Donderdag 28/05/2020

auto

Is piepklein Zweeds merk Bugatti alweer te snel af?

► De Zweedse Agera RS.Beeld rv

Bugatti heeft met de Chiron naar eigen zeggen de snelste productieauto ter wereld. Toch bewijst het luxemerk dat niet. Vreemd.

Hij heeft net zoveel vermogen als 22 Kia's Picanto, het populaire stadsautootje. Met bijna 1.500 pk moet de Bugatti Chiron wel de snelste productieauto ter wereld zijn. Althans, dat dachten ze bij Bugatti toen ze hun superauto bouwden. Maar hoe snel de 3,4 miljoen kostende auto precies is geworden, wil de fabrikant van de luxeauto niet zeggen. "Ik heb geen idee", zei topman Stephan Winkelmann toen CNBC hem ernaar vroeg. "Ik heb zo veel te doen, een snelheidsproef heeft geen prioriteit."

Dat is opmerkelijk. Je bouwt niet 's werelds snelste productieauto om vervolgens niet te testen hoe hard hij kan. Bij de voorganger van de Chiron, de Veyron, werd zo'n test wel uitgevoerd. Hij haalde 444 kilometer per uur. De nieuwe kan ongetwijfeld nog harder. Maar niemand weet dus hoeveel.

► De Chiron van Bugatti.Beeld rv

Bij Bugatti hebben ze best gelegenheid gehad hem te testen, want de Chiron is al twee jaar op de markt. Bij de onthulling in 2016 verklaarde het merk dat dit jaar zo'n snelheidstest gehouden zou worden.

Waarom wil Bugatti zijn Chiron niet laten racen? Zou er een andere verklaring zijn, behalve 'geen prioriteit', vroegen diverse autowebsites zich af. Zou de Chiron met zijn 16 cilinderscheepsmotor heel misschien níét de snelste productieauto zijn? Vermoedelijk.

Ruitenwissers

Luis in de pels is de piepkleine Zweedse fabrikant Koenigsegg. Het is niet de eerste keer dat de Zweden Bugatti vernederen. Toen de Fransen trots meldden dat de Chiron in 42 seconden van nul naar 400 kilometer per uur en weer naar nul was gegaan, flikte Koenigsegg enkele weken later hetzelfde kunstje met zijn Agera RS. Alleen deed deze auto er slechts 36 seconden over.

De Zweed bleek ook nog eens een top te hebben van 447 kilometer per uur en verbrak daarmee het record van de Veyron. Zeer pijnlijk voor het luxemerk.

In Bugatti's thuishaven Molsheim wordt vermoedelijk knarsetandend gewerkt aan revanche. Ingenieurs hebben al kostbare trucs uitgehaald om het gewicht van de Chiron omlaag te brengen. Zo werden onder meer de metalen ruitenwissers vervangen door exemplaren van koolstofvezel. Gewichtsbesparing: een goede kilogram. Prijs: omgerekend 107.000 euro per wisser.

Of die gewichtsbesparingen genoeg zijn, is de vraag. Maar dat kan topman Winkelmann weinig schelen. Hij is immers niet geïnteresseerd in de topsnelheid van zijn auto.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234