Maandag 21/06/2021

Dieselgate

Is Mechels vonnis een gamechanger voor Dieselgate-gedupeerden?

In september 2015 bleek dat de diesels van Volkswagen veel vervuilender waren dan de fabrikant aangaf, omdat Volkswagen de verbrandingstesten had gemanipuleerd. Beeld BELGA
In september 2015 bleek dat de diesels van Volkswagen veel vervuilender waren dan de fabrikant aangaf, omdat Volkswagen de verbrandingstesten had gemanipuleerd.Beeld BELGA

Heeft de Mechelse rechtbank, die de verkoopovereenkomst van een auto vernietigde wegens gesjoemel, een potentiële gamechanger aangebracht voor Dieselgate-gedupeerden? Twee advocaten menen van wel, al hebben ze die woorden al eerder in de mond genomen.

In een vonnis van 4 september heeft de rechtbank van eerste aanleg in Mechelen de verkoopovereenkomst van een tweedehands Audi nietig verklaard. De motorcomputer was namelijk door de verkoper gemanipuleerd om een groter vermogen te halen, en dus was de auto noch overeenkomstig met het goedkeuringscertificaat, noch gewettigd om te verkopen. De verkoper moet het voertuig nu terugnemen en zowel de aankoopprijs als de indirecte kosten die aan de aankoop verbonden waren, terugbetalen. Zo'n 18.000 euro in totaal.

Hoewel dat vonnis vrij banaal lijkt, is het met een klein beetje verbeelding ruimer te trekken naar het gebruik van sjoemelsoftware bij de verkoop van wagens. En dus naar Dieselgate. In september 2015 bleek dat de diesels van Volkswagen veel vervuilender waren dan de fabrikant aangaf, omdat Volkswagen de verbrandingstesten had gemanipuleerd. In Noord-Amerika kostte dat de Duitse autobouwer al om en bij de 25 miljard euro aan schadeclaims, in Europa blijven gedupeerden op hun honger zitten.

Maar het Mechelse vonnis zou volgens de Brusselse advocaten Geert Lenssens en Laurent Arnauts - die laatste vertegenwoordigde trouwens de koper in de zaak - zware gevolgen kunnen hebben voor Europese gedupeerden. "Je kan het dossier namelijk op verschillende manieren benaderen. Er is de emissieschade, maar dit vonnis biedt een nieuwe invalshoek: zijn al die wagens reglementair op de openbare weg of niet?", aldus Lenssens.

Volgens zijn collega Arnauts probeert de groep Volkswagen op dit moment "alle rechtszaken zo veel mogelijk te vertragen door de schade te betwisten", waardoor schade in hoger verbruik of voor milieu en gezondheid maximaal gedragen wordt door de kopers. "Bij een vernietiging van de verkoopovereenkomst krijgt de koper gewoon de betaalde prijs terug, zonder discussie over de schade."

Groepsclaim

Het is niet de eerste keer dat de twee advocaten zich mengen. Sinds 2016 hebben Lenssens en Arnauts twee pilootprocedures lopen tegen Volkswagen AG. De Amerikaanse schikking in 2016 noemden ze toen een 'gamechanger', en met een schadeclaim van 1,4 miljard euro - ongeveer 5.000 euro per consument - wilden ze de lijn doortrekken naar België. Dat lukte niet. "Omdat we daarvoor in Europa een coherente wetgeving zoals in de VS missen", zegt Lenssens. "Nochtans gaat het in de VS om 500.000 auto's, in België om 400.000 wagens. Zoveel verschilt dat dus niet."

Advocaat Geert Lenssens heeft ervaring met groepsclaims, zo vertegenwoordigt hij ook twee actiegroepen in het Arco-verhaal. Beeld
Advocaat Geert Lenssens heeft ervaring met groepsclaims, zo vertegenwoordigt hij ook twee actiegroepen in het Arco-verhaal.

Lenssens en Arnauts willen die procedure nu weer oppikken en overgaan tot schaalvergroting, zelfs over de grenzen heen. Hoe ze dat gaan aanpakken, communiceren ze pas morgen, maar het lijkt dus om een soort groepsclaim te gaan.

Naast de lopende groepsvordering van Test-Aankoop, die 11.000 gedupeerden bundelt, is er namelijk een grote groep eigenaars die uit de boot valt. Test-Aankoop kan zich dan wel beroepen op het 'opt-out-principe' - waarbij alle getroffen eigenaars automatisch en gratis betrokken worden - het gaat slechts om de sjoemelwagens die nieuw of tweedehands aangekocht zijn op of na 1 september 2014, en enkel die van consumenten. "Denk bijvoorbeeld aan zelfstandigen. Ook de architect of de boekhouder rijdt vaak met zo'n sjoemelwagen", zegt Lenssens. Zij kunnen dus wel niet profiteren van het opt-out principe, maar "zullen zelf actief moeten worden".

Het Mechelse vonnis geeft alleszins ook hoop op een financiële schaalvergroting: van '5.000 euro per consument' naar een volledige terugbetaling. Ook voor Test-Aankoop is dat uiteraard een hoopvol scenario voor de onderhandelingen met Volkswagen en autoverdeler D'Ieteren lopen. "Onze advocaat in de Dieselgate-affaire bevestigt dat het vonnis zeer interessant en bruikbaar is voor ons", aldus woordvoerder Simon November.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234