Maandag 14/10/2019

Is er hoop voor de bioscoop?

De bioscoopcijfers voor de Vlaamse films dit jaar zijn weinig hoopgevend: voor het tweede jaar op rij keldert de belangstelling voor onze vaderlandse cinema. Hoe kan die trend worden omgebogen?

De Unie van Regisseurs komt in februari samen om uit te zoeken wat er aan de hand is met de geringe belangstelling voor Vlaamse films, en wie er een aantal cijfers bijhaalt, ziet de malaise. Niet alle verdelers waren bereikbaar om hun cijfers te delen - zo hebben we van Vele hemels boven de zevende nog geen gegevens - maar de hoogdagen waarin films als Rundskop en De helaasheid der dingenbijna een half miljoen bezoekers haalden, lijken héél ver weg.

Cijfers vragen natuurlijk om nuance: F.C. De kampioenen 3: Kampioenen Foreverheeft na een week al de kaap van 200.000 in zicht.Het tweede gelaat scoorde met een dikke 200.000 bezoekers een stuk minder dan voorgangers De zaak Alzheimer en Dossier K., maar trekt het gemiddelde dit jaar wel naar boven. Met 25.000 kijkers voor Home vervijfvoudigde Fien Troch dan weer haar publiek. Maar de sector voelt de malaise: het Vlaamse publiek toont maar weinig interesse voor Vlaamse films.

Er zijn er nochtans 21 uitgekomen, dit jaar. Te veel, vinden sommigen, zeker in een heftig vertekend landschap, waar Netflix en Amazon hebben huisgehouden. "Ik wil niet de onheilsprofeet uithangen, maar ik vind dat er te veel films worden gemaakt", stelt gepensioneerd producent Dirk Impens, bekend van onder andereDe helaasheid der dingen en The Broken Circle Breakdown. "Veel van die films trekken nauwelijks een publiek en blijven steken in de niche."

Arthouse met chance

En The Broken Circle Breakdown en Rundskop dan? Ook arthousefilms, mét een breed publieksbereik. "Ja, dat noemt men dan crossoverfilms. Voor mij zijn dat gewoon goede arthousefilms, met chance." Daarom mag alleen het beste nog goed genoeg zijn, vindt Impens. "De verantwoordelijkheid ligt in de eerste plaats bij de makers. Iedereen moet zich afvragen: moet deze film wel gemaakt worden? Het volstaat niet langer dat iemand zin heeft om een verhaal te vertellen. Als het VAF maar acht films kan produceren, en je zit met zestien aanvragen, moeten ze durven zeggen dat enkel de beste acht een kans krijgen."

Ook Michaël R. Roskam en Gilles Coulier, vinden dat er gerichter met budgetten moet worden omgesprongen. "De Vlaamse film is nog altijd een sterk merk", vindt Coulier, die Cargo regisseerde en produceerde - zijn debuutfilm trok 41.000 betalende bezoekers. "We hebben de kwaliteit, ook dit jaar: kijk maar naar Home en Le fidèle. Maar we moeten budgetten beter spenderen: minder maar kwalitatief sterkere films. Als je je publiek met dat soort kwaliteit vertrouwd maakt, gaan ze wel massaal kijken."

Niet iedereen ziet echter heil in die oplossing. "We moeten altijd proberen om nog betere films te maken, maar hoe meer er worden gemaakt, hoe groter de kans dat er een goede tussen zit", vindt Dries Phlypo, die met A Private View Zagrosproduceerde. Voor hem ligt de oplossing in de vertoning: er moeten meer stadsbioscopen komen, waar arthouse een publiek kan bereiken. "Zagrosheeft zo'n 6.000 betalende bezoekers, met de première en avant-première erbij zullen we aan zo'n 7.400 komen. Dat is niet slecht, als je bedenkt dat we de film op acht prints hebben uitgebracht."

Zelfbedruipend

Maar acht prints is weinig. "In Nederland worden zo'n films veel breder uitgebracht, omdat er veel meer arthousebioscopen zijn. Met een gezellige brasserie, en een toffe bar. Naar de film gaan is er echt een belevenis, en dus trekken die films volle zalen. Hier is dat nauwelijks het geval. We hebben de infrastructuur niet."

De multiplexen hebben de kleine arthousebioscopen weggedrongen, en die trekken nauwelijks nog publiek. "Concertzalen en theaters worden gesubsidieerd, maar een arthousecinema moet zelfbedruipend zijn? Als je daarin investeert, en hen de kans geeft om aan publiekswerking te doen, zullen ze wel volk trekken. Het publiek is er, maar het wordt niet bediend."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234