Woensdag 21/08/2019

Vliegramp

Is Maleisië vervloekt met een 'Bermuda Driehoek'?

De Indische zandkunstenaar Sudarsan Pattnaik maakt een zandsculptuur over de twee verdwenen Maleisische vluchten MH370 en QZ8501. Beeld AFP

De term 'Bermuda Driehoek' valt vaak de laatste twee dagen. Alweer een vliegtuig dat spoorloos van de radar is gevlogen. Op sociale media in Maleisië hebben ze het over een 'vloek' die over het land zou zijn uitgeroepen.

Alleen Tony Abbott, de premier van Australië, blijft met zijn voeten op de grond. Allemaal onzin, zegt hij. Deze QZ8501 kan echt niet worden vergeleken met de MH370. "MH370 is een van de grootste mysteries van onze tijd", zegt hij, terwijl het nu verdwenen AirAsia-vliegtuig gewoon de pech had in extreem slecht weer terecht te komen en neer te storten. En dat is alles, volgens Abbott.

De geschiedenis van de mysterieus verdwenen vlucht van Malaysia Airlines spookt desondanks voortdurend door de berichtgeving over de AirAsia vlucht. Er zijn immers overeenkomsten: ook QZ8501 is verdwenen, en ook dit toestel, met 162 mensen aan boord, gleed van de radar zonder noodsignaal. De 'Emergency Locate Transmitter' (ELT) stuurde geen seintje naar de satelliet, en ook van de 'Pinger' die onder water werkt, is tot nu toe iets gehoord.

De Australische premier Tony Abbott. Beeld EPA

Toch anders

Toch is het anders. Bij de MH370 werd alle communicatie, inclusief de 'trackers' die verraden waar het vliegtuig is, met de hand uitgeschakeld. Vervolgens veranderde het toestel, onzichtbaar voor een normale radar, van koers om vervolgens raadselachtig te verdwijnen. In plaats van Maleisië naar China, vloog het met zijn 239 inzittenden richting Indische Oceaan en stortte daar, vermoedelijk, in zee.

Abbott heeft wat dat betreft gelijk. Het AirAsia-toestel dat zondag tussen Surabaya en Singapore verdween kwam inderdaad in slecht weer terecht. De verbinding tussen de piloot en de verkeerstoren werd niet met de hand verbroken, er werd niets uitgezet, geen koers gewijzigd. Hij kon de storm niet ontwijken, en er gebeurde een ramp, niet meer en niet minder. Ook de Indonesische autoriteiten die naar QZ8501 zoeken, zijn daar inmiddels van overtuigd.

Een ander verschil tussen deze verdwijning en die van MH370 is de (vermoedelijke) plek waar het toestel in zee is gestort. Het zoekgebied in de Indische Oceaan is afgelegen, en kilometers diep, terwijl de zee waar nu naar QZ8501 wordt gezocht relatief ondiep is. Dat maakt de kans om het toestel te vinden aanzienlijk groter.

Beeld AFP
Een lid van de Indonesische luchtmacht zoekt naar vlucht QZ8501. Beeld AFP

Gps-apparaatjes

Vandaag, op de eerste volle zoekdag, is dat nog niet gelukt. Een kleine vloot vliegtuigen en schepen uit Indonesië, Singapore, Maleisië en Australië zocht van de dageraad tot de avond met een uiterst mager resultaat. Australische vliegtuigen namen drijvende voorwerpen waar, ergens dreef een oliespoor, en er werden twee mogelijke noodsignalen opgevangen. Het bleek loos alarm. De signalen kwamen van gps-apparaatjes met een alarm erop, en van de drijvende voorwerpen werd niets meer gehoord. Alleen het oliespoor wordt nog nader onderzocht. morgen zal bekend zijn of de olie van een vliegtuig of van een schip afkomstig is.

Zodra de zon opkomt zullen de zoekvliegtuigen weer de lucht in gaan. De schepen gaan ook in de nacht door met zoeken. Het zoekgebied zal morgen verder worden uitgebreid. Behalve op zee zal ook op een dun bevolkt deel van het eiland Borneo worden gezocht. Dat laatste geeft de familieleden in Surabaya toch weer een nieuw sprankje hoop. Bij een noodlanding op land lijkt de kans op overlevenden groter dan bij een landing in zee.

De familieleden luisteren de hele dag mee met de persconferenties, waar elk beetje informatie uitgebreid wordt toegelicht. Dat is ook een les die is geleerd van MH370. Destijds kregen de achterblijvers lange tijd helemaal niets te horen, en dat leidde tot veel frustratie en onnodig leed. Vicepresident Jusuf Kalla en AirAsia-eigenaar Tony Fernandes zijn in Surabaya en maken met hun aanwezigheid duidelijk dat zij niet zullen rusten voordat vlucht QZ8501 gevonden is. Ook dat lijkt belangrijk voor de familieleden.

Beeld AFP

Dat het vliegtuig uiteindelijk zal worden gevonden betwijfelt niemand. Gehoopt wordt dat het geen kwestie van maanden, of weken, maar dagen zal zijn voordat er duidelijkheid komt. Het is immers maar een recht-toe-recht-aan-ongeluk en geen mysterie, aldus de Australische premier Tony Abbott: "Het vliegtuig vloog op een reguliere route op een regulier schema, het kwam terecht in kennelijk verschrikkelijk weer, en is neergestort."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden