Zondag 28/11/2021

"IS verkoopt M&M's en Nivea-douchegel in winkelcentrum"

Chocoladerepen in een winkelcentrum in Mosul Beeld Al Alam
Chocoladerepen in een winkelcentrum in MosulBeeld Al Alam

Islamitische Staat (IS) heeft via zijn mediakanalen foto's verspreid van een naar eigen zeggen recent geopend winkelcentrum in de Iraakse stad Mosul. Opvallend detail: de schappen zijn gevuld met westerse producten, van Milka-chocolade en M&M's tot douchegel van de merken Nivea en Head&Shoulders.

Hoewel niet exact te controleren valt of de foto"s inderdaad in een IS-winkelcentrum zijn gemaakt, komen de beelden overeen met de in mei geopende Khalifa Mall. IS kondigde toen aan dat Nike-schoenen en andere producten die als "haram" (verboden) worden aangemerkt, niet tot het assortiment zouden behoren.

Dat er nu toch volop Britse en Amerikaanse merken worden verkocht, past binnen het propagandastraatje van IS. Tijdens het begin van het Suikerfeest, dat het einde van de Ramadan inluidt, bracht de terreurgroep via sociale media volop foto"s naar buiten van vrolijke taferelen, zoals lachende kinderen die aan softijsjes likken en gezinnen die een bezoek brengen aan kleurrijke pretparken. In het kalifaat is aan niets te kort, lijkt de boodschap te zijn.

Het assortiment in het westers aandoende winkelcentrum, met zijn glanzende etalages, roltrappen en gevarieerde winkelaanbod, onderstreept deze boodschap. Waarschijnlijk richt IS zich vooral tot westerse gezinnen die van plan zijn naar het kalifaat af te reizen, waar ze hun oude levensstijl volgens IS gewoon kunnen voortzetten.

Mosul Beeld AP
MosulBeeld AP

Realiteit

De realiteit is echter anders: door herhaaldelijke bombardementen en grondgevechten in het kalifaat is de infrastructuur zwaar beschadigd. Aan elektriciteit en water is herhaaldelijk gebrek. Bovendien zal de gemiddelde inwoner het zich niet kunnen veroorloven om een bezoek te brengen aan een luxueus winkelcentrum. Nadat IS het bestuur in de door hen veroverde steden heeft overgenomen, verloren veel lokale inwoners hun baan. Het contrast met IS-strijders, die gemiddeld zo"n 500 euro per maand verdienen, is groot. Buitenlandse strijders hebben bovendien recht op zo"n 300 euro "emigratiecompensatie" bovenop hun salaris. Zij kunnen het zich wél veroorloven om luxeproducten te kopen.

Vanuit Turkije worden Pringles, Red Bull en zelfs Whoppers van de Burger King naar het kalifaat gesmokkeld om aan de behoeften van de jihadisten te voldoen. In Mosul is er zelfs een equivalent van de Burger King geopend: Big Burger. De keten serveert Franse frietjes, hamburgers, kipsandwiches en Coca Cola. De Iphone 6? Die is gewoon verkrijgbaar in het kalifaat.

null Beeld Reuters
Beeld Reuters

Luxehotels en bruidsboetiekjes

Mosul, de tweede stad van Irak, fungeert als paradepaardje in de propaganda van IS. Dit jaar werd bekend dat er een vijfsterrenhotel is geopend aan de oever van rivier de Tigris. Het hotel biedt naast 262 kamers ook de mogelijkheid om een speciale evenementen als huwelijken uitgebreid te vieren. Wat betreft dat laatste: in Mosul zijn diverse boetiekjes verrezen met bruidsjurken.

Als je het propagandamateriaal van IS bekijkt, is het lastig in te denken dat dit hetzelfde terrein is waar openbare executies en andere barbaarse straffen worden uitgevoerd. Vorige week nog werd er in de provincie Nineveh, waar Mosul de hoofdstad van is, een Iraakse journalist doodgeschoten. Hij zou volgens IS voor de overheid hebben gespioneerd.

De Britse premier David Cameron waarschuwde maandag dat moslims zich niet moeten laten verleiden door de misleidende "glamour" die IS verspreidt. De terreurgroep is "genadeloos en wreed" en gebruikt jonge mannen als "kanonnenvoer", aldus de premier.

Een bruidsboetiek in Mosul Beeld Twitter
Een bruidsboetiek in MosulBeeld Twitter
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234