij. Hij heeft een enorme controle over zijn lichaam en transporteert dat op andere mensen. Ik heb intussen minder explosiviteit, maar dat mag niet ten koste gaan van kwaliteit.”

Ook Cherkaoui heeft vertrouwen in de hernieuwde krachtenbundeling. “Er is veel veranderd in vergelijking met negen jaar geleden, maar we delen nog steeds dezelfde passie”, zegt hij. “De chemie die op het podium ontstaat, vertelt iets over ons beiden, dansers van een verschillende generatie. En het is bovendien leuk om de leiding even los te laten en in contact te komen met muzikanten uit Wims wereld.”

Na de ezel en de videobeelden wordt de rol van verteller ditmaal vertolkt door drie muzikanten: Elko Blijweert (bekend van onder meer Kiss My Jazz, Dead Man Ray, Rudy Trouvé Sextet), Jeroen Stevens (I Love Sarah) en Roland Van Campenhout. Grillig en avontuurlijk, zoals Vandekeybus zijn muzikale compagnons het liefst heeft. “Ik dacht dat ik alles al had meegemaakt, maar de afdeling ballet en dans was toch aan mij voorbijgegaan”, lacht Van Campenhout. “Dit is volledig nieuw voor mij, maar juist daarom vind ik het fantastisch om te doen. Erg leerrijk.”

Echt vertrouwd met het werk van Vandekeybus en Cherkaoui was Van Campenhout tot voor kort niet. “In mijn Brusselse periode kwamen we elkaar wel eens tegen op café, maar ik zat toch in een heel ander milieu”, besluit de bluesgrootheid. “Maar elke kruisbestuiving maakt de mensheid alleen maar beter. Wat die twee allemaal met hun lijf kunnen. Zij werken zich nog letterlijk in het zweet, wat niet van elke popmuzikant gezegd kan worden.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234