Vrijdag 03/04/2020

Iraanse vampieren en Thaise demonen

CINEMA. Op het Rotterdamse filmfestival IFFR kon u afgelopen twee weken meer dan 200 films gaan bekijken. Uit dat immense aanbod selecteert De Morgen zes films die u absoluut moet zien.

A Girl Walks Home Alone at Night

Een romantische én stijlvolle Iraanse vampierenfilm in chador: dat krijg je in A Girl Walks Home Alone at Night, het speelfilmdebuut van de Iraans-Amerikaanse Ana Lily Amirpour. Denk aan David Lynch, James Dean, Coppola's Rumble Fish en Sin City - invloeden die Amirpour moeiteloos in haar in zwart-wit vertelde verhaal verwerkt heeft. Deze in het Farsi gesproken en in een desolaat Californië opgenomen bloedzuigerfilm bevat ook een van de mooiste oorbellenscènes ooit. Pure cult!

Storm Children - Book One

Bekend om zijn speelfilms van vijf tot tien uur, beperkt de Filippijn Lav Diaz zich met de documentaire Storm Children - Book One tot tweeënhalf uur. Hij toont de verwoestende, dodelijke gevolgen van de doortocht van Tyfoon Haiyan in november 2013. Diaz houdt daarbij vast aan de strakke stijl die zijn speelfilms kenmerkt: uitgekiende, lang aangehouden, voornamelijk statische shots in een bezwerend zwart-wit. Hij bevestigt zijn reputatie als een van de topregisseurs van de 21ste eeuw.

The Lesson

Je emoties en zenuwen geselen met een eenvoudig maar precies verteld verhaal over een hardwerkende Bulgaarse lerares die in haar klas met een diefstal geconfronteerd wordt: dat doen Kristina Grozeva en Petar Valchanov in het moraliteitsdrama The Lesson. Die diefstal is voor de halsstarrige lerares het begin van een ongelooflijke nachtmerrie vol stress, tegenspoed, vernedering en wanhoop, emoties die de makers met veel zin voor suspense en de harde economische realiteit weten over te brengen. Alsof de gebroeders Dardenne familie in Bulgarije hebben. Straf.

Vanishing Point

Vertrekkend van een auto-ongeluk dat zijn ouders overkwam toen Jakrawal Nilthamrong vijf was, weeft de Thaise regisseur met grote beheersing een noodlotsdrama rond twee personages: een fabriekseigenaar en een journalist die beiden met hun demonen worstelen. Hypnotiserende camerabewegingen en een bedwelmende klankband, met zowel Aziatische popliedjes als bevreemdende ruis, maken dat Vanishing Point lang blijft nazinderen.

Bridgend

Tussen 2007 en 2013 hebben 79 mensen, vooral tieners, op een nogal raadselachtige manier zelfmoord gepleegd in het Welshe plaatsje Bridgend. Werd die zelfmoordepidemie veroorzaakt door een cultus op het internet? Heeft een duister meer in het bos, de pleisterplek voor de lokale jongeren, er iets mee te maken? Het zijn vragen waar de Deense regisseur Jeppe Rønde een antwoord op probeert te krijgen in Bridgend, een koortsig drama dat in je poriën kruipt en dat ook opvalt omwille van zijn rauwe magische beelden. Kortom, benauwend.

Black Stone

Met zijn vierde film Black Stone bevestigt Roh Gyeong-Tae dat hij een van de boeiendste Zuid-Koreaanse regisseurs van het moment is. Het moeilijke leven van halfbloed Koreanen in hun vaderland, de ecologische tijdbom en de houding tegenover hiv-patiënten zijn de thematische ingrediënten van dit door Robert Bresson en Apichatpong Weerasethakul geïnspireerde drama. Roh houdt zich ver van elk goedkoop realisme en kiest voluit voor een mysterieuze sfeerschepping.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234