Vrijdag 15/10/2021

Is het einde wel het einde?

Larry en Andy Wachowski, de geheimzinnigste inwoners van Tinsel Town, blazen oude vormen nieuw leven in. Dat bleek al uit Bound, die vlammende lap lesbo noir waarmee ze in 1996 debuteerden, en het viel nog meer af te leiden uit The Matrix, de film die vier jaar geleden tot in de verste uithoeken van de wereld stormenderhand de bioscopen innam. De film, te sterk geprezen om zijn vermeende originaliteit, was een opwindende mix van The Wizard of Oz en het Messiasverhaal, maar dan inhoudelijk en visueel vertaald voor de Gameboy-generatie.

The Matrix - laten we elkaar niet verkeerd begrijpen - was een goede film, waarvan de mysteries evenveel irriteerden als stimuleerden. De dit voorjaar verschenen opvolger The Matrix Reloaded draaide minder om het basisgegeven van The Matrix - is wat we zien wel wat we zien? - maar was een sf-thriller waarin de strijd tussen goed en kwaad centraal stond en waarin de Messiaanse held Neo (Keanu Reeves) een verkeerde keuze dreigt te maken omdat hij zijn hart en niet zijn verstand wil volgen.

Die strijd loopt voort in The Matrix Revolutions, waarin zogenaamde sentinels, visueel een kruising tussen een spermatozoïde en een octopus, Zion bedreigen. (Tussen haakjes: het blijft vreemd - en het zegt ook veel over de raciale verhoudingen in de Verenigde Staten - dat de Redder van Zion, een stad voornamelijk bevolkt door kleurlingen, een mannelijke, blanke dertiger is.) De aanval geeft de Wachowski's de kans om de toeschouwers te bombarderen met apocalyptische beelden, maar de sequentie van ruim een kwartier heeft net een omgekeerd effect: je betrokkenheid als toeschouwer verdwijnt, en je zit erbij en kijkt ernaar. Neen, dan liever de strijd in de plensende regen tussen Neo en een zich voortdurend ontdubbelende Agent Smith: zonder meer het visuele hoogtepunt van de film.

De enige manier voor Neo om Zion te redden is de onmogelijk gewaande tocht te ondernemen naar Machine City. Het is een reis die hem door iedereen wordt afgeraden, maar natuurlijk zou Neo de Messias niet zijn als hij zijn leven niet zou wagen. "To boldly go where no one has ever gone before": hij zegt het niet, maar we zien het hem wel denken. Dat is een prestatie, want Reeves acteert eigenlijk niet, hij beweegt alleen maar wat door het beeld. De reis is voorts de ultieme proef voor de liefde met Trinity (Carrie-Anne Moss). U mag zich alvast voorbereiden op een brok bijzonder melig sentiment. Soit, door de opsplitsing van de strijd om Zion en de tocht naar Machine City, verdwijnt Reeves soms voor geruime tijd uit de film en de integratie van beide verhaallijnen is zo zwak dat je een paar keer het gevoel hebt van de ene film naar de andere te worden geslingerd. The Matrix Revolutions is het sluitstuk van een trilogie van aflopende kwaliteit. Op zich is deel 3 misschien niet zwakker dan deel 2, maar omdat 3 nu eenmaal na 2 komt en niks extra's te bieden heeft, is het finaal minder interessant. Of het hierbij blijft is nog maar de vraag. Het motto van The Matrix Revolutions is weliswaar "Everything that has a beginning has an end", maar de film biedt een open einde. Dat hebben de Wachowski's gelapt door het gevecht tussen mensen en machines stil te leggen door een gemeenschappelijke vijand te creëren: het autonoom opererende computerprogrammma Agent Smith, dat uit is op de vernietiging van de mensen en de heerschappij over de machines. De destructie van Agent Smith leidt tot vrede, maar de paradox is dat net omdat de gemeenschappelijke vijand verdwenen is, die vrede broos is. Kortom, er is dus ruimte voor een vierde deel. Help!

Christophe Verbiest

Het slot van 'The Matrix'-trilogie is het zwakste deel van de reeks

HH

VERTOLKING Keanu Reeves, Carrie-Anne Moss, Laurence Fishburne, Hugo Weaving, Harry Lennix, Jada Pinkett-Smith REGIE Wachowski Brothers GENRE Pseudo-religieuze sf-thriller LAND Verenigde Staten SPEELDUUR 129 MINUTEN

KORT SAMENGEVAT

In dit derde deel ligt Zion onder vuur van de sentinels, de veelarmige, vernietigende tuigen uit Machine City. Terwijl in Zion alle zeilen worden bijgezet om de stad te reden, reist Neo samen met Trinity naar die Machine City om vrede te bepleiten. Die komt er als hij Agent Smith vernietigt, een computerprogramma dat een heel eigen leven is gaan leiden en zowel de mensen als de machines belaagt.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234