Donderdag 01/10/2020

Is Ello het nieuwe Facebook?

Simple, beautiful and ad-free. Omdat zij de andere sociale media beu waren, besloten designer Paul Budnitz en kompanen om hun eigen Facebook op te richten, maar dan zonder advertenties en zonder misbruik van gegevens. Die privacy zal de gebruikers wellicht wel een duit kosten.

Ello trekt hard van leer tegen de gangbare sociale media die advertenties toelaten en maar al te graag met de privégegevens van hun gebruikers gaan lopen. En met succes. Deze maand boomde het aantal gebruikers hoewel je enkel via een uitnodiging van een vriend lid kunt worden. Nieuwe gebruikers vroegen ironisch genoeg massaal via Facebook naar uitnodigingen van vrienden.

Hoewel boomen. Voorlopig zijn het vooral de early adopters en creatievelingen die de weg naar Ello vinden, zegt expert sociale media Pieter Baert. "Het grootste succes van Ello is dat ze erin geslaagd zijn om er lawaai rond te creëren. Door de hype willen alle hipsters een kijkje gaan nemen. Maar daarin schuilt ook een risico, want vaak vinden zij het in het begin fantastisch om zich daarna snel negatiever uit te laten."

Ello heeft anders wel de ambitie om meer te zijn dan een creatieve hub. Het wil het grote Facebookpubliek binnenhalen dat het gerommel beu is. "Er zullen zeker heel wat gebruikers naar Ello overstappen omdat het privacy aanbiedt", zegt Marijke Deroover, een kunstenares die sociale media nauwkeurig onderzoekt voor haar eigen werk. "Maar Ello gaat toch wat aanpassingen moeten doen richting Facebook. Nu is er geen private mail-functie en liken kan ook nog niet echt. Dat is de basis van een sociaal medium."

Doodsteek

Ello is zoals Tumblr één grote, warrige feed. Privacy kan dan wel een hot topic zijn, de gemiddelde internetgebruiker typeert zich als een toerist van een all-inhotel. Hij zoekt comfort en gemak. Voorlopig heeft Ello lang niet zo veel comfort te bieden als Facebook.

Ongetwijfeld zal Ello zijn functies nog uitbreiden. "Dat klopt, maar de gebruikers zullen ervoor moeten betalen", zegt Deroover. Ello wil een basispakket gratis aanbieden en alle extra functies betalend maken. Deroover maakt alvast heel duidelijk nooit te willen betalen voor een sociaal medium en ziet dit als een doodsteek. Mag privacy dan geen geld kosten? Je geld of je gegevens? Deroover: "Dan maar mijn gegevens."

Anderen beweren exact hetzelfde, zoals het gerenommeerde technologieblad Wired. Dat stelt dat een social medium veel geld moet vergaren op een commerciële manier. Waar gaat Ello zijn geld halen? Bij de gebruikers zelf? Het verleden bewijst dat zo'n systeem niet rendeert.

Ello heeft dat trouwens wellicht al zelf ingezien. Het bedrijf is 435.000 dollar gaan zoeken bij FreshTracks, volgens Wired een bedrijf "dat wel een zekere return wil zien". Of Ello vrij van advertentie zal kunnen blijven, is maar de vraag. "Mensen betalen niet graag op internet", zegt Baert. "Daarom dat het Facebookmodel, dat ook Google in zeker zin gebruikt, wel werkt. Zij verzamelen veel data om geld te verdienen met persoonsgerichte advertenties. Dat kan Ello voorlopig niet."

Koffiedik kijken

Komt nog bij dat andere privacy-idealisten in 2010 al tevergeefs een dergelijke poging hebben ondernomen. Wie herinnert zich Diaspora? Dat bedrijf ging met 200.000 dollar aan crowdfunding aan de slag om een sociaal medium te creëren waar gebruikers hun privacy zouden kunnen beheren. Van Diaspora blijft nu niets meer over.

"Wel is Facebook stilaan zijn aantrekkelijkheid aan het verliezen", geeft Deroover nog mee. Er zijn dus kansen voor nieuwe spelers. Of dat Ello wordt dat met de buit gaat lopen, is koffiedik kijken. Baert heeft alvast zijn twijfels. "Vergelijk het met het VTM-effect. Geen enkele andere commerciële omroep is erin geslaagd om hen bij te benen, laat staan overtreffen. Dat zal Facebook ook niet overkomen, omdat er te veel versnippering is. Al die andere sociale media, zoals ook Ello, kunnen wellicht wel rekenen op een kleine groep hardcoregebruikers."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234