Zaterdag 24/10/2020

Ishtar en Tanja Dexters winnen tweede ronde Eurosong

Ishtar en Tanja DextersBeeld UNKNOWN

Tanja Dexters en Ishtar hebben de tweede voorronde van Eurosong gewonnen, en stoten door naar de halve finales. Ishtar won, Tanja Dexters eindigde op de tweede plaats. E.F.R. en Kenza moeten met hun derde en vierde plaats nog hopen op een wildcard, 'Idool 2007'-finaliste Esther valt, met het enige Nederlandstalige nummer in de wedstrijd, onherroepelijk af.

Programma
Presentator Bart Peeters, die in de eerste voorronde een beetje moeizaam op gang kwam, vloog er deze keer meteen in. Het rare is dat hij dan steeds op zijn personage Jos Bosmans begint te lijken. Hij zegt dan vijftien keer "dames en heren" op een halve minuut, en dingen als "we beginnen euh, bij het begin".

Peeters werd ook deze keer weer bijgestaan door twee 'Servische' dames, die alle introfilmpjes van de kandidaten inspreken, en voor de rest de hele tijd bijzonder streng kijken. Hun Servische afkomst wordt geïllustreerd met een berenmuts op hun hoofd, en een zweep in hun handen. Daarnaast laten ze geen gelegenheid onbenut om sterke drank uit de fles te drinken. Daar is ongetwijfeld bijzonder lang over gebrainstormd bij de openbare omroep. Misschien een idee voor een 'achter de schermen'-filmpje bij de editie van 2010. Als ons land dan mag meedoen natuurlijk.

Kenza
De Mechelse Kenza mocht beginnen met 'Breaking all the rules'. De zangeres bracht een (te?) hoog gezongen r&b-nummer, vergezeld van vier danseressen en een achtergrondzangeres. Het nummer was vocaal doorspekt met veel 'oh yeah's en het lijkt, ook vanwege de drukke kadans in de tekst, wat voort te hobbelen, waardoor er bij ons niet veel van bleef hangen.

Jurylid Katrina zag een kruising tussen Céline Dion en Tori Spelling, maar vond het genre niet geschikt voor Eurosong. Kris Wauters bleef als muzikant op zijn honger zitten. Hij vond de groove wel tof, maar werd niet meegenomen door hetgeen erbij gezongen werd. Hij vond het ook niet sexy genoeg. Marcel Vanthilt voelde zich niet geëntertaind: "Beyoncé op je kamer nadoen is voor mij prima, maar hier had je dat nu niet moeten komen doen", was het harde verdict. Vanthilt had zijn oranje kostuum van vorige week gelukkig thuisgelaten, misschien omdat er vandaag geen Hollander won in het veldrijden. Zijn pistachekleur deed vanavond gelukkig iets minder pijn aan de ogen.

E.F.R.
Wouter, de geblondeerde nummer twee van Idool 2004, deed mee als 'E.F.R.', zijn nieuwe project dat staat voor 'Escape From Reality'. Waarom hij niet gewoon onder zijn eigen naam 'Wouter van Idool' meedoet, is ons een raadsel, maar aangezien hij een paar keer heeft gezegd dat Eurosong een carrière kan maken of breken, heeft hij misschien schrik om af te gaan. Bijzonder raar, want hoe kan je nu afgaan met een nummer waar je zelf helemaal achterstaat? Nu, dat Wouter kan zingen, daar hoeven we al lang niet meer aan te twijfelen. Hij bewees dat ook nog eens in deze voorronde, waar hij optrad met een paar heel stevig uitziende rockmuzikanten. Het is te zeggen, hij stond op het podium met een gitarist, een bassist, een drummer en twee achtergrondzangeressen/danseressen. Wij hoorden echter vooral een keyboard, dat nergens te zien was. Wouter zei zelf dat hij iets wilde doen in de aard van Simple Minds, en dat lag er dan ook wel heel dik op. De muzikanten die vorige week bij Raeven op het podium stonden zagen er te gewoontjes uit, de kerels die Wouter had meegebracht zaten dan weer aan het andere eind van het spectrum. Een kale, getatoeëerde gitarist met halfbloot bovenlijf deed opeens een grand écart, en mishandelde zijn gitaar met een soort slijpschijf om er vonken uit te krijgen. Enfin, met de vlammen erbij was er dus zeker genoeg te zien op het podium, alleen was het een beetje vanalles wat. Zijn nummer 'Your Guiding Star' werd trouwens geschreven door Sergio, die in het introfilmpje het lijf van een Servische gastvrouw bejubelde. "You can call me Servio", was trouwens ongetwijfeld dé oneliner van de avond. 'Sergio'-'Servië', hebt u hem? Sergio kan trouwens een heel speciaal trucje met zijn neus en een sigaret, bleek op de afterparty van het gala van de Gouden Schoen. Maar dat terzijde.

