Zaterdag 15/08/2020

Video

Is dit het volgende schandaal met motortjes? Franse reportage laat het uitschijnen

Op het WK veldrijden in Zolder werden we geconfronteerd met de zaak rond Femke van den Driessche en nu dat hoofdstuk stilaan verteerd is, duikt er mogelijk een nieuw schandaal op. In de Italiaanse wielerwedstrijden Strade Bianche en de Internationale Wielerweek Coppi en Bartali zouden er fietsen in koers geweest zijn die gebruikmaakten van een motortje. Dat claimen de Italiaanse krant 'Corriere della Sera' en de Franse TV-uitzending 'Stade 2'. Vanavond zullen zij de vondst uitgebreid toelichten in de krant en in een tv-uitzending op France 2

Met een dure warmtecamera die hitte kan waarnemen zouden zeven motortjes zijn aangetroffen in fietsen. De onderzoekers werkten met thermische camera's die ze verborgen hielden vanuit volgwagens (zie video). Opvallend is dat er van de zeven 'betrapte' renners er vijf een motortje aan de trapas zouden gebruikt hebben, maar ook twee een motortje aan de as van het achterwiel (zoals bij elektrische fietsen).

Onvindbaar verstopt
De programmamakers spraken bovendien de fabrikant en de vermoedelijke leverancier van een aantal coureurs. De Hongaarse producent van de motortjes legt in het programma uit dat de nieuwste motoren door een magneet worden aangedreven en tussen 60 en 250 watt vermogen kunnen leveren. De apparatuur is nog slechts vijf centimeter groot, weegt bijna niks, kan haast onvindbaar worden verstopt en is zelfs aan te sturen via bluetooth.

UCI op de hoogte
Experts zouden tegenover de Italiaanse krant hebben gezegd dat de hitte die gemeten is in de fietsen, enkel gecreëerd kan worden door een motortje. De internationale wielrenunie UCI zou op de hoogte zijn van de bevindingen zo meldt Cyclingnews. De UCI voert zelf al een tijdje controles voorafgaande aan wielerkoersen uit. Zo werd de Belgische veldrijdster Femke Van den Driessche gepakt, tot op heden de enige wielrenner waarbij bewezen is dat er gebruik is gemaakt van mechanische doping. De 'Corriere della Sera' noemt de opsporingsmethode van de UCI niet waterdicht.

Ook in de Tour?
Een Franse klokkenluider Jean-Pierre Verdy, die nog als directeur opereerde voor het Franse antidopingagentschap AFLD, laat ook nog het volgende optekenen: "Afgelopen zomer bereikten ons info over gebruik van motortjes in de Tour. Met namen en toenamen van topatleten. We hebben de UCI toen ingelicht. Geen antwoord, geen controles." De Internationale Wielerunie zou op de hoogte zijn van de zaak in Italië, die betrekking heeft op zeven fietsen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234