Donderdag 22/04/2021

Concertrecensie

Iron Maiden leidt de charge op FortaRock ****

null Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee

Het zomerse festivalseizoen is gisteren ingezet in het Nederlandse Nijmegen. Meer dan 35.000 hardrockfans trokken naar het groene Goffertpark voor een loodzware affiche met als hoofdact Iron Maiden. De oude Britse metalpioniers smeten zich als jonge veulens, en speelden er een concert met uitsluitend hits en classics.

"Scream for me, Nijmegen! Scream for me!" De alsmaar luidere oproep van zanger Bruce Dickinson klonk niet gebiedend, maar dwingend. Iron Maiden was duidelijk naar FortaRock gekomen om twee uur lang alles te geven, en verwachtte eenzelfde inzet van het publiek.

De zes Britten trekken nu al voor een derde keer de wereld rond met hun 'Maiden England'-tour, waarbij de focus op 'Seventh Son of a Seventh Son' ligt, hun laatste iconische plaat. Veel Belgische fans waren naar onze noorderburen getrokken, want de IJzeren Maagd doet ons land dit keer net niet aan (daarvoor moet u de grens over naar Luxemburg of het Noord-Franse Arras).

De set was sinds Graspop vorig jaar aangepast (Dickinson: "Een cadeautje voor jullie!"), wat betekende dat er - een massaal meegezongen 'Fear of the Dark' uitgezonderd - enkel songs uit de gouden jaren '80 op het menu stonden. 'Run To the Hills', 'Number of the Beast' en 'Can I Play With Madness' volgden elkaar in sneltempo op.

Spelen met clichés
Vooral brulboei Dickinson (met zijn 55 de jongste van de dolle bende) toonde zich gisteren onuitputbaar. De zanger rende zich haast een ongeluk tijdens een informeel WK monitorspringen en vuurde de massa constant aan. Iron Maiden gebruikte de clichés van het genre dat ze zelf uitvond, maar speelde er ook mee. 'Moonchild' en 'Aces High' kwamen tot leven in een zee van vlammen, met een gigantische knal én een chargerende groep, bassist Steve Harris en Dickinson voorop.

Toen ook tijdens een prachtig 'Phantom of the Opera' overal metershoge vuurfakkels verschenen, ging de zanger er evenwel ostentatief zijn achterste aan warmen. En toen hij tijdens 'The Trooper' in Brits legeruniform met de Union Jack stond te zwaaien, drapeerde Dickinson zijn vlag ludiek over gitarist Janick Gers, die zijn solo noodgedwongen blindelings moest afwerken. Rockzangers blijven speelvogels.

Duizendkoppige zangkoren
In het epische 'Seventh Son of a Seventh Son' toonde de band zich van zijn meest bombastische en theatrale kant. De zon was onder, en de zwevende lichtshow kon volop worden uitgespeeld voor een ijselijke belevenis. Waarbij een uitstekend zingende Dickinson in lange jas en Dracula-kapsel over een helderziende zoon oreerde in een decor van ijsschotsen, er een kerkorgel aan te pas kwam en drie ijle, hakkende gitaren je angst voor het donker deden krijgen.

'Fear of The Dark' blijft zo'n song die gemaakt is voor zomerfestivals en duizendkoppige zangkoren. Het al even feilloze 'Revelations' (een verborgen parel uit 'Piece of mind') bracht de trouwste fans nog meer in extase, en flitste ook hen dertig jaar terug de tijd in.

Oude kwajongens
Het genre is helemaal anders, maar de vergelijking met Prince gaat hier toch op. Want net als bij de kleine god uit Minneapolis zit niemand nog te wachten op nieuw werk van dit zestal, maar blijven optredens tegelijk onlosmakelijk een belevenis voor oor en oog. Waarbij hits niet uit de weg worden gegaan, maar liefdevol omarmd. En leeftijd lijkt geen rol te spelen. Dat Dickinson aan het einde de massa traditiegetrouw bedankte namens mascotte Eddie en "the boys" was dus niet eens overdreven. Hier stond geen groep die naar zijn pensioen toe werkt. Deze IJzeren Maagd is oud, maar nog niet roestig of versleten.

Iron Maiden speelt op 1 juli in Luxemburg (Rock-A-Field Festival) en twee dagen later op het Main Square Festival in het Franse Arras.

null Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234