Luchtvaart

Is het einde van de A380 nabij? Afzeggen 40 Airbussen door Emirates kan fatale klap zijn

Luchtvaartmaatschappij koopt voor 12,8 miljard Dreamliners van concurrent Boeing

- Gidi Pols - Bron: de Volkskrant
1 Een Airbus A380 op een airshow in Dubai © REUTERS

Vliegtuigbouwer Airbus had een bewogen week op de luchtvaartbeurs in Dubai. De Franse fabrikant haalde de grootste bestelling ooit binnen, maar op de achtergrond vertrok zich ook een klein drama. 

Een verwachte bestelling van luchtvaartmaatschappij Emirates voor het kwakkelende paradepaardje A380 ging niet door. In plaats daarvan kocht de trouwe klant uit Dubai bij concurrent Boeing. Dat zou weleens de fatale klap kunnen zijn voor het grootste passagiersvliegtuig ter wereld.

De persverklaring voor de bestelling van bijna 40 vliegtuigen was tijdens de opening van de beurs al geprint, schrijft persbureau Bloomberg. De media zaten klaar en de eerste hoogwaardigheidsbekleders druppelden de zaal binnen waar Airbus de overeenkomst met de luchtvaartmaatschappij uit Dubai bekend zou maken. De schok was daarom groot toen medewerkers van de Amerikaanse concurrent Boeing een schaalmodel van hun 787-10 Dreamliner naar binnen droegen. Even later werd duidelijk dat Emirates voor 12,8 miljard euro aan Dreamliners had gekocht. Dat model is kleiner en zuiniger dan de superjumbo van Airbus.

Garantie

Share

'We zullen geen verdere bestellingen doen totdat we weten of de productie van dit type zal worden doorgezet'

Emirates-top Tim Clark

De plotse wending houdt niet in dat de luchtvaartmaatschappij de Airbus 380 definitief heeft afgeschreven, zei Emirates-topman Tim Clark een dag later tegen CNBC. "Maar we zullen geen verdere bestellingen doen totdat we weten of de productie van dit type zal worden doorgezet." De topman wil een garantie dat Airbus de toestellen nog minstens tien tot vijftien jaar blijft maken.

Die garantie zou weleens een probleem kunnen worden. Bij de lancering van de A380 in 2007 verwachtte Airbus nog in twintig jaar 1.200 superjumbo's te verkopen. Met douches, tweepersoonsbedden en een cocktailbar in de first class en ruimte voor 550 passagiers dacht Airbus een nieuwe troef gevonden te hebben in de strijd met Boeing.

Verlies

Share

Airbus heeft zich erbij neergelegd dat het de 25 miljard euro ontwikkelingskosten nooit zal terugverdienen

Het bleek ijdele hoop. Emirates was de enige klant die de Franse luchtvaartbouwer nog overhad voor dit model. Afgelopen vier jaar trokken diverse grote klanten, waaronder Iran Air, Air France-KLM en Virgin Atlantic Airways, al hun bestelling in of stelden ze uit. Emirates bleef trouw en kocht bijna de helft van de 318 stuks Airbussen 380 die het bedrijf in vijftien jaar verkocht.

Nu ook deze klant (tijdelijk) wegvalt, wordt het voor de Franse vliegtuigbouwer steeds moeilijker om door te gaan met de productie van het voormalige paradepaardje. Airbus heeft zich er al bij neergelegd dat het de ontwikkelingskosten van 25 miljard euro nooit zal terugverdienen. Sinds de introductie lukte het slechts een jaar om quitte te draaien. De overige jaren zorgden de superjumbo's alleen maar voor verliezen.

Indigo Partners

Het fiasco van Airbus in Dubai werd halverwege de week enigszins goed gemaakt. Toen sloot de vliegtuigbouwer een megaovereenkomst met luchtvaartinvesteerder Indigo Partners. Het investeringsfonds kocht 430 kleinere Airbus-vliegtuigen ter waarde van ruim 42 miljard euro. Daarmee was Airbus alsnog de grote winnaar van de tweejaarlijkse luchtvaartbeurs. Alle vliegtuigfabrikanten samen haalden deze week iets meer dan 96 miljard euro binnen aan nieuwe orders.

nieuws

cult

zine