Zondag 21/04/2019

Verjaardagsfeestjes

"Is je kind niet uitgenodigd? Maak daar geen drama van"

In Denderhoutem vraagt een school om de hele klas uit te nodigen voor verjaardagsfeestjes, of het discreet te houden. Maar heeft dat wel zin? Beeld Hollandse Hoogte / Arie Kievit

Een school in Denderhoutem laat kinderen enkel uitnodigingen voor verjaardagsfeestjes uitdelen als alle klasgenoten mogen komen. Betutteling of goed nieuws voor dat kindje dat nooit gevraagd wordt? "Ik heb als kind ook wel gehuild omdat ik niet naar een feestje mocht. Daar hoef je niet altijd zo'n zielig drama van te maken."

Het leidt altijd tot ruzie en verdriet, zegt schooldirectrice Lieve Wellemans, kinderen die niet worden uitgenodigd voor een feestje. Daarom houdt haar school, Molenveld in Denderhoutem, vast aan een duidelijke regel: uitnodigingen worden niet uitgedeeld in de klas, tenzij iedereen mag komen. Zelfs niet op de speelplaats, zoals op veel scholen het geval is. "Als ouders het feestje toch selectiever willen houden, dan vinden ze elkaar wel via mail of sociale media." 

Een prima manier, vindt kinderpsychologe Klaar Hammenecker, om respectvol om te gaan met iets dat vreselijk gevoelig ligt: wie mag wel komen en wie niet. "Het is een van de eerste vragen die ik stel aan mijn patiëntjes: word je vaak gevraagd voor feestjes? Dat geeft een indicatie van zijn of haar positie in de groep. Sommige kinderen hebben het daar heel moeilijk mee en dat zorgt voor veel verdriet." 

Los van allerlei praktische besognes – haal maar eens 25 wildebrassen in huis of betaal eens voor iedereen een filmticket mét popcorn – is het natuurlijk maar de vraag of zo'n verbod dat probleem oplost. Want die twaalf kinderen die stiekem per mail zijn uitgenodigd, praten er later toch over op de speelplaats, of er belanden jolige foto's op sociale media. Uitgesteld leed, noemt Hammenecker dat. 

De Nederlandse pedagoge Mariëlle Beckers raadt in een gesprek met RTL de volgende stelregel aan: een vierjarige nodigt vier vriendjes uit, een achtjarige mag er acht kiezen. "Maar 14 van de 17 klasgenoten uitnodigen, dat vind ik echt niet kunnen. Vraag dan de hele klas." 

Kinderpsychologe Marijke Bisschops: "Ik geef de school gelijk. Het is best akelig als het meisje achter je een feestelijke uitnodiging ontvangt en jij niet. Het is niet aan de school om zoiets te faciliteren." Maar, zo stelt ze ook, soms worden kinderen nu eenmaal niet uitgenodigd. "Ik heb als kind ook wel gehuild omdat ik niet naar een feestje mocht. En daar hoef je niet altijd zo'n zielig drama van te maken."

Incasseren

Want teleurstellingen horen onvermijdelijk bij het leven, en kinderen moeten leren de deuken te incasseren. "Als ouder is het vooral belangrijk om zo'n voorval te duiden", zegt ontwikkelingspsycholoog Maarten Vansteenkiste (UGent). "Vraag je kind waarom het niet naar het feestje mag en wat dat voor hem betekent. Pols naar zijn beleving en praat over falen." 

Hammenecker ziet dat anders. "Kinderen krijgen meer dan genoeg kansen om geconfronteerd te worden met teleurstellingen, daarover hoeven we ons geen zorgen te maken. Kinderen die sociaal niet voldoen, lopen elke dag tegen de muur, op de speelplaats of sociale media." 

En volgens directrice Wellemans zijn het toch ook vaak dezelfde kinderen die het zonder uitnodiging moeten stellen. "Omdat ze wat wilder zijn, bijvoorbeeld, en de ouders van de jarige dat niet zien zitten. In de derde kleuterklas beseffen ze dat al, dat ze niet mee mogen." 

Daar zit volgens professor Vansteenkiste de angel: is het een kwestie van soms wel en soms niet, of  wordt een kind systematisch uitgesloten? Want dan lost een uitnodiging weinig op. Een kind dat op school gepest wordt, zal het in de binnenspeeltuin ook zwaar te verduren hebben. 

"School ìs hard, voor sommige kinderen. En dan is zo'n discussie over feestjes eigenlijk naast de kwestie, maar is het aan leerkrachten om dat een stukje op te vangen en te zorgen voor een groepsgevoel", stelt Bisschops. 

Door elk kind eens de kans te geven om de held van de klas te zijn en ze te laten uitpakken met een bijzonder talent, bijvoorbeeld. "Daar bestaan allerlei spelletjes voor", weet Bisschops. "Of laat zo'n in zichzelf gekeerd kind eens een taak maken met een socialer klasgenootje, zodat ze elkaar leren kennen." 

Ook ouders kunnen helpen, door bijvoorbeeld een groot verjaardagsfeest te organiseren voor drie of vier kinderen die in dezelfde maand verjaren, suggereert Hammenecker. "Niet alleen worden zo de kosten gedeeld, zo'n gezamenlijk feest waarop iedereen wordt uitgenodigd, zorgt voor meer verbondenheid." 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.