Zaterdag 24/10/2020

Is dit de game van het jaar?

Beeld Youtube/Larian Studios

Met meer dan een kwart miljoen verkochte stuks en unaniem lovende kritieken heeft de Belgische game 'Divinity': Original Sin zijn wereldwijde introductie niet gemist. Larian, de Gentse studio die twee jaar lang aan de game heeft gewerkt, heeft keuzestress. "Ze zijn hier al geweest om ons te kopen."

Voor een relatief moeilijke videogame, die uitsluitend speelbaar is op pc of Mac én in een genre zit waar slechts een klein percentage in geïnteresseerd is, doet de door de Gentse studio Larian ontwikkelde game Divinity: Original Sin het bijzonder goed. Sinds zijn lancering op 30 juni werden er al meer dan een kwart miljoen exemplaren van verkocht, en staat de game nog altijd op één in de top 10 van downloadwinkels Steam en gog.com aan.

"En het is nog vroeg", zegt Swen Vincke, oprichter van Larian en creatief bezieler van de game. "De curve lijkt nog te stijgen: mond-tot-mondreclame doet zijn ding onder gamers die een nieuwe uitdaging zoeken. Het overtreft in ieder geval onze verwachtingen."

Oldskool en innoverend
Divinity: Original Sin is nochtans geen game voor iedereen. Het genre waartoe het behoort, de roleplayinggame (RPG, heet het in het boeventaaltje van de verstokte gamer) vereist dat de speler tientallen uren investeert in het bricoleren van zijn personages.

De twee protagonisten uit de game, die tegelijkertijd door de speler worden bestuurd terwijl ze de fantasywereld Rivellon doorkruisen, hebben vaardigheden en wapens die constant moeten worden verbeterd. Daardoor kunnen ze sterkere tegenstanders aan, en moeten ze uiteindelijk - aan het einde van de lange verhaallijn van Divinity: Original Sin - hun wereld van de verdoemenis moeten redden.

Het is iets heel anders dan de instantplezier die gamereeksen als Call of Duty leveren, en dat betekent ook dat games uit dit genre een veel kleiner publiek hebben: slechts 7 procent van alle gamers is geïnteresseerd in roleplayinggames, zo blijkt uit een marktonderzoek van lobbygroep Entertainment Software Association.

Die kleine niche van gamers is bovendien niet zo snel tevreden. Maar Larian, dat sinds 2002 al vier eerdere episodes uit zijn Divinity-reeks op de markt bracht, wordt zelf bevolkt door diehardfans van het genre, en heeft zich gespecialiseerd in het serveren van games voor dat publiekje. Dat blijkt ook uit de lovende kritieken die de game tot nu toe kreeg. "Ik hou me niet in om Original Sin aan te bevelen aan oude en nieuwe RPG-fans", schreef een recensent van de Britse site Eurogamer.

"Tegelijkertijd oldskool en innoverend", noemde de Franse site Gameblog het. En het Amerikaanse magazine GameInformer schreef: "Een ongelooflijke titel die vele uren entertainment biedt." De gemiddelde recensiescore op Metacritic, een website die film-, serie-, game- en muziekrecensies van duizenden internationale media samenbalt, was op moment van schrijven 86 procent, hoger dan internationale succestitels als Watch Dogs en Wolfenstein: The New Order, en ook een pak beter dan klassiekers uit het RPG-genre, zoals Fallout: New Vegas, The Witcher en Kingdoms of Amalur: Reckoning.

Crowdfunding
Bij Gamespot, een van de grootste wereldwijde websites die over nieuwe videogames berichten, staat de game nu al genomineerd voor game van het jaar.

Het bevestigt Larians kracht als een van de weinige Belgische gamestudio's die een waarachtig exportproduct van hun producties kunnen maken: het ontluikende succes van Divinity: Original Sin geeft de gamestudio, die zich sinds voorganger Divinity II losrukte van zijn uitgeefbedrijven en sindsdien zijn games zelf op de markt brengt, nog meer autonomie.

Het productiebudget van ongeveer 3 miljoen euro, waarvan bijna een derde bij elkaar werd geharkt dankzij een geslaagde crowdfundingcampagne op de website Kickstarter, is in ieder geval al meer dan terugverdiend, zegt Vincke.

Ook de twee voorbije Divinity-afleveringen waren erg succesvol binnen hun genre, maar met het plotse succes Original Sin trok het bedrijf ook geïnteresseerden uit de bredere videogame-industrie aan. "Ze zijn al hier geweest om ons te kopen", zegt Vincke, niet specificerend wie 'ze' zijn. "We hebben keuzestress op dit ogenblik. Maar we weten nog niet wat we gaan doen. Eerst vakantie, daarna gaan we ons bezinnen over wat onze volgende stap wordt."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234