Woensdag 08/12/2021

Speelgoed

Is de nieuwe Barbie opgestaan?

Mattel komt dan wel met nieuwe lichaamsvormen voor Barbie, de kentering komt rijkelijk laat. Beeld © AP
Mattel komt dan wel met nieuwe lichaamsvormen voor Barbie, de kentering komt rijkelijk laat.Beeld © AP

Naast haar traditionele mannequintaille krijgt de iconische pop Barbie nu ook drie nieuwe, diverse en meer realistische lichaamsmodellen. Een opvallende zet van fabrikant Mattel, die de verkoop van het genderstereotiepe speelgoed de laatste jaren fel zag dalen.

'Tall','petite'en'curvy': dat zijn de drie nieuwe lichaamsvormen die Barbara Millicent Roberts, beter bekend als Barbie, weldra zal krijgen. Dat de mannequin met onrealistische, anorectische vormingen weldra een (kleine) stap zet richting een meer realistisch lichaam, is wellicht de grootste verandering in het 57-jarige bestaan van de pop.

Aan die revolutie in het meisjesroze poppenland gaan twee trends vooraf. Zo weerklinkt de kritiek op het onrealistische en genderstereotiepe ideaalbeeld dat Barbie voor jonge meisjes creëert, al decennia. En ook de verkoopcijfers van de blonde pop kregen de laatste drie jaren een fikse knauw, onder andere door de immense populariteit van poppen uit de Disney-filmFrozen.

Dat producent Mattel pas nu een verandering doorvoert, is dan ook rijkelijk laat, vindt genderexperte Veerle Draulans (KU Leuven). "In de modewereld wordt al jaren campagne gevoerd om anorectische lichamen te vermijden en meer realistische vormen te promoten, en hetzelfde zie je ook in reclame voor cosmetica."

Herkenningsfactor

Maar als de motivatie van Mattel juist is, is het wel een stap in de goede richting. "Elke stap richting het erkennen van diversiteit in de voorstelling van vrouwen - én mannen - kun je alleen maar toejuichen", zegt Draulans. "Eenzijdigheid moet verdwijnen. Stereotypering is een complex geheel: niet enkel de lichaamsvormen moeten diverser worden; ook de huidskleur en de taken van de pop, die vaak nog ouderwets 'vrouwelijk' zijn."

Diversiteit en het vermijden van stereotypering lijken dan ook de kernwoorden van Mattels omslachtige verandering te zijn. De nieuwe Barbies zullen beschikbaar zijn in verschillende huidskleuren, en zelfs nu er verschillende schoenmaten zijn (een voor de gewone en'petite'Barbie, een voor de'tall'en'curvy'Barbie), weigert Mattel om ze in een hiërarchie te plaatsen. In plaats van een 'grote' en een 'kleine' maat, krijgt één maat een B als label, de andere Barbie's gezicht.

Maar er schuilt meer achter de Barbie-revolutie. "Naast een ethische keuze voor meer diversiteit zullen er ongetwijfeld commerciële overwegingen meespelen", denkt Draulans. "Een meer realistisch uiterlijk verhoogt de herkenningsfactor, dat is belangrijk om zoveel mogelijk klanten aan te spreken."

Kunnen de drie nieuwe Barbies dan de dalende verkoopcijfers ombuigen? Tim Smits, expert in marketingcommunicatie (KU Leuven), is sceptisch. "De herkenbaarheidsfactor speelt niet zo'n grote rol bij Barbie: het blijft een volwassen pop, terwijl de doelgroep kinderen zijn. En een meer realistisch model zou Barbie wel nieuw leven inblazen, mochten er nog geen andere, meer realistische poppen zijn. De Afro-Amerikaanse en hispanic versies hebben bij mijn weten ook niet voor een boost in de verkoopcijfers gezorgd."

Smits ziet in de vernieuwing van Barbie's lichaam vooral een manier om kritiek op haar figuur te pareren. "Maar daar gaat wel mee gepaard dat Barbie een deel van haar eigenheid verliest."

Of de kleinere, langere en voluptueuzere Barbies een succes zullen worden, blijft dus koffiedik kijken. "Maar de nieuwe modellen moeten worden gepromoot als het nieuwe standaardproduct", vertelt Draulans. "Ze mogen in geen geval een 'nicheversie' worden. Als slechts een op de twintig poppen een 'andere' Barbie is, zal er niets veranderen. Maar anders kunnen de'tall','petite'en'curvy'Barbie op lange termijn misschien wel een effect hebben op het ideaalbeeld van jonge meisjes."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234