Kris Wauters loofde de performance van Wouter, en zag ook de gelijkenis met Simple Minds. Hij zag echter ook zangeressen die eigenlijk gewoon danseressen waren die playbackten, en "een gitarist die eigenlijk niet kan spelen maar wel een schone grand écart kan doen". Daardoor vond hij de act niet helemaal geloofwaardig. Marcel Vanthilt zag er ook niet veel in, maar Katrina vond het dan weer helemaal fantastisch. "From Pop Idol to Billy Idol", ze vond de eighties-gimmick geweldig, en ze had nog wat klusjes voor de gespierde gitarist in haar tuinhuisje ook. Naar verluidt hangen de dansers van 'Femme Fatale' Betty daar ook aan een ketting.

Ishtar
'And now for something completely different'... Ishtar brengt, net als Urban Trad een paar edities geleden, een nummer in een onbestaande taal. Zangeres Soetkin studeert aan het Leuvense Lemmensinstituut, en ook haar muzikanten hebben daar leren spelen. Geen klein bier dus. We zagen naast een gitaar een klarinet, een cello, een viool... Een beetje 'Charlie Chaplin-gedjingel' voor de enen, gewoon vrolijke en prima gespeelde muziek voor de anderen. Charmant is het alleszins, maar of België nu een dergelijk nummer moet sturen is dan weer aan andere vraag. We zouden er alleszins flink mee opvallen, en dat was ook de jury niet ontgaan.

Katrina was 'flabbergasted' van de originaliteit, en vond het daardoor gewoon briljant, puur, innovatief... Ze kwam lofwoorden tekort, en het deed haar een beetje denken aan 'Dominique nique nique' van Soeur Sourire. "Om één of andere rare reden heten de zangeressen van dit soort groepen altijd Soetkin", begon Kris Wauters spits, verwijzend naar Urban Trad-zangeres Soetkin Coulier. Hij vond de taal een pluspunt, en achtte ook de aard van het nummer geschikt om op te vallen op het festival. Marcel Vanthilt werd er helemaal poëtisch van, en wou het nummer "meteen meenemen naar huis en honderd keer spelen". Hij was blij dat de groep duidelijk zichzelf was, en sloot af met "stop de wedstrijd, we hebben een winnaar!".

Esther
Twee jaar geleden deed nog een Idool-winnaar mee aan de voorrondes, namelijk Peter Evrard. Dit jaar zijn het dus enkel nummers twee. Natalia wilde zich er spijtig genoeg niet aan verbranden, Idool 2007-finaliste Esther zag het wél zitten. Van haar komt het enige Nederlandstalige nummer in de voorrondes, en N-VA-minister Geert Bourgeois kwam speciaal daarvoor naar de opnames. De titel van het enige Nederlandstalige nummer heeft wel de Engelse titel 'Game Over', wat dan ook weer redelijk onnozel is. Het nummer gaat over mannen met mooie praatjes, en Esther zong het vergezeld van een breakdansact, en een pipo die trucjes uitvoerde op een bmx-fiets. Ons slecht karakter hoopte dat die kerel grandioos van dat podium zou donderen, weliswaar zonder zich veel pijn te doen, dat spreekt voor zich. Wat die fiets en die breakdansers bijbrachten aan de act, was ons dan ook bijzonder onduidelijk. Wie Esther een paar keer heeft gezien in Idool, weet dat ze ongelooflijk straf kan zingen, maar dat kwam er deze keer spijtig genoeg niet helemaal uit. Dat lag vooral aan het drukke nummer, dat ons een beetje deed denken aan 'Word Up' van Cameo. Een nummer dat haar stem meer ruimte geeft, ligt Esther veel beter. Zet haar helemaal alleen op een podium met een pianist, en ze moet al een heel slecht nummer hebben om niet door te gaan.

Marcel vond het allemaal wel oké voor Vlaanderen, maar zeker niet voor een internationaal publiek. "De titel zegt alles, game over, bye!". Katrina had genoten van de zang, en vond het moedig dat Esther in het Nederlands zong. Zij had de zangeres eigenlijk liever in een laklederen catsuit gezien, met zo'n zweepje. Dat treft, wij ook! Bij Kris Wauters wrong het een beetje, omdat hij Esther al veel beter had horen zingen. Misschien omdat ze in dit nummer zo laag zong, dacht hij. Het was hem ook niet duidelijk wat die kerel op zijn fietsje daar zat uit te richten.

