Zondag 09/08/2020

Reportage

Is er nog leven na de Doodskaai? Hoe een autodoorsteek in Brussel voor consternatie zorgt

De gecontesteerde paaltjes aan het uiteinde van de Handelskaai.Beeld Stefaan Temmerman

Van 'Brusselse Rambla' tot 'Doodskaai', de beslissing van mobiliteitsschepen Els Ampe (Open Vld) om auto's permanent te laten doorsteken aan de Handelskaai zint de buurtbewoners niet, in die mate dat er komende zondag een protestpicknick plaatsvindt. Brussels mobiliteitsminister Pascal Smet (sp.a) bereidt intussen juridische stappen voor. 

Twintig meter, veel langer is de hernieuwde autodoorsteek niet die de Oeverpoort van Handelskaai scheidt. Toch is het ruim voldoende voor de nodige consternatie in de buurt. “Vroeger lag hier een rond punt en was het verkeer één grote soep, met die doorsteek zijn we terug naar af”, zucht een buurtbewoonster die flyers aan het uitdelen is voor de protestactie van komende zondag: een buurtpicknick à la 'Pic Nic The Streets' om hun Rambla terug te vorderen van koning auto.

Een promenade voor wandelaars en fietsers die de Noordwijk met hartje Brussel verbindt, dat was de bedoeling toen het wijkcontract De Kaaien (2010-2014) een knip zette op de doorgang van Hooikaai naar Ieperlaan. "Het waren de buurtbewoners zelf die met het initiatief kwamen", herinnert Ans Persoons (sp.a) zich, op dat moment nog schepen van Wijkcontracten en Participatie. De doorgang die enkele meters verderop in de andere richting loopt, werd wel nog behouden. en het gecreëerde plein werd de Oeverpoort gedoopt.

Quai de la Mort

 Sinds de eindejaarsperiode verloopt het verkeer opnieuw in de twee richtingen, want de knip werd ongedaan gemaakt door Els Ampe (Open Vld), schepen van Mobiliteit van Stad Brussel. Eerst gebeurde dat tijdelijk in functie van Winterpret door middel van grijze betonblokken, maar de situatie werd gewoon aangehouden en is nu zelfs permanent gemaakt met paaltjes. Ondertussen staat de plek in de volksmond bekend als 'Quai de la Mort' of 'Doodskaai', onder het mom: wat niet is, kan nog komen.

Volgens Ampe zou het protest vanuit de handelaars al sinds de start van de knip leven, maar dat klopt volgens sp.a niet. "Ze verwees eerst naar de KVS (Koninklijke Vlaamse Schouwburg, MM) als vragende partij, maar die hebben dat meteen weerlegd. Van de zogenaamde klagende handelaars hebben we vreemd genoeg nog nooit iemand gehoord", zegt Mathias Dobbels, woordvoerder van Brussels mobiliteitsminister Pascal Smet (sp.a). "We vragen ons nog steeds af waarom dit moest."

Mobiliteitsschepen Els Ampe (Open Vld) is zowel voor sp.a als de buurtbewoners kop van Jut.Beeld BELGA

Smet bereidt momenteel een juridisch dossier voor tegen de doorsteek, omdat de plannen door het Gewest gesubsidieerd zouden zijn en zo'n wijziging de goedkeuring van de bevoegde minister moet krijgen.

"Onze juridische dienst vertelt me dat deze beslissing perfect legaal was", zegt Ampe, die de heisa fel overroepen vindt. "Ik gebruik die promenade zelf elke dag om mijn zoontje naar school te brengen, dus ik weet waarover ik spreek." Ze wijst erop dat de tramsporen, die aan de Oeverpoort een bocht maken, en de doorsteek langs de andere kant sowieso al een gevaarlijke situatie creëerden. "De essentie is: de Rambla aan de Handelskaai is heel mooi uitgedraaid én volledig behouden, maar het plein van de Oeverpoort is een mislukking. Alleen wil sp.a dat niet toegeven."

Racebaan

Volgens bewoonster Sara Maissin, initiatiefneemster van protestgroep 'Leven na de Doodskaai', pleegt Ampe met zulke redeneringen schuldig verzuim. "Inderdaad, die ene knip had weinig impact op de totale veiligheid. Door het rijgedrag in deze buurt moeten we onze kinderen sowieso aan de leiband houden", verwijst ze naar de status van de auto in de Brusselse straten. "Als er een keuze moet vallen, wint de auto altijd."

Volgens Ans Persoons creëert de doorsteek bovendien een "racebaan van de KVS tot aan de Ieperlaan", wat bevestigd wordt door Maissin. "Ik merk echt dat de auto's daar sneller zijn beginnen te rijden. Logisch ook, ze hoeven niet meer af te slaan."

Hoe het politieke spel uiteindelijk zal uitdraaien, lijkt niet eens haar grootste zorg. "De gang van zaken geeft mij vooral het gevoel dat onze stem er niet toe doet. Ampe vertelt dat de beslissing globaal gedragen wordt. Door wie? Er is in de buurt nooit een bevraging geweest", zegt Maissin.

Beeld Stefaan Temmerman
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234