Zaterdag 18/09/2021

Televisie

Is Narcos de nieuwe 'beste serie ooit'?

Beeld uit Narcos, de nieuwe Netflix-serie die sinds 28 augustus is te zien. Beeld AP
Beeld uit Narcos, de nieuwe Netflix-serie die sinds 28 augustus is te zien.Beeld AP

Met de explosie aan prima televisieseries lijkt het wachten op het nieuwe grote meesterwerk - in de lijn van The Sopranos en The Wire - alleen maar langer te duren. Waar moeten we Netflix' nieuwe paradepaardje Narcos inschalen?

The Sopranos: "Beste serie ooit!!!" The Wire: "Een na beste serie ooit!!!" Zo hoor je het vaak bij de liefhebbers, al is het ook vaak omgekeerd. Om maar te zeggen dat het debat over de beste serie aller tijden nog altijd niet is uitgeraasd.

The Wire (2002-2008) en The Sopranos (1999-2007) zijn inmiddels klassiekers en werden gevolgd door Breaking Bad (top-3-notering, op zijn minst) en publiekslievelingen als The Walking Dead en Game of Thrones. En voor kijkers die weinig op hebben met zombies en draken en liever wegmijmeren bij nostalgisch kringelende rook in een New Yorkse hotelbar is er Mad Men. En dan zijn we Homeland nog vergeten. Er is te veel. En er komt steeds meer bij. Het gouden tijdperk van de televisieserie, begonnen in 1999 toen gangster en familieman Tony Soprano de eenden uit zijn zwembad in New Jersey zag vertrekken en een paniekaanval kreeg, is nog lang niet voorbij.

De in 2013 overleden James Gandolfini speelde een glansrol als Tony Soprano in de volgens velen 'beste serie ooit' The Sopranos (HBO). Beeld AP
De in 2013 overleden James Gandolfini speelde een glansrol als Tony Soprano in de volgens velen 'beste serie ooit' The Sopranos (HBO).Beeld AP

Kijkers overvoerd

Kijkers raken verwend en overvoerd, of ze nu kijken via Netflix, HBO, Amazon of (en dat kan natuurlijk ook) via Eén, Canvas, VTM, VIER of Prime; de gemiddelde kwaliteit van series, het budget en het verzamelde talent is nooit groter geweest. Maar we zitten nog altijd op de volgende 'beste serie ooit' te wachten. En op Game of Thrones 6 en Homeland 5 natuurlijk.

Het is niet altijd prijs. Netflix, producent van topseries als House of Cards en Orange is the New Black, verslikte zich akelig in het historisch epos Marco Polo (heel veel paarden, dat wel) en Sense8, de esoterische thrillerserie van de Wachowski's, die Lost links wilden inhalen. En True Detective 2 van HBO bleek een suïcidaal geval overacteren dat voornamelijk op de lachspieren werkte.

Maar afgelopen vrijdag lanceerde Netflix tien afleveringen van Narcos, de nieuwe prestigieuze serie van dit najaar.

Het vertelt het deels op ongelooflijke feiten berustende verhaal van de Colombiaanse drugskoning Pablo Escobar en de manier waarop hij vanaf de jaren zeventig de cocaïnehandel naar de VS opzette. De Braziliaanse regisseur Jose Padilha is vooral bekend door zijn twee Tropa de Elite-films, over de bloedige strijd om de macht in de favela's van Rio; voor Narcos heeft hij goed naar het werk van Martin Scorsese gekeken, Goodfellas voorop, schaamteloos zelfs.

Overtuigende jarenzeventig- en -tachtiglook

De wrange voice-over van DEA-agent Steve Murphy (Boyd Holbrook) contrasteert fraai met de snel gemonteerde (cocaïne immers) beelden van de opkomst van het Medellin-kartel, een staat binnen een staat. De serie ziet er schitterend uit, met een volkomen overtuigende jarenzeventig- en -tachtiglook, maar Narcos is vooral de aandacht waard vanwege de rol van de Braziliaanse acteur Wagner Maura als de charismatische en moordzuchtige Pablo Escobar.

Zijn entree in de serie, wanneer hij zich met vrachtwagens vol smokkelwaar langs een militaire blokkade praat, is te vergelijken met de manier waarop Christopher Waltz binnenkwam in Inglourious Basterds van Tarantino. Narcos op Netflix. Zeker gaan zien. Maar nog geen reden om de kwalificatie van 'beste serie' ooit voor The Sopranos of The Wire in te wisselen.

We wachten rustig op Vinyl (volgend jaar op HBO), geschreven door Terence Winter (The Sopranos, The Wolf of Wall Street) en geregisseerd door Martin Scorsese: over de rockscene in het New York van de jaren zeventig. Dat zou hem wel eens kunnen gaan worden.

null Beeld Netflix
Beeld Netflix
null Beeld AP
Beeld AP
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234