Tanja Dexters
Tanja Dexters wou wraak nemen voor haar valse zangprestatie tijdens haar vorige deelname aan Eurosong. Deze keer deed ze opnieuw mee met 'Addicted', de hulp van een zangleraar en een bijzonder klein blauw glitterjurkje. De verleidelijk heupwiegende Tanja werd vergezeld van twee kerels die, gekleed in een witte broek en een wit hemd, wat rond haar draaiden. De dansers stonden ook met elkaar te flikflooien, en draaiden elkaar net niet binnen. Als dat de homogemeenschap, die nogal tuk schijnt te zijn op Eurosong, niet in de verleiding brengt op Tanja te stemmen, dan weten we het ook niet. Hélemaal juist zong Tanja ook deze keer echter niet, maar het blijft natuurlijk live.

Kris Wauters was toch aangenaam verrast door de zang. Weten wat je kunt en niet kunt, is namelijk een goede eigenschap, zei de wijze muzikant. Hij dacht dat het nummer wel goed paste bij Eurosong. Hij hoorde wel wat veel "oewowoewow", en raadde La Dexters aan dat aan achtergrondzangeressen over te laten, om wat meer vrijheid te hebben in de act. Vanthilt vond het niet echt goed, maar ook niet echt slecht. Hij raadde haar wel aan, ofwel cool stil te staan, ofwel te swingen als Tina Turner. Nu was het van allebei een beetje. "Je bent van Mol, je beweegt als een mol", heet dat in het Marcelliaans. De choreografie vond hij dan weer "Jan Klaassen en Katrijn-poppenkast". Katrina vond de act dan weer wel heel goed, en de zang "fantastisch". Ze zei dat er op Eurosong altijd plaats zou zijn voor een dergelijk nummer.

Jos Bosmans
Na de acts was Jos Bosmans weer present, toen meneer Peeters de regels nog eens verduidelijkte. Van de vijf kandidaten gaan er namelijk twee door naar de halve finales, twee kandidaten kunnen nog worden opgevist via een wildcard van de jury, en één kandidaat valt onherroepelijk af. De afvaller "geraakt zijn burgerrechten kwijt, wordt verplicht chauffeur van Jean-Marie De Decker, én au-pair bij Ignace Crombé!", sprak hij het land toe. Als iemand weet waar hij het haalt, kom het ons even vertellen aub. Het eindoordeel van de vakjury, die zoals u weet alleen nog maar mag spreken en niet meer mag stemmen, was desalniettemin duidelijk. Marcel vond niemand echt geschikt: "Iedereen valt af, behalve Ishtar", meende hij. Ook Kris vond Ishtar het beste, en Katrina koos voor E.F.R.. Alle juryleden vonden Kenza de minste act, en Katrina verduidelijkte dat dat was "omdat r&b niet geschikt is voor Eurosong". Gevraagd naar hun tweede keuze, kozen Kris Wauters en Marcel Vanthilt voor Tanja Dexters, Katrina's keuze viel op Ishtar. De jury mag dan misschien niet meer stemmen, u lijkt hun oordeel dus toch goed te volgen. (sam)

Kenza viel het minst in de smaak bij de jury.Beeld UNKNOWN
Haar genre is niet geschikt voor Eurosong, vond Katrina.Beeld UNKNOWN
"Beyoncé op je kamer nadoen is voor mij prima, maar hier had je dat nu niet moeten komen doen", vond Marcel Vanthilt.Beeld UNKNOWN
Wouter had met E.F.R. een vurige act.Beeld UNKNOWN
Zijn gitarist is heel lenig.Beeld UNKNOWN
Wouter is een echte rocker, dat zie je aan zijn rockhandschoen.Beeld UNKNOWN
Vreemde eend Ishtar bestaat uit echte muzikanten.Beeld UNKNOWN
Ze wonnen met een origineel nummer.Beeld UNKNOWN
Ishtar-zangeres Soetkin zingt in een onbestaande taal.Beeld UNKNOWN
Esther viel af met het enige Nederlandstalige nummer in de wedstrijd.Beeld UNKNOWN
Achter haar deed iemand kunstjes op een fiets.Beeld UNKNOWN
Met een ander nummer was haar zangtalent waarschijnlijk beter uit de verf gekomen.Beeld UNKNOWN
Het kleedje van Tanja Dexters wordt gemeten.Beeld UNKNOWN
Het bedekte net genoeg om door te keuring te komen.Beeld UNKNOWN
Het stond haar bovendien beeldig.Beeld UNKNOWN
Haar dansers draaiden elkaar net niet binnen.Beeld UNKNOWN
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234