Woensdag 20/10/2021

Iraans huwelijksdrama aan de haal met Gouden Beer

Behalve de Gouden Beer kreeg de Iraanse prent nog twee andere belangrijke prijzen, voor beste acteur en beste actrice. Die werden telkens als ensembleprijs aan de hele mannelijke en vrouwelijke cast toegekend.

In Nader and Simin, A Separation wordt een complex verhaal verteld, waarin zowel geslacht als klasse, zowel geloof als justitie een belangrijke rol spelen. Een intellectueel gezin uit de Iraanse middenklasse komt in conflict met een arm gezin, voor wie religie en traditie nog heel belangrijk zijn.

Bankbediende Nader wil niet emigreren, hoewel zijn vrouw Simin dat vraagt, onder meer om hun dochter (vertolkt door Sarina Farhadi, de dochter van de regisseur) in het buitenland meer kansen te geven. Als Nader blijft weigeren, wil Simin van hem scheiden en trekt zij opnieuw bij haar eigen moeder in. Om voor zijn incontinente en dementerende vader te kunnen zorgen, doet Nader een beroep op Razieh, een vrome jonge vrouw met een jong dochtertje. Eenvoudig is dat allemaal niet, temeer daar de werkloze echtgenoot van Razieh niet mag weten dat zij werkt. Hij zou trouwens nooit toelaten dat zij in het huis van een andere man aan de slag zou gaan, zonder dat diens eigen vrouw daarbij aanwezig is. Een hevige ruzie tussen Nader en Razieh, die op een bepaald moment niet is komen opdagen, escaleert tot een juridische confrontatie.

In zijn dankwoord betuigde regisseur Asghar Farhadi, die in 2009 reeds bekroond werd met de Zilveren Beer voor beste regie voor zijn film About Elly (Darbareye Elly), eer aan zijn landgenoot Jafar Panahi. Die bekende filmmaker was dit jaar door de Berlinale uitgenodigd als lid van de internationale jury, onder voorzitterschap van actrice Isabella Rossellini. Maar Panahi moest verstek laten gaan, omdat hij in eigen land veroordeeld is tot een gevangenisstraf van zes jaar. Hij mag ook gedurende twintig jaar geen films meer maken of naar het buitenland reizen. Een van de beschuldigingen tegen Jafar Panahi is dat hij een film zou gemaakt hebben zonder toestemming van de Iraanse autoriteiten. Op het podium van het Berlinale Palast sprak Farhadi nu de hoop uit dat er een oplossing voor de problemen van Panahi zou gevonden worden en dat zijn collega volgend jaar wél in Berlijn aanwezig zou kunnen zijn.

Toen Asghar Farhadi op de persconferentie na de prijsuitreiking verder gepolst werd naar de situatie in Iran, antwoordde hij: “Ik kan zeggen wat jullie willen dat ik zeg en het resultaat zou zijn dat ik in de problemen kom en geen films meer kan maken. Of ik kan mij beperken tot wat ik mag zeggen en films blijven maken. Ik verkies films te blijven maken. Ik ben geen held, ik ben een filmmaker.”

Terwijl Nader and Simin, A Separation vertoond werd in Berlijn, was de film ook te zien op het Fajr International Film Festival in Teheran. Met toestemming dus van het Iraanse regime.

De Zilveren Beer werd toegekend aan The Turin Horse (A Torinói ló), een trage, donkere en volgens sommigen erg deprimerende film over het dagelijkse leven van een man, zijn dochter en hun paard ergens op het platteland, van de Hongaarse cultregisseur Béla Tarr. Die had op voorhand aangekondigd dat The Turin Horse zijn laatste film zou zijn, omdat hij hierin alles toont wat volgens hem in film getoond moet worden.

Bij het begin van The Turin Horse wordt, terwijl het scherm nog zwart is, een anekdote over Nietzsche verteld. De filosoof zou op een dag, in Turijn, gezien hebben hoe een paard mishandeld werd. Hij kwam tussenbeide, streelde het paard en begon te wenen. Na dat incident zou Nietzsche waanzinnig geworden zijn.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234