Maandag 30/11/2020

Israëlische pianist Giltburg maakt favorietenrol in Elisabethwedstrijd waar

De beste heeft gewonnen. Dat gebeurt lang niet altijd in competities. Op de winst van de Israëlische pianist Boris Giltburg in de 76ste editie van de Koningin Elisabethwedstrijd valt dan ook niets af te dingen.

De 28-jarige Boris Giltburg veroverde de harten van de jury maar ging verder ook met de publieksprijs van de VRT aan de haal. De overgelukkige eerste laureaat leek het zelf nauwelijks te kunnen geloven en nam onder een oorverdovend applaus zijn prijs in ontvangst. Giltburg gaf blijk van een uitgesproken persoonlijkheid en groot muzikantschap tijdens alle ronden en werd al snel aangeduid als een potentieel kanshebber voor de eindwinst. Deze favorietenrol heeft hij uiteindelijk mooi kunnen waarmaken.

Het zilver ging naar de Fransman Rémi Geniet, met zijn twintig de jongste kandidaat van deze finale. Geniet imponeerde met een meesterlijke Beethovenvertolking. In Rachmaninov ontbrak het soms nog aan maturiteit. Dat is geen doodzonde. Als deze pianist zo blijft verder evolueren staat hem een zeer grote toekomst te wachten.

De Pool Mateusz Borowiak, die het concours mocht afsluiten, vervoegt de top drie na een zeer sterke finaleprestatie. Borowiak is een compleet pianist die kan terugvallen op heel wat wedstrijdervaring. Naast pianist is hij ook componist en dat hoor je in zijn spelen.

Aartsmoeilijk

De revival van Rachmaninov liep als een rode draad doorheen de finaleweek. Zijn derde Piano Concerto besliste zowat over winst en verlies. Zowel Giltburg, Geniet als Borowiak integreerden het aartsmoeilijke werk in hun programma. Van de exuberante microkosmos die Giltburg in dit concerto aan de oppervlakte toverde, was daarentegen slechts weinig te horen bij Borowiak die bij momenten een beetje rechtdoor speelde.

De top zes werd verder aangevuld met Stanislav Khristenko, Zuo Zhang en Andrew Tyson. Deze laatstgenoemde, vooraf de topfavoriet genoemd, scoorde lager dan verwacht en kon zijn teleurstelling met moeite onderdrukken. De verdeelde reacties in jury en publiek hebben hem duidelijk punten gekost.

Nog meer ontgoochelingen? Bij de niet-gerangschikte laureaten was het David Fung die misschien wel iets hoger had mogen eindigen. Deze 29-jarige pianist sloop bijna onopgemerkt als underdog de finale in, maar verraste uiteindelijk met een zeer gevoelige uitvoering van het tweede Piano Concerto van Brahms, waarin hij duidelijk zijn capaciteiten op gebied van kamermuziek demonstreerde.

De keuze van het repertoire is tijdens deze 17de editie voor piano erg belangrijk gebleken. Het moet gezegd dat de meeste kandidaten niet meteen opteerden voor een concerto dat aansluit bij hun persoonlijkheid. Zuo Zhang, gekend om haar verbluffende techniek, koos voor het uitermate lyrische eerste pianoconcerto van Tsjaikovski. Ook Sean Kennard, gewaardeerd om zijn uitvoeringen van het meer moderne repertoire, koos verwonderlijk voor Brahms. Andrew Tyson miste Russisch temperament in Rachmaninov, maar had met zijn Amerikaanse sound de wedstrijd misschien wel kunnen winnen met het concerto van Gershwin.

Zelfs bij de hoogvliegers Geniet en Borowiak zette deze lijn zich verder. Deze intiemere pianisten hadden nog beter tot hun recht gekomen met de concerti van Beethoven, Brahms en Schumann. De wedstrijd had er in ieder geval heel anders uitgezien hebben met mogelijkerwijs een andere rangschikking. Uiteindelijk heeft geen van de topkandidaten een foutloos parcours afgelegd. Zelfs Giltburg overtuigde tijdens de finale weinig in Beethoven en maakte in zijn halve finale een van de grootste getolereerde geheugenfouten ooit in de wedstrijd, wat wel pleit voor de jury die in hem desondanks een zeer groot musicus zag.

Muzikale marathon

De Koningin Elisabethwedstrijd heeft soms wat weg van een marathon. Het is, met een duur van maar liefst een volledige maand, veruit de langste wedstrijd in de wereld en vraagt daardoor veel energie en concentratie van de kandidaten, jury en publiek. Wie erbij was, kan ongetwijfeld terugblikken op enkele fantastische muzikale momenten. De laureaten toonden tijdens deze editie bovendien eens te meer aan dat de wedstrijd een uniek gebeuren van absoluut wereldniveau is.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234