Maandag 09/12/2019

De Morgen

Is het nog duidelijk waarom je De Morgen moet lezen?

Duidelijk De Morgen, de nieuwe slagzin van De Morgen. Beeld dm

U zal er niet naast kunnen kijken. De Morgen start vandaag met een nieuwe reclamecampagne. Daar hoort ook een nieuwe slogan bij: ‘Duidelijk De Morgen’.

‘Is het nog duidelijk hoe zwart Piet mag zijn?’ Het is maar een van de vragen die we opwerpen in de nieuwe campagne die De Morgen vandaag lanceert. De vragen gaan naar de kern van onze journalistieke opdracht: duidelijkheid brengen waar voortdurend geroepen en getaterd wordt.

Die kernwaarde van de krant hebben we gevat in een nieuw ‘manifest’, onder het motto: ‘Is het nog duidelijk waarom je De Morgen moet lezen?’ De tekst gaat als volgt:

‘Er wordt zoveel verkondigd tegenwoordig, dat je niet meer weet wat je ervan moet denken. Het verschil tussen feit en fictie vervaagt. De extremen worden mainstream, de nuance wordt marginaal. De waan van de dag is vervangen door de waan van de minuut.

‘Daarom brengt De Morgen duidelijkheid. We bieden de bekrompenheid het hoofd en omarmen dwarse denkbeelden. De emoties van vandaag laten we botsen met het inzicht van morgen. En al nemen we onze taak ernstig, we nemen onszelf niet te serieus. Ondanks alle doemscenario’s blijven wij hoopvol vooruit kijken. De verhalen zijn helder en de opinies scherp. Goed nieuws dus voor de lezer in elk van ons. Want zo krijg je weer een duidelijke kijk op de zaken.’

Daarbij komt een nieuwe, heerlijk heldere baseline: ‘Duidelijk De Morgen’. ‘Duidelijk’ is een woord dat je meerdere betekenissen kan geven in ons vak. Iets wat duidelijk is, is helder, toegankelijk en menselijk. Precies zo willen we onze verslaggeving graag hebben.

‘Duidelijk’ is verwant met duiding, en dus met inzicht en verdieping, voorbij het nieuws van alledag. Alles, kortom, wat u van een kwaliteitskrant met een open geest verwachten mag. Want ‘Duidelijk De Morgen’ knipoogt naar onze eigen waarden, naar de duidelijk vooruitstrevende positie die we willen innemen in de samenleving, als platform van het open en beschaafde debat.

Waarom nu met zo’n campagne komen? Omdat De Morgen er, in alle onbescheidenheid, goed voor staat. Het is u vast niet ontgaan dat de krant er een jaar van grote verandering op zitten heeft. We hebben al onze producten vernieuwd, van de papieren krant, tot de site en de app. We hebben ook een nieuw platform geïntroduceerd met de Digitale Editie voor tablet. We mogen onderhand wel zeggen dat die vernieuwing een succes is geworden. De krant staat stevig op haar poten met veel eigen nieuws en onderzoekswerk en spraakmakende interviews. Het maakt van De Morgen momenteel in digitaal bereik de sterkste groeier op de nieuwsmarkt. Ook het aantal abonnees groeit snel.

We zijn u, lezer, erg dankbaar voor die groeiende belangstelling. Het geeft ons vertrouwen om voort te gaan en naar buiten te komen met ons verhaal.

Kirsten Bertrand en Bart Eeckhout
Hoofdredacteurs De Morgen

De nieuwe campagne van De Morgen. Beeld De Morgen
De nieuwe campagne van De Morgen. Beeld De Morgen
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234