Donderdag 21/10/2021

Israëlisch premier is géén waspoeder

Brussel

Eigen berichtgeving

Cédric Raskin

"Wij kunnen niet aanvaarden dat zonder toelating politieke boodschappen worden verbonden aan een van onze producten." De Amerikaanse producent van consumptiegoederen Procter & Gamble nv kan duidelijk niet lachen om de recente campagne die het Actie Platform Palestina heeft opgezet om de Palestijnen te steunen in het Midden-Oosten. "Een reactie die we wel hadden verwacht", geeft voorzitster Annuschka Vandewalle toe, "maar ze is wel een beetje overdreven."

Een gebalde hand houdt, op een zwarte achtergrond, een bebloed Arafat-sjaaltje klemvast. Daaronder de boodschap: 'Hoe krijgt Ariel dit nog proper?' De advertentie, een initiatief van het Actie Platform Palestina, werd in de weekendeditie van De Morgen en De Standaard gepubliceerd. Spraakmakend was ze in ieder geval, en dat was vooral de bedoeling van KaDo, het reclamebureau dat de reclameactiviteiten van Slangen & Partners heeft overgenomen. "De hoofdbedoeling van de actie is een petitie in gang te zetten ten voordele van de Palestijnse slachtoffers", vertelt Karen Corrigan, management director van KaDo, "en dat lijkt tot dusver goed te lukken. We hebben alvast veel positieve reacties binnengekregen en kunnen ons zeer gelukkig prijzen."

Het besmeurde sjaaltje heeft echter kwaad bloed gezet bij de producent van het waspoeder Ariel. Als de Actie Platform Palestina, een ad-hoccoalitie van ngo's als 11.11.11., Broederlijk Delen, Oxfam Wereldwinkels en het Vlaams Palestina Komitee, de publicatie van de affiche niet stopzet, dreigt producent Procter & Gamble juridische stappen tegen de organisatie te ondernemen.

"Wij willen als bedrijf volledig afstand nemen van de politieke situatie die in het Midden-Oosten heerst", zegt de woordvoerster. "Daarom dulden we niet dat onze merknaam, waar wij verantwoordelijk voor zijn, zomaar wordt gebruikt." Voorlopig heeft de onderneming haar actie beperkt tot het rondsturen van brieven waarin vriendelijk werd gevraagd de verspreiding van de affiches te stoppen.

Maar de ngo's laten zich niet intimideren door die brief. Daarom hebben ze zelf een onderzoek opgestart om na te gaan of Procter & Gamble zomaar juridische stappen tegen hen kan ondernemen. "De advertentie zou Ariel in een negatief daglicht stellen", zegt een 11.11.11.-medewerker, "maar het is toch logisch dat we daarmee niet het waspoeder, maar de Israëlische premier bedoelen?"

Annuschka Vandewalle, voorzitster van Actie platform Palestina, is alvast tevreden met de voorlopige resultaten. "Sinds zaterdag zijn er al meer dan tweeduizend mensen die hebben meegedaan met onze petitie. We krijgen zelfs telefoontjes van mensen die van deur tot deur willen rondgaan om alsnog mensen die geen internet hebben over te halen mee te doen aan onze actie."

Maar juist bij de gedrukte versie van de petitie ondervindt de beweging problemen. "Het is vooral de ludieke affiche die veel mensen aanzet om de petitie te tekenen", weet Corrigan. "Het is daarom de bedoeling de affiche op de achterkant van de petitiebladen af te drukken. Ik zou het dan ook betreurenswaardig vinden als we de advertentie niet meer mogen gebruiken."

Procter & Gamble overweegt juridische stappen tegen campagne 'Hoe krijgt Ariel dit nog proper?'